2025-07-20, 11:34
Medlem
Hej
Någon som känner till någon bra hemsida/bok eller liknande som på ett bra sätt förklarar deklaration av enskild firma och aktiebolag? Har gått en kurs via nätet, men tycker inte den förklarar bra. Blir mest rörigt.
Tacksam för svar 😊
Citera
2025-07-20, 12:22
Medlem
Inte svaret på din fråga. Men om du ska ha företag så ska du överlåta all bokföring till en bokföringsbyrå. Om du gör din egen bokföring så har du långt ifrån tillräckligt fokus på din faktiska inkomstbringande verksamhet.
Citera
2025-07-20, 12:32
Medlem
IRMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ionia
Inte svaret på din fråga. Men om du ska ha företag så ska du överlåta all bokföring till en bokföringsbyrå. Om du gör din egen bokföring så har du långt ifrån tillräckligt fokus på din faktiska inkomstbringande verksamhet.

Beror ju helt på vad man gör. Det kan ju vara en extremt sällsyn sidoverksamhet som man drar in ett par tusen på - då är det helt enkelt inte värt. Kanske har man bara ett par poster per år - då kan man ju klara det själv också. Eller så startar man företag lite lätt och vill kunna förstå ekonomin - finns många goda anledningar att göra bokföringen själv.

Till TS - jag kommer ihåg att jag gick någon kurs från skatteverket i bokföring, den var bra. Jag gick också företagsekonomin på universitetet, men det var som en del i mitt ingenjörsprogram så jag lyssnade inte så mycket då, men kommer ihåg att vi fick lära oss lite principer om dubbel bokföring, kassaflödesanalys osv.

Gällande deklaration, ja, du förväntas ju ha koll på balans och resultat från förra året och alla relaterade uppgifter. Det är bara att fylla i. Har du använt ett bokföringsprogram är det oftast bara att trycka på en knapp.
Citera
2025-07-20, 12:32
Medlem
Citat:

Det beror ju lite på vad man har för verksamhet förstås, samt hur stor verksamhet man har. Skulle rent spontant säga att man långt ifrån kategoriskt kan säga att man har långt ifrån tillräckligt fokus på sin inkomstbringande verksamhet.
Citera
2025-07-20, 15:01
Medlem
Tack för alla svar.
Nej, jag har inte och ska inte starta eget företag. Mest intresserad av att lära mig om deklaration för enskild firma och AB.
Så jag undrar alltså om det finns någon ”användarmanual” .
Citera
2025-07-22, 09:42
Medlem
CaptainInsane-os avatar
Skatteverket har massa spännande läsning:
Bokföring, bokslut och deklaration del 1
https://www.skatteverket.se/foretag/etjansterochblanketter/blanketterbroschyrer/broschyrer/info/282.4.7459477810df5bccdd4800010374.html

Del 2
https://www.skatteverket.se/foretag/etjansterochblanketter/blanketterbroschyrer/broschyrer/info/283.4.39f16f103821c58f680007321.html

Skatteregler för aktie- och handelsbolag
https://www.skatteverket.se/foretag/etjansterochblanketter/blanketterbroschyrer/broschyrer/info/294.4.39f16f103821c58f680007353.html
Citera
2025-07-22, 15:38
Medlem
Så gjorde jag när jag startade eget för 15 år sedan. Kan verkligen rekommendera tidigare nämnda "Bokföring, bokslut och deklaration" som du hittar hos SKV. Även "Att föra bok" från Bokföringsnämnden.
Citera
2025-07-22, 19:08
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Rubrik justerad.

Mod.
Citera
2025-07-22, 22:35
Medlem
Tack snälla! ☺️😊
Citera
2025-07-22, 23:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Masriken
Hej
Någon som känner till någon bra hemsida/bok eller liknande som på ett bra sätt förklarar deklaration av enskild firma och aktiebolag? Har gått en kurs via nätet, men tycker inte den förklarar bra. Blir mest rörigt.
Tacksam för svar 😊
Enkild firma/KB/HB. Själva deklarationen är ganska enkel, gör det bara systematiskt och kolla var du ska fylla i olika summor du får från bokföringen. Skatteverket har fri upplysning om du har några frågor gällande hur du fyller i deklarationen och om du är tveksam till om något är avdragsgillt. (Men de vill nog inte svara på MÅNGA frågor under samma samtal.)
Det enda som är lite svårt i deklarationen är att begripa N3A-blanketten.
Du behöver lära dig bokföring, så du behöver bok om DET
och det kan även vara bra med en bok om vad som är avdragsgillt och hur.

AB är krångligare och om det inte är ändrat måste du ändå betala en auktoriserad revisor att kolla att du gjort rätt.
Citat:
Äh! Om man vet hur man gör är det snabbt gjort.
T ex då jag hade 70 anställda, tog bokföringen och deklaration mig bara EN DAG per ÅR totalt kommande år då man vet var man ska fylla i då man kan titta på förra åreta deklarataion, mer första gången.
(Då jag även gjorde några andras företag, gjorde jag tre företag och en förening på två långa dagar då jag tänjde på reglerna om hur tätt bokföringen egentligen ska göras

Om man gör bokföringen själv är det även lättare att få bra inblick än om man får infot med fördröjning från en bokföringsservice.
Citera
2025-07-23, 22:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lunkan531
Enkild firma/KB/HB. Själva deklarationen är ganska enkel, gör det bara systematiskt och kolla var du ska fylla i olika summor du får från bokföringen. Skatteverket har fri upplysning om du har några frågor gällande hur du fyller i deklarationen och om du är tveksam till om något är avdragsgillt. (Men de vill nog inte svara på MÅNGA frågor under samma samtal.)

AB är krångligare och om det inte är ändrat måste du ändå betala en auktoriserad revisor att kolla att du gjort rätt.
T ex då jag hade 70 anställda, tog bokföringen och deklaration mig bara EN DAG per ÅR totalt kommande år då man vet var man ska fylla i då man kan titta på förra åreta deklarataion, mer första gången.
(Då jag även gjorde några andras företag, gjorde jag tre företag och en förening på två långa dagar då jag tänjde på reglerna om hur tätt bokföringen egentligen ska göras

Om man gör bokföringen själv är det även lättare att få bra inblick än om man får infot med fördröjning från en bokföringsservice.

Jävla bullshit.
Citera
2025-07-24, 09:59
Medlem
Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av Lunkan531

Jävla bullshit.
Kanske för korkade människor som du
VARFÖR och VAD hävdar du är bullshit av det jag skrev?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in