• 6
  • 7
2025-07-21, 02:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sextioplus
Om jag säljer eller skrotar upphävs uttagningsbeslutet automatiskt, så står det.
Om jag förstår rätt gäller försäljningsförbudet enbart om fordonet riskerar att tas ut att förfogas i närtid, tex om Sverige är i krigsfara eller det råder krig i vår omedelbara närhet.
Eller att Sveriges försvarsmakt mobiliserar våra styrkor.
I fredstid, vad jag förstår kan du sälja fordonet.
Men, vad vet jag...

CITAT: Förfogandelagen.(SFS nr: 1978:262)

2 § Regeringen får föreskriva att 4 - 6 §§ helt eller delvis skall tillämpas från tidpunkt som regeringen bestämmer,
1. om Sverige är i krigsfara,
2. om det råder sådana utomordentliga förhållanden som är föranledda av att det är krig utanför Sveriges gränser eller av att Sverige har varit i krig eller krigsfara och om det till följd av dessa förhållanden föreligger knapphet eller betydande fara för knapphet inom riket på egendom av vikt för totalförsvaret eller folkförsörjningen,
3. om det är nödvändigt att med hänsyn till försvarsberedskapen inkalla totalförsvarspliktiga till tjänstgöring med stöd av 4 kap. 7 eller 8 § lagen (1994:1809) om totalförsvarsplikt.

LÄNK: Förfogandelagen.(SFS nr: 1978:262)

https://www.riksdagen.se/sv/dokument..._sfs-1978-262/

EDIT:
Oj, läste inte tråden ordentligt.
Mitt svar på frågan var redan bekräftat av en annan användare i tråden...
Senast redigerad av Cuttherope 2025-07-21 kl. 02:50.
Citera
2025-07-21, 05:31
Medlem
Pungsvings avatar
Om kriget kommer så är din motorcykel det minsta du behöver oroa dig om.
Citera
2025-07-21, 11:47
Medlem
Sextiopluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cuttherope
Om jag förstår rätt gäller försäljningsförbudet enbart om fordonet riskerar att tas ut att förfogas i närtid, tex om Sverige är i krigsfara eller det råder krig i vår omedelbara närhet.
Eller att Sveriges försvarsmakt mobiliserar våra styrkor.
I fredstid, vad jag förstår kan du sälja fordonet.
Men, vad vet jag...

CITAT: Förfogandelagen.(SFS nr: 1978:262)

2 § Regeringen får föreskriva att 4 - 6 §§ helt eller delvis skall tillämpas från tidpunkt som regeringen bestämmer,
1. om Sverige är i krigsfara,
2. om det råder sådana utomordentliga förhållanden som är föranledda av att det är krig utanför Sveriges gränser eller av att Sverige har varit i krig eller krigsfara och om det till följd av dessa förhållanden föreligger knapphet eller betydande fara för knapphet inom riket på egendom av vikt för totalförsvaret eller folkförsörjningen,
3. om det är nödvändigt att med hänsyn till försvarsberedskapen inkalla totalförsvarspliktiga till tjänstgöring med stöd av 4 kap. 7 eller 8 § lagen (1994:1809) om totalförsvarsplikt.

LÄNK: Förfogandelagen.(SFS nr: 1978:262)

https://www.riksdagen.se/sv/dokument..._sfs-1978-262/

EDIT:
Oj, läste inte tråden ordentligt.
Mitt svar på frågan var redan bekräftat av en annan användare i tråden...

Man kanske skulle skaffa en advokat..

I vilket fall hänvisas till förordningen 1992:391 "uttagning av egendom för totalförsvarets behov".

För övrigt är det mobilisering som gäller så fordonet kan med andra ord tas i anspråk vid krigsfara.
Citera
2025-07-21, 11:58
Medlem
Vad är problemet, man får ju t.o.m. betalt för den? Vilket inte alla andra fordonsägare får som får sina fordon sönderbombade eller inte kan använda ändå p.g.a. ransonering av bränsle.
Citera
2025-07-21, 17:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TilleyHat
Knasigt, men det ser ut att stämma.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/os...-krigsplacerat
Jag är tveksam. Men du kan väl visa var i sfs det står försäljningsförbud?

https://www.riksdagen.se/sv/dokument..._sfs-1992-391/

Frågan är ju vad som händer om man krockar och skrotar eller inte tycker rep är vettigt. Eller om nån slår sönder fordonet. Stämmer de då för sabotage?

Jag tror att under de tre åren är man skyldig att lämna in fordonet IFALL det är förklarat krigsliknande läge OCH de kräver inlämning. Annars undrar jag med vilket stöd det är förbjudet att sälja. Att nån Jocke på Försvarsmakten tycker annorlunda är inte mycket att stötta sig på.
Citera
2025-07-21, 17:43
Medlem
TilleyHats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Volvoellersaab
Jag är tveksam. Men du kan väl visa var i sfs det står försäljningsförbud?

https://www.riksdagen.se/sv/dokument..._sfs-1992-391/

Frågan är ju vad som händer om man krockar och skrotar eller inte tycker rep är vettigt. Eller om nån slår sönder fordonet. Stämmer de då för sabotage?

Jag tror att under de tre åren är man skyldig att lämna in fordonet IFALL det är förklarat krigsliknande läge OCH de kräver inlämning. Annars undrar jag med vilket stöd det är förbjudet att sälja. Att nån Jocke på Försvarsmakten tycker annorlunda är inte mycket att stötta sig på.

Jag har ingen aning. Jag ställde ursprungsfrågan om vad som händer om man vill sälja och fick svar att det är försäljningsförbud. Jag hittade klippet på SvT där en representant för försvaret påstår att man inte får sälja fordonet. Mer än så vet jag inte.
Citera
  • 6
  • 7

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in