Citat:
Ursprungligen postat av
Masriken
Hej
Någon som känner till någon bra hemsida/bok eller liknande som på ett bra sätt förklarar deklaration av enskild firma och aktiebolag? Har gått en kurs via nätet, men tycker inte den förklarar bra. Blir mest rörigt.
Tacksam för svar 😊
Enkild firma/KB/HB. Själva deklarationen är ganska enkel, gör det bara systematiskt och kolla var du ska fylla i olika summor du får från bokföringen. Skatteverket har fri upplysning om du har några frågor gällande hur du fyller i deklarationen och om du är tveksam till om något är avdragsgillt. (Men de vill nog inte svara på MÅNGA frågor under samma samtal.)
Det enda som är lite svårt i deklarationen är att begripa N3A-blanketten.
Du behöver lära dig bokföring, så du behöver bok om DET
och det kan även vara bra med en bok om vad som är avdragsgillt och hur.
AB är krångligare och om det inte är ändrat måste du ändå betala en auktoriserad revisor att kolla att du gjort rätt.
Citat:
Ursprungligen postat av
Ionia
Inte svaret på din fråga. Men om du ska ha företag så ska du överlåta all bokföring till en bokföringsbyrå. Om du gör din egen bokföring så har du långt ifrån tillräckligt fokus på din faktiska inkomstbringande verksamhet.
Äh! Om man vet hur man gör är det snabbt gjort.
T ex då jag hade 70 anställda, tog bokföringen och deklaration mig bara EN DAG per ÅR totalt kommande år då man vet var man ska fylla i då man kan titta på förra åreta deklarataion, mer första gången.
(Då jag även gjorde några andras företag, gjorde jag tre företag och en förening på två långa dagar då jag tänjde på reglerna om hur tätt bokföringen egentligen ska göras
Om man gör bokföringen själv är det även lättare att få bra inblick än om man får infot med fördröjning från en bokföringsservice.