Citat:
Ursprungligen postat av
discofunk
Halloj.
Jag har en Nissan Navara 2008 2,5l diesel.
Idag märkte vi att den läcker olja. Den har stått på lite olika ställen på tomten under veckan och vid varje ställe är det en liten pöl. Svårt att säga hur mycket då det är gräs som underlag, men kanske 5-10cl.
Så misstänker att det kanske är en packning som torkat, bilen är ju trots allt rätt gammal.
Svårt att säga vart exakt läckan kommer ifrån för det är smetigt med olja undertill på kanske 30-40cm, som det har stänkt runt liksom.
Detta märktes idag och det finns ingen verkstad i närheten som kan ta sig an den.
På söndag ska jag åka hem igen, 40mil är det och jag behöver inte köra bilen innan dess.
Så frågan är, vågar man köra 40mil med en bil som läcker olja?
Jag har kollat oljenivån i motorn och den är nästan på max-strecket så om det kommer från motorn har det knappt märks. Oljan som läcker är samma färg som den i motorn.
Jag har haft en bräda under bilen några timmar idag och på den är det en droppe olja, så det verkar inte komma några mängder men det kanske läcker mer när bilen går och oljan pumpas runt?
Bilen har gått 13000mil och är servad enligt intervall och jag har aldrig haft något problem alls med bilen tidigare.
Inga lampor lyser i instrumentpanelen heller.
Det finns mera olja och liknande som: fungerar styrningen men borde ge ett varning.
Bromsolja kan läcka men då tänd den, kan vara kylarglykol och en sprucken slang vid kylaren, eller bara spolarvätska där pumpen kanske i botten på tanken börjat torka ur i denna värme just nu. Automatlådor har olja. Några droppar kan vara ventilkåpspackningen och droppen färgar blocket mörkt och kletigt. Ja turbon får inte gå torr så fyll på i alla lägen och urtorkade packningar där kan väl läcka.
Lägg en kartongbit under och fråga på macken !