Citat:
Förstår vad du menar, men jag menar att man även balanserar in om det överhuvudtaget är rimligt att anta försvarsadvokatens påstående är väsentligt. Det är där det brister tycker jag.
Iallafall i detta fallet som tråden handlar om så har man flera bevis och inte enbart dna-beviset. Men det visar också hur svårt arbetet är för polisen och att de kriminella har nästan öppet mål i Sverige och i stora delar av världen att utöva sin kriminalitet utan risk för fängelse. Det duger inte ens att ta en brottsling på bar gärning med de beviskrav som domstolarna och lagarna har byggt upp.
Detta tror jag bara går att lösa med hundratusentals videokameror överallt, ögonblickligen igenkänning och identifiering samt förbud mot att maskera sig. Jag har själv videokameror inomhus och utomhus i min bostad, så skulle det hända något här kommer hela händelsen att fastna på video, trots detta är jag ytterst osäker på om någon rättvisa kommer att skipas.
Brottslingen bara flinar en i ansiktet och säger, du har bevis, men jag har ett obevisat påstående du inte kan motbevisa...
Iallafall i detta fallet som tråden handlar om så har man flera bevis och inte enbart dna-beviset. Men det visar också hur svårt arbetet är för polisen och att de kriminella har nästan öppet mål i Sverige och i stora delar av världen att utöva sin kriminalitet utan risk för fängelse. Det duger inte ens att ta en brottsling på bar gärning med de beviskrav som domstolarna och lagarna har byggt upp.
Detta tror jag bara går att lösa med hundratusentals videokameror överallt, ögonblickligen igenkänning och identifiering samt förbud mot att maskera sig. Jag har själv videokameror inomhus och utomhus i min bostad, så skulle det hända något här kommer hela händelsen att fastna på video, trots detta är jag ytterst osäker på om någon rättvisa kommer att skipas.
Brottslingen bara flinar en i ansiktet och säger, du har bevis, men jag har ett obevisat påstående du inte kan motbevisa...
Nu kommer jag in lite hastigt i diskussionen, så kanske nämner något som redan avhandlats.
Om man ser till bevisläget som var så har man ju undersökt hela vapnet grundligt, utan att man hittade den misstänktes DNA på detta. Man har däremot hittat hans DNA på två av tre patroner. Beträffande den tredje patronen så finns det en icke identifierbar DNA-träff. Tilläggas skall att fingeravtryck på patronerna inte undersökts. Slutligen så har denna brottsplanen orkestrerats av en person med aliaset ”Max Verstappen”, som inte kunnat identifieras.
Ser man sedan till vad den misstänkte säger så är det att någon annan person hanterat vapnet. Han antyder att denna personen ingår i samma kriminella krets som honom själv. Att hans egna DNA hittats på två patroner förklarar han beror på att han förvarat och hanterat stora mängder ammunition. Den misstänkte har berättat att han har överlåtit ammunition till den alternativa gärningsmannen, som i sin tur bett honom hämta vapnet.
Att man inte har den misstänktes DNA på vapnet gör ju detta väldigt svårt. Att den misstänkte/försvaret påvisar att det kan finnas en alternativ gärningsman är ju inte otroligt - i synnerhet inte då detta handlar om någon form av kriminellt nätverk, där flera personer finns involverade. Att den misstänkte skall ha hanterat/förvarat ammunition är ju heller inte otänkbart. Att hans DNA finns på majoriteten av patronerna motbevisar ju inte detta, snarare tvärtom. Att den misstänkte inte vill peka ut/namnge den alternativa gärningsmannen behöver inte betyda särskilt mycket, eftersom man inte "golar" i kriminella kretsar.
Visst kan man påpeka att den misstänktes historia kommer väldigt sent. Men jag skulle nog säga att den tilltalades berättelse om en alternativ gärningsman inte spelar så stor roll. För hade inte den misstänkte sagt det så hade med all sannolikhet försvaret lyft in en alternativ gärningsman. Jag menar det är ju öppet mål för en försvarare - Man kan enkelt hänvisa till den kriminella kretsen bestående av många olika personer, att aliset ”Max Verstappen” inte kunnat identifieras, att den misstänktes DNA inte hittats på vapnet samt att inga fingeravtryck undersökts...och hade inte försvaret lyft fram det, så hade rätten ändå varit tvungen att ta höjd för detta i sin bedömning.
/Så hur ovan nämnda skulle anses som orimligt, utifrån att man skall kunna bevisa någons skuld utom allt rimligt tvivel, har jag väldigt svårt att förstå? Menar du att man kan/borde dra slutsatsen att det inte finns några andra möjligheter än att just den misstänkte begått detta?