Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2025-07-18, 16:28
Medlem
Sedan efterdyningarna av Trumps ”Liberation Day”, har många AI-relaterade papper tjurrusat 30-100% på några månader. Inget snack om att sektorn är het och att det finns gott om riskaptit därute. Men vad tror Flashbacks bankirer, suppleanter och astrologer - är det en tillfällig spekulationsbubbla eller är det ett paradigmskifte vi skådar? Eller kanske båda? 🤔

Spontant känns det som det ökat lite för snabbt, för att vara riktigt sunt. Dvs en del ”dumb money” i värderingarna. Och att olofzzon uppmärksammar något, är nog den bästa kontraindikatorn ett tillgångsslag kan få. Jag har svart bälte i att vara sist på bollen.

Så vad tror vi om AI-relaterade aktier andra halvan av 2025 och framåt? Totalt övervärderat? Tillfälligt övervärderat? Undervärderat? Motivera gärna varför och tipsa gärna om bolag som ni tror har framtiden (alternativt kollapsen) framför sig.
Citera
2025-07-18, 18:12
Medlem
ReflektivInsikts avatar
Bubbla
Citera
2025-07-18, 19:39
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av olofzzon
Sedan efterdyningarna av Trumps ”Liberation Day”, har många AI-relaterade papper tjurrusat 30-100% på några månader. Inget snack om att sektorn är het och att det finns gott om riskaptit därute. Men vad tror Flashbacks bankirer, suppleanter och astrologer - är det en tillfällig spekulationsbubbla eller är det ett paradigmskifte vi skådar? Eller kanske båda? 🤔

Spontant känns det som det ökat lite för snabbt, för att vara riktigt sunt. Dvs en del ”dumb money” i värderingarna. Och att olofzzon uppmärksammar något, är nog den bästa kontraindikatorn ett tillgångsslag kan få. Jag har svart bälte i att vara sist på bollen.

Så vad tror vi om AI-relaterade aktier andra halvan av 2025 och framåt? Totalt övervärderat? Tillfälligt övervärderat? Undervärderat? Motivera gärna varför och tipsa gärna om bolag som ni tror har framtiden (alternativt kollapsen) framför sig.
There's always a reversion to the mean. Går något otroligt bra väldigt längre ökar sannolikhet att den kommer att gå dåligt för att över tid jämna ut kurvan.
Citera
2025-07-18, 21:03
Medlem
S.O.Stolps avatar
Det är ett paradigmskifte. AI bedöms bli en definierande framtidsteknologi.

Investera eller hamna hopplöst efter.
Citera
2025-07-18, 22:28
Medlem
pn222jws avatar
Det är nog paradigmatiskt förändrande. Det enda som blir bättre för varje år är ju högteknologin - allt annat står still eller blir sämre. Robotisering, automatisering, IoT, övervakningstekologi, militärteknologi, FinTech... och nu senast AI - sammantaget styr vi färden till en lyxdystopi, men ett nytt 1960-tal vore förmodligen psykologiskt bättre för dom flesta.
Citera
2025-07-19, 01:29
Medlem
Germanofils avatar
Det är en bubbla men även ett paradigmskifte. Vissa aktier inom denna bransch är "pump and dump" medan andra kommer att bli AI-big players och tjäna mängder med stålar.

En infallsvinkel som jag finner intressant är att AI behöver gigantiska data centers som drar stora mängder ström. Företag som kan driva sådana data centers samtidigt som de köper strömmen hyfsat billigt kommer att tjäna storkovan. De kändaste aktörerna är nog Meta och Amazon mee sina jättesatsnungar men dessa aktier är ju redan dyra. Personligen gillar jag australiensiska Iris Energy (IREN) som satsar stort och denna aktie går riktigt bra för tillfället.

Inom EU sägs det vara något på gång som är ett samarbete mellan flera stora företag bl.a. Siemens och SAP.
Citera
2025-07-19, 09:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Germanofil
Det är en bubbla men även ett paradigmskifte. Vissa aktier inom denna bransch är "pump and dump" medan andra kommer att bli AI-big players och tjäna mängder med stålar.

En infallsvinkel som jag finner intressant är att AI behöver gigantiska data centers som drar stora mängder ström. Företag som kan driva sådana data centers samtidigt som de köper strömmen hyfsat billigt kommer att tjäna storkovan. De kändaste aktörerna är nog Meta och Amazon mee sina jättesatsnungar men dessa aktier är ju redan dyra. Personligen gillar jag australiensiska Iris Energy (IREN) som satsar stort och denna aktie går riktigt bra för tillfället.

Inom EU sägs det vara något på gång som är ett samarbete mellan flera stora företag bl.a. Siemens och SAP.

Intressant med resonemanget kring Iris Energy. De som levererar infrastrukturen kommer naturligtvis också ha en stor del av kakan. Finns det fler liknande kandidater?

Kanske värt med en spårpost i IREN men det är inte utan att man känner sig lite akterseglad när man köper något som redan gått upp 230% på 3 månader.
Citera
2025-07-19, 12:07
Medlem
Germanofils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av olofzzon
Intressant med resonemanget kring Iris Energy. De som levererar infrastrukturen kommer naturligtvis också ha en stor del av kakan. Finns det fler liknande kandidater?

Kanske värt med en spårpost i IREN men det är inte utan att man känner sig lite akterseglad när man köper något som redan gått upp 230% på 3 månader.
Franska Schneider Electronics har jag sett nämnas i detta sammanhang. Annars som sagt Meta och Amazon om du tror att dessa kommer att stiga ännu mer när deras data centers för AI skapar konkurrensfördelar.

Finns säkert fler kandidater om du letar.
Citera
2025-07-19, 13:35
Medlem
Det är nog lite både och.

Jag tror att det har gått lite för fort i värderingarna, samtidigt som jag tror att folk överskattar impact på kort sikt och underskattar det på lång sikt.

Jag tror inte riktigt på den expolisionsartade förändringen som många verkar föreställa sig, men ge det ett antal år så har det nog större påverkan än vad folk idag kan föreställa sig.
Citera
2025-07-19, 14:03
Medlem
Finns det någon bra AI Fond värd att investera i?
Citera
2025-07-19, 14:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Backtrader
Det är nog lite både och.

Jag tror att det har gått lite för fort i värderingarna, samtidigt som jag tror att folk överskattar impact på kort sikt och underskattar det på lång sikt.

Jag tror inte riktigt på den expolisionsartade förändringen som många verkar föreställa sig, men ge det ett antal år så har det nog större påverkan än vad folk idag kan föreställa sig.

Det sammanfattar lite min bild av läget. Man vill ju lite att - om man köper exempelvis Nvidia eller motsvarande till skyhög värdering i dagsläget - att den ska bli lite ”det nya Apple” på 20-30 års sikt. Men att man bör vara beredd på kortsiktiga ragnarökras under resten av 2020-talet, med tanke på de uppumpade värderingarna idag.
Citera
2025-07-19, 14:19
Medlem
S.O.Stolps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Filuren1
Finns det någon bra AI Fond värd att investera i?
Jodå. Kika till exempel på

SEB AI – Artificial Intellig C SEK - Lux
Handelsbanken Global Digital (A1 SEK)
DNB Teknologi S
Skandia Time Global
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto