2025-07-18, 23:53
Medlem
Blev opererad i onsdags där en lymfkörtel skulle tas bort för att studeras då de tror att blodcancern jag har blivit aggressiv.

Operationen gick bra förutom när jag låg på uppvaket, jag vaknade av att jag flög upp i sängen och drog efter luft och hostade, hade en del folk runt mig och visste då inte vad som hade hänt och somnade igen.

När jag vaknade igen så frågade jag en sköterska om det var några komplikationer vid operationen vilket det inte var, däremot så fick de pumpa in adrenalin i mig för att väcka mig därav den bryska väckningen.

Då jag fortfarande var rätt borta i huvudet så tänkte jag att allt detta dokumenteras och jag behöver inte fråga sköterskan mer.

Låg kvar på uppvaket under ett antal timmar trots att jag hade vaknat till och de kollade mitt Ekg och blodtryck väldigt ofta och antecknade på ett papper. Andra personer som kom in på uppvak hann att vakna upp och fick lämna innan jag fick göra detta, personalen sa dock aldrig något till mig.

Fick åka hem till slut och än idag så står det inget i min journal på 1177 om det som skedde på uppvak. Alla andra har dokumenterat, både opläkaren och Hematologen har skrivit en del men jag vill veta vad det var som hände.

Tog kontakt med opläkaren men han visste ingenting om att de hade använt adrenalin på mig när jag väcktes, de har inte sagt något till han om detta.

Dokumenterar sjuksköterskorna i något eget system på uppvak som inte kommer upp på 1177? Känns rätt illa att man inte har fått veta något om varför de använde adrenalin på mig och det stör mig rätt mycket.
Har blivit opererad 2 gånger innan och har fått vakna i min egna takt dessa två gånger.
Pumpar man in adrenalin i någon för att väcka personen så måste något ha hänt.
Citera
2025-07-19, 00:32
Medlem
StudiumValors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MickelMan
Tog kontakt med opläkaren men han visste ingenting om att de hade använt adrenalin på mig när jag väcktes, de har inte sagt något till han om detta.
Hoppas det blir bra för dig.
jag råkade ut för oklarheter och anmälde det till patientnämnden.
Fick svar som jag var halvnöjd med visserligen, men värt att pröva?
Ditt klagomål är ju att det de säger inte står att finna i journalen.
Har du även kollat "anteckningar" på 1177 och laddat upp de senaste - viss fördröjning och de olika befattningarna kan ha olika dokument de fyller i
Citera
2025-07-19, 00:54
Moderator
Lapapps avatar
Jag är inte narkosläkare, men jag känner inte till att man någonsin skulle använda adrenalin för att väcka någon. Det låter mycket mystiskt. Att det inte står något i din elektroniska journal tycker jag är något mindre förvirrande, uppvakningsavdelningar kör i många landsting fortfarande med pappersjournal för enklare ärenden. Denna borde dock finnas sparad någonstans och bör scannas in.

Men om vi återknyter till din upplevelse. Det första jag tänkte när jag läste din text var att det möjligen kan vara en narkosrelaterad dröm/hallucination. Det är mycket vanligt att patienter känner sig helt stensäkra på att de upplevt saker som faktiskt inte hänt. De kan ha tydliga och levande minnesbilder som hjärnan själv skapat. Kan det möjligen vara något sådant som hänt dig?
Citera
2025-07-19, 00:55
Moderator
Maviels avatar
Citat:
Blev opererad i onsdags där en lymfkörtel skulle tas bort för att studeras då de tror att blodcancern jag har blivit aggressiv.

Operationen gick bra förutom när jag låg på uppvaket, jag vaknade av att jag flög upp i sängen och drog efter luft och hostade, hade en del folk runt mig och visste då inte vad som hade hänt och somnade igen.

När jag vaknade igen så frågade jag en sköterska om det var några komplikationer vid operationen vilket det inte var, däremot så fick de pumpa in adrenalin i mig för att väcka mig därav den bryska väckningen.

Då jag fortfarande var rätt borta i huvudet så tänkte jag att allt detta dokumenteras och jag behöver inte fråga sköterskan mer.

Låg kvar på uppvaket under ett antal timmar trots att jag hade vaknat till och de kollade mitt Ekg och blodtryck väldigt ofta och antecknade på ett papper. Andra personer som kom in på uppvak hann att vakna upp och fick lämna innan jag fick göra detta, personalen sa dock aldrig något till mig.

Fick åka hem till slut och än idag så står det inget i min journal på 1177 om det som skedde på uppvak. Alla andra har dokumenterat, både opläkaren och Hematologen har skrivit en del men jag vill veta vad det var som hände.

Dokumenterar sjuksköterskorna i något eget system på uppvak som inte kommer upp på 1177? Känns rätt illa att man inte har fått veta något om varför de använde adrenalin på mig och det stör mig rätt mycket.
Har blivit opererad 2 gånger innan och har fått vakna i min egna takt dessa två gånger.

Det är inte riktigt alla anteckningar som syns via 1177. Det du ska be att få en kopia på är anestesijournalen som på många ställen är via papper, men sedan scannas in i journalen. Där framgår vad som händer med dig på uppvaket och vilka läkemedel som ges.

Det är inte alltid man vaknar lugnt och sansat det kan finnas många anledningar till det som kan bero på vilka läkemedel som använts via narkosen (det varierar mellan ingrepp) och hur du somnade. Kanske var du orolig innan ingreppet, då brukar man vakna så. Ibland kan smärta och annat göra att man vaknar tidigare än vad som är meningen, och man kan då vara ganska omtöcknad och orolig och får då lite medicin så att man somnar om och vaknar på ett bättre sätt. Det låter lite som att det är det som hänt dig. Adrenalin används ej vid väckning. Ibland om patienter inte andas rätt när man väcker dem behöver man ge antidot - och då kan man också få den typ av uppvaknande du beskriver.

Att kolla EKG och blodtryck ofta och notera hör till standard på uppvak. Normalt sett är det inget patienterna noterar - men tänker att du reagerade på det eftersom du var orolig?
Senast redigerad av Maviel 2025-07-19 kl. 00:59.
Citera
2025-07-19, 01:26
Medlem
Landsbygdens avatar
Allt dokumenteras kanske inte. Sedan finns det väl något som heter operationsberättelse, som jag inte tror går att se i 1177 utan är något som man får beställa själv.(Rätta mig gärna om jag har fel här).
Citera
2025-07-19, 05:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lapapp
Jag är inte narkosläkare, men jag känner inte till att man någonsin skulle använda adrenalin för att väcka någon. Det låter mycket mystiskt. Att det inte står något i din elektroniska journal tycker jag är något mindre förvirrande, uppvakningsavdelningar kör i många landsting fortfarande med pappersjournal för enklare ärenden. Denna borde dock finnas sparad någonstans och bör scannas in.

Men om vi återknyter till din upplevelse. Det första jag tänkte när jag läste din text var att det möjligen kan vara en narkosrelaterad dröm/hallucination. Det är mycket vanligt att patienter känner sig helt stensäkra på att de upplevt saker som faktiskt inte hänt. De kan ha tydliga och levande minnesbilder som hjärnan själv skapat. Kan det möjligen vara något sådant som hänt dig?
Det var sköterskan själv som sa att de använde adrenalin på mig för att få liv i mig och jag minns mycket väl hur man flyger upp och drar efter luft.
De andra gångerna så har man vaknat av att man känner blodtrycksmätaren som klämmer åt armen på en.

Enligt de senaste blodvärdena som de har tagit på mig innan operation så har jag hjärtsvikt men det är inget de har pratat med mig om eller ens kollat upp så det var inte något jag skrev att jag hade (om jag ens har det).

P—NT-proBNP: 266*
https://ibb.co/DgYpfTHK

Har även flertalet med andra avvikande värden men hjärtsvikten och att jag pissar proteiner är något nytt.

Medelåldern bland de 5 senaste som dött i släkt och familj ligger på ca 59 år och det är tack vare min mormor som blev 91 som drar upp medelåldern annars så hade den varit 52 lite drygt.
Det har varit mycket sjukdomar och jag verkar ha ärvt från båda sidor, cancer från min mors sida och hjärtproblem från min farsas sida. Min lillasyster har även hon hjärtproblem.

Citat:
Ursprungligen postat av Landsbygden
Allt dokumenteras kanske inte. Sedan finns det väl något som heter operationsberättelse, som jag inte tror går att se i 1177 utan är något som man får beställa själv.(Rätta mig gärna om jag har fel här).
Kan se opläkarens berättelse men där står inget om uppvaknade.

Jag kommer dock besöka öron/näsa/hals på måndag igen för att fixa mitt högra öra som jag har vätska bakom trumhinnan på och se om jag kan få svar på mina frågor.

Jag kommer då även gå bort till dagkirurgin för jag vill verkligen veta vad som hände och finns det inte dokumenterat så får jag hota med IVO så kanske det blir lite fart på de.

Citat:
Ursprungligen postat av Maviel
Det är inte riktigt alla anteckningar som syns via 1177. Det du ska be att få en kopia på är anestesijournalen som på många ställen är via papper, men sedan scannas in i journalen. Där framgår vad som händer med dig på uppvaket och vilka läkemedel som ges.

Det är inte alltid man vaknar lugnt och sansat det kan finnas många anledningar till det som kan bero på vilka läkemedel som använts via narkosen (det varierar mellan ingrepp) och hur du somnade. Kanske var du orolig innan ingreppet, då brukar man vakna så. Ibland kan smärta och annat göra att man vaknar tidigare än vad som är meningen, och man kan då vara ganska omtöcknad och orolig och får då lite medicin så att man somnar om och vaknar på ett bättre sätt. Det låter lite som att det är det som hänt dig. Adrenalin används ej vid väckning. Ibland om patienter inte andas rätt när man väcker dem behöver man ge antidot - och då kan man också få den typ av uppvaknande du beskriver.

Att kolla EKG och blodtryck ofta och notera hör till standard på uppvak. Normalt sett är det inget patienterna noterar - men tänker att du reagerade på det eftersom du var orolig?
Jag var orolig fram tills läkaren sa att de tar en helt annan lymfkörtel än den de från början skulle plocka bort (satt över ena halspulsådern) och först då kunde jag koppla av och sövningen var inga problem alls.

Fick dock inte alls samma läkare eller narkossköterska som jag träffade innan, läkaren var jag dock rätt glad att slippa då jag fick dåliga vibbar av han och han som opererade istället var riktigt bra.
Senast redigerad av MickelMan 2025-07-19 kl. 05:26.
Citera
2025-07-19, 05:46
Medlem
Det var väl inte så att de använde det för annars hade ju narkosläkaren vetat om det och skrivit det i din journal på 1177. Hypokondriker?
Citera
2025-07-19, 06:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av M5-Power
Det var väl inte så att de använde det för annars hade ju narkosläkaren vetat om det och skrivit det i din journal på 1177. Hypokondriker?
Varför sa då SSK att de använde adrenalin för att väcka mig för?

Ja jag är säkert hypokondriker
Är herrn intresserad av att se alla avvikande värden så kan jag posta bild på dessa, tar dock en stund då det är minst 23 avvikande värden.

Det var visst bara 15 avvikande värden om vi räknar bort de värden som är avvikande men som de inte har kollat sen de upptäckte min sjukdom så jag är nog hypokondriker ändå.

https://ibb.co/LDSTSJNv
https://ibb.co/5g4W2Xvt
https://ibb.co/q3vbcvfX
https://ibb.co/KcZd6t8y
https://ibb.co/TBzK0NgF
https://ibb.co/Rkp7BYjm
https://ibb.co/vCBvNY8k
https://ibb.co/w9Nd3mQ
https://ibb.co/pBzCjs6M
https://ibb.co/d4qHhvfc
https://ibb.co/3mM0T4R4
https://ibb.co/679FNmf9
https://ibb.co/0pXMgnc8
https://ibb.co/xSpZ2mNn
https://ibb.co/D35hmsB
Senast redigerad av MickelMan 2025-07-19 kl. 06:30.
Citera
2025-07-19, 10:02
Medlem
Begär ut hela journalen.
Sjukvårdspersonal ljuger sällan men de vill heller inte berätta sanningen.
Frågar du om allt gick bra kommer de svara ja, eftersom du överlevde ju.
Det de inte vill berätta är att du fick hjärtstillestånd och det var därför de pumpade in adrenalin.
Det var också anledningen till att du fick ligga kvar längre för att de ville observera så du inte dog senare.

Jävla oärligt pack hela bunten.
Citera
2025-07-19, 10:03
Moderator
Lapapps avatar
Citat:
Det var sköterskan själv som sa att de använde adrenalin på mig för att få liv i mig och jag minns mycket väl hur man flyger upp och drar efter luft.
De andra gångerna så har man vaknat av att man känner blodtrycksmätaren som klämmer åt armen på en.

Enligt de senaste blodvärdena som de har tagit på mig innan operation så har jag hjärtsvikt men det är inget de har pratat med mig om eller ens kollat upp så det var inte något jag skrev att jag hade (om jag ens har det).

P—NT-proBNP: 266*
https://ibb.co/DgYpfTHK

Har även flertalet med andra avvikande värden men hjärtsvikten och att jag pissar proteiner är något nytt.

Medelåldern bland de 5 senaste som dött i släkt och familj ligger på ca 59 år och det är tack vare min mormor som blev 91 som drar upp medelåldern annars så hade den varit 52 lite drygt.
Det har varit mycket sjukdomar och jag verkar ha ärvt från båda sidor, cancer från min mors sida och hjärtproblem från min farsas sida. Min lillasyster har även hon hjärtproblem.
Som sagt är det inte ovanligt att man får mycket levande minnesbilder av saker som inte har hänt efter narkos. Jag säger alltså att det finns en möjlighet att ditt minne av att sköterskan säger att de har gett dig adrenalin kan vara falskt. Oavsett låter det som en bra idé stt höra av dig till din operatör och be om att gå till botten med detta

NT-proBNP är en osäker markör. Dina nivåer är bara lätt förhöjda, så just hjärtsvikt tycker jag inte du bör oroa dig för. Håller tummarna för att din KLL inte blivit en ALL.
Citera
2025-07-19, 12:06
Medlem
Jag har inte läst hela kedjan kommentarer men jag jobbar som narkossköterska. Adrenalin används inte för att väcka någon ur narkos. Narkosen består ofta av 3 delar, hypnos, smärtlindring och muskelrelaxering. Vi kan ta bort muskelavslappningen med antidot, vi kan ta bort smärtlindringen med antidot men vi kan inte ta bort hypnosen då det inte finns något antidot mot det som är annat än forskning just nu(pratat med en som jobbar på det dock, coolt).

Adrenalin används primärt för 3 saker:
Höja blodtrycket om det är väldigt lågt och inte svarar på våra andra blodtryckshöjande läkemedel, det är 3-4 läkemedel som inte haft tillräckligt effekt om vi är på detta och nosar. Det kan vara så men de patienterna brukar vara riktigt sjuka och gå från Iva till op, tillbaka till iva.

Att behandla bronkospasm, när den glatta muskulaturen i luftrören och lungorna krampar, det gör att man får svårt att ge patienten tillräckligt med luft då det blir för trångt.

Att starta hjärtat vid hjärtstopp.

Att du fått en bronkospasm kan vara troligt, speciellt om du har astma, röker eller är lite allergisk eller lungsjuk.

Ditt uppvaknande låter mer som att du har lite obehandlad adhd för att vara ärlig, eller behandlad för den delen. Jag upplever ofta att personer med ffa adhd vaknar med ett ryck och är i fullt fight or flight.

Sen tycker jag det är lite oproffsigt av sjuksköterskan att bara säga att du får adrenalin utan någon vidare förklaring.
Men du kan vara så att du får en förklaring och inte minns, är man stökig och bråkig vid väckningen får man ibland läkemedel som lugnar en, ett av de läkemedlen a vi kan ge är midazolam som skapar lite minnesluckor. Kan vara så enkelt.

Man kan även få minnesluckor av anestesin i sig, folk reagerar lite olika.

Men en enkel och trolig förklaring är. Bronkospasm, bråkig väckning, midazolam, förklaringar och info som du inte minns.
Senast redigerad av Puttkne 2025-07-19 kl. 12:49.
Citera
2025-07-19, 15:17
Medlem
Citat:

Det kan dröja innan anteckningar dyker upp 1177. Ibland flera veckor. Olika vårdpersonal är olika snabba med att dokumentera. Det är inget konstigt.

Krya på dig!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in