• 1
  • 2
2025-07-19, 09:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kammadaj
Vi är ju redan där i stort, men mest slagsida åt vänster.
Det märkliga tycker jag är alla de som jobbar med sådant inte själva börjar ifrågasätta vad de liksom håller på med.

Det handlar väl om pengar och girighet.

De tänker på den egna karriären.

Det är väl människor som saknar demokratiska värderingar i stort dessutom som blir journalister. Mer karriärister. De röstar i stort på Mp typ.

Sen så finns det ju ett fåtal journalister som faktiskt öppet har kritiserat hur de politiserade invandringsfrågan och blev maktens megafon gentemot folket, konstigt få får jag hålla med om.
Citera
2025-07-19, 09:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hobbybonde
Det var inte direkt en fråga om det är märkligt eller inte. Det var mer en fråga hur USA kan göra något åt det, och hur Sverige undviker att hamna i samma situation.

Man försökte ju i Tyskland att förbjuda oppositionsmedia men fick sen nej i rätten.

Så gjorde de i Sovjetunionen och gör i Nordkorea etc.

Om man verkligen bara vill ha vänstermedia så får man förbjuda andra medier men man kan få nej så länge rättsväsendet inte är helt politiserat.

Att ge ännu mer statliga pengar till medier är givetvis en lösning. Att alla tidningar i landet tas över av SVT exempelvis som får ökad budget.
Citera
2025-07-19, 16:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Det är väl inte så märkligt. Fox News är konservativt. CNN liberalt. USA har inte Public Service på samma sätt som vi har.

Välj kanalerna CBS, NBC eller ABC om du vill ha icke-vinklad nyhetsrapportering.

CBS och de andra är också demokraternas partiorgan.

De har betalat stora summor pengar till Trump för opartiskhet bland anant genom att vinkla intervjuer med HArris och direkta lögner om Trump för att försöka påverka valet likt Ryssland/Obama genom att ljuga.
Citera
2025-07-19, 16:13
Medlem
Citat:
Jag läser ofta amerikansk media, ofta på både CNNs och FoxNews hemsidor för att bilda mig en uppfattning om händelser i USA. Det jag slås över är hur EXTREMT filtrerad och censurerad informationen är i USA. Händelser som är negativa mot Trump och republikanerna tas inte ens upp på FoxNews sida till exempel, och på andra sidan så tar CNN inte upp negativa saker om demokraterna, även om CNN kanske inte är fullt lika extremt som FoxNews.
Jag läste någonstans en rapport över att demokratiskt lagda personer i USA kunde ha en uppfattning om att en nyhet var gigantisk och att det talades om detta överallt, medans republikanska personer inte ens hade hört talas om det, och tvärtom. Och det är då om samma händelse i samma land.

Det här måste ju leda till att det blir två helt separata verklighetsbilder i USA. Jag har extremt svårt att se att ett land kan överleva två fullständigt separata verklighetsbilder på sikt.. Har man inte ens en grundläggande händelse att ta avstamp ifrån så kan det ju omöjligt gå att ha en demokrati.

Samma sak gäller ju sociala medier, där får man ju via algoritmerna enbart upp sådana nyheter som man redan tittar på, dvs eko-kammar-effekten för nyheter finns lika extremt där som i gammel-media.

I Sverige har det ju än så länge inte gått så långt. Visst är våra media vridna åt vänster hållet men än så länge så tas ju iaf alla händelser av större dignitet upp, oavsett politisk hemvist. Men vi är ju på väg åt samma håll även här känner jag.

Hur skulle man kunna vända en sådan här situation? Både i USA som redan har ett fullt utvecklat separat nyhetsflöde, och i Sverige som är på väg däråt..

Går det ens att göra något? Jag har lite svårt att se vad som är görbart i praktiken..

Trump stämmer nu Murdoch som äger "fox news" som ska vara Trump-vänlig.

Frågan är om ditt problem existerar ens.

Är verkligen medierna polariserade ?

Snarare så att medierna inte representerar väljarkåren.
Citera
2025-07-19, 18:52
Medlem
Laszlo Kovacss avatar
Samtidigt ...

Största podcastern: Joe Rogan, fd Bernie-bro som rört sig högerut. Anstränger sig för att ha en balans mellan höger och vänster.

Största streamern: Asmongold, fd Bernie-bro som rört sig högerut. Anstränger sig för att ha en balans mellan höger och vänster.

Huh ... Dags att skrota gammelmedia helt och hållet?
Citera
2025-07-19, 19:08
Avstängd
Kalk-Allans avatar
Jag tror helt ärligt att det inte längre går att göra något åt detta, kan önska att vi hade en motsvarighet till Fox News i Sverige, men som du är inne på två helt olika sidor, två helt olika beskrivna verkligheter, vad ska en som är neutral till allt tro på?

Jag är extremt pessimistisk inför framtiden, samtiden är redan en dystopi, och det kommer att blir värre, MYCKET värre.

Snart kommer extremt verkliga AI videos där kanske det krävs en väldigt avancerad AI för att utläsa om videon är riktig eller inte.. Och då kommer allt att bli mycket värre än det redan är.

Det kommer att behövas en stor jävla ominstallation av mänskligheten, ta oss tillbaka till 70-80 talet då folk faktiskt kunde känna någon form av glädje i livet..
Senast redigerad av Kalk-Allan 2025-07-19 kl. 19:11.
Citera
2025-07-19, 20:48
Medlem
Hobbybondes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1ulvius9
Trump stämmer nu Murdoch som äger "fox news" som ska vara Trump-vänlig.

Frågan är om ditt problem existerar ens.

Är verkligen medierna polariserade ?

Snarare så att medierna inte representerar väljarkåren.
Förstår inte riktigt vad det har att göra med något.. Det är ju bara kolla på FoxNews nyhetsrapportering, och CNNs nyhetsrapportering och se om du tycker de ens tar upp samma nyhetshändelser. Eller, för att vara lite modern, fråga någon AI-tjänst huruvida FoxNews och CNN rapporterar sakligt och inte polariserat i enlighet med demokratiska/republikanska intressen
Citera
2025-07-19, 21:23
Medlem
Citat:
Förstår inte riktigt vad det har att göra med något.. Det är ju bara kolla på FoxNews nyhetsrapportering, och CNNs nyhetsrapportering och se om du tycker de ens tar upp samma nyhetshändelser. Eller, för att vara lite modern, fråga någon AI-tjänst huruvida FoxNews och CNN rapporterar sakligt och inte polariserat i enlighet med demokratiska/republikanska intressen

Din analys är nog helt enkelt fel i grunden.

I grunden handlar det inte om demokrater och republikaner utan folk/demokrati mot elitism/polykrati.

99,9 % av medierna är för det senare och torgför sina egna intressen. Oftast företräds de bäst av demokraterna men några tycker republikanerna gör det lite bättre, ffa Bush-Mccconell typer vill de då egentligen ha.

Din tråd är en produkt av den polarisering som de som äger medierna vill skapa. Så länge vanliga människor håller på politiker som struntar i dem som på fotbollslag (som struntar i sina fans förutom deras pengar) så kommer de att kunna ha lekstuga och berika sig själva på alla andras bekostnad.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in