2025-07-18, 19:15
Medlem
Colloidals avatar
Börjar med att säga att jag kommer inte göra detta men vill bara ha lite inputs på era tankar hur det ligger till.

Jag har två anställningsavtal. Ena är vikariat med förlängt och det andra är en provanställning, dock är jag uppsagd från provanställningen och sista arbetsdagen var förra veckan.

Ska ansöka om ett lån på 20-30 tusen och tänkte skicka med alla dokument jag har.
2 specar från ena och 3 från andra

Är det brottsligt att skicka med det anställningsavtalet som gått ut? Jag är ju inte anställd där längre. Låter som bedrägeri.
Citera
2025-07-18, 19:21
Avstängd
HemligaKaptenens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Colloidal
Börjar med att säga att jag kommer inte göra detta men vill bara ha lite inputs på era tankar hur det ligger till.

Jag har två anställningsavtal. Ena är vikariat med förlängt och det andra är en provanställning, dock är jag uppsagd från provanställningen och sista arbetsdagen var förra veckan.

Ska ansöka om ett lån på 20-30 tusen och tänkte skicka med alla dokument jag har.

Är det brottsligt att skicka med det anställningsavtalet som gått ut? Jag är ju inte anställd där längre. Låter som bedrägeri.
Ja det är brottsligt om du vilseleder banken för ett lån till din fördel.

https://lagen.nu/1962:700#K9P1S1
Citera
2025-07-18, 19:23
Medlem
Colloidals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HemligaKaptenen
Ja det är brottsligt om du vilseleder banken för ett lån till din fördel.

https://lagen.nu/1962:700#K9P1S1
Jag misstänkte det.
Är det olagligt att skicka med bara lönespecarna från det jobbet?
Alltså inte anställningsavtalet
Citera
2025-07-18, 19:31
Medlem
DaEzzs avatar
Citat:

Om banken lånar ut pengar till dig pga att du uppsåtligen vilsefört dem med falska uppgifter gällande din anställning (dvs att de inte ansett dig kreditvärdig annars), och att banken kan styrka detta, så kan det antas att du gjort dig skyldig till bedrägeri.
Citera
2025-07-18, 19:34
Medlem
Colloidals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DaEzz
Om banken lånar ut pengar till dig pga att du uppsåtligen vilsefört dem med falska uppgifter gällande din anställning (dvs att de inte ansett dig kreditvärdig annars), och att banken kan styrka detta, så kan det antas att du gjort dig skyldig till bedrägeri.
Bäst att låta bli då alltså 😏
Citera
2025-07-18, 19:43
Medlem
DaEzzs avatar
Citat:
Bäst att låta bli då alltså 😏

Ja, det är ju ingen kul grej att ha i belastningsregistret i värsta fall och dessutom så kan banken säja upp hela lånet till omedelbart förfall om och när det uppdagas så det är nog bäst att låta bli.
Citera
2025-07-18, 19:46
Medlem
Colloidals avatar
Citat:
Ja, det är ju ingen kul grej att ha i belastningsregistret i värsta fall och dessutom så kan banken säja upp hela lånet till omedelbart förfall om och när det uppdagas så det är nog bäst att låta bli.
Exakt. Tänker därför inte göra detta. Var bara en intressant tanke.

Men lönespecarna kan jag väl ändå skicka med från det jobbet?
Citera
2025-07-18, 21:20
Avstängd
HemligaKaptenens avatar
Citat:

Nej dom gäller ju inte. Det är vilseledande fattar du väl jävla pundare
Citera
2025-07-18, 21:21
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:

Denna fråga hänvisas enligt nedan:

Privatekonomi --> Juridik
/Moderator
Citera
2025-07-18, 21:30
Medlem
Mr.RedHats avatar
Om du inte upplyser banken om aktuella förhållanden så är det (försök till) bedrägeri.

Det går alltså bra att skicka med anställningsavtalet för provanställningen. Men du måste informera om dess löptid.
Citera
2025-07-18, 21:33
Medlem
Mr.RedHats avatar
Citat:

Citat:

Mja säga upp lånet kan de inte göra utan vidare. Däremot kan de göra något ännu värre: ansöka om fastställelse hos tingsrätten och sedan kräva TS på rättegångskostnaderna, om det bestrids. Den är mindre kul.

Ha då i åtanke att svek bedöms inte på samma grunder som bedrägeri. Så det är en självständig prövning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in