2025-07-18, 14:14
Medlem
discofunks avatar
Halloj.
Jag har en Nissan Navara 2008 2,5l diesel.
Idag märkte vi att den läcker olja. Den har stått på lite olika ställen på tomten under veckan och vid varje ställe är det en liten pöl. Svårt att säga hur mycket då det är gräs som underlag, men kanske 5-10cl.

Så misstänker att det kanske är en packning som torkat, bilen är ju trots allt rätt gammal.
Svårt att säga vart exakt läckan kommer ifrån för det är smetigt med olja undertill på kanske 30-40cm, som det har stänkt runt liksom.

Detta märktes idag och det finns ingen verkstad i närheten som kan ta sig an den.
På söndag ska jag åka hem igen, 40mil är det och jag behöver inte köra bilen innan dess.

Så frågan är, vågar man köra 40mil med en bil som läcker olja?

Jag har kollat oljenivån i motorn och den är nästan på max-strecket så om det kommer från motorn har det knappt märks. Oljan som läcker är samma färg som den i motorn.

Jag har haft en bräda under bilen några timmar idag och på den är det en droppe olja, så det verkar inte komma några mängder men det kanske läcker mer när bilen går och oljan pumpas runt?

Bilen har gått 13000mil och är servad enligt intervall och jag har aldrig haft något problem alls med bilen tidigare.
Inga lampor lyser i instrumentpanelen heller.
Citera
2025-07-18, 14:17
Avstängd
ReklamApaNegers avatar
Jag tror inte att det är någon fara, om du nojar mycket så kan du väl stanna efter tio mil och kolla oljenivån, ser du ingen förändring så är det bara att fortsätta åka. Ta med dig olja för eventuell påfyllning...
Citera
2025-07-18, 14:19
Medlem
LastCaLLForALcohoLs avatar
Kör på, ta med dig extra olja och ha en koll på oljemätaren under färden.Kolla lite då och då på oljestickan.
Citera
2025-07-18, 14:28
Medlem
HBTKuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LastCaLLForALcohoL
Kör på, ta med dig extra olja och ha en koll på oljemätaren under färden.Kolla lite då och då på oljestickan.
Exakt så.
Citera
2025-07-18, 14:37
Medlem
HemligaKaptenens avatar
Det är bara köra såna gamla bilar läcker hela tiden du körde förmodligen dit i samma skick utan problem. Varnar den för låg olja kan du ju fylla på vilken skit som helst

Sen hemma säljer du den och köper en riktig bil
Citera
2025-07-18, 14:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av discofunk
Halloj.
Idag märkte vi att den läcker olja. Den har stått på lite olika ställen på tomten under veckan och vid varje ställe är det en liten pöl. Svårt att säga hur mycket då det är gräs som underlag, men kanske 5-10cl.

Så misstänker att det kanske är en packning som torkat, bilen är ju trots allt rätt gammal.
Svårt att säga vart exakt läckan kommer ifrån för det är smetigt med olja undertill på kanske 30-40cm, som det har stänkt runt liksom.

Detta märktes idag och det finns ingen verkstad i närheten som kan ta sig an den.
På söndag ska jag åka hem igen, 40mil är det och jag behöver inte köra bilen innan dess.

Jag har kollat oljenivån i motorn och den är nästan på max-strecket så om det kommer från motorn har det knappt märks. Oljan som läcker är samma färg som den i motorn.

Jag har haft en bräda under bilen några timmar idag och på den är det en droppe olja, så det verkar inte komma några mängder men det kanske läcker mer när bilen går och oljan pumpas runt?

Bilen har gått 13000mil och är servad enligt intervall och jag har aldrig haft något problem alls med bilen tidigare.
Det finns mera olja och liknande som: fungerar styrningen men borde ge ett varning.
Bromsolja kan läcka men då tänd den, kan vara kylarglykol och en sprucken slang vid kylaren, eller bara spolarvätska där pumpen kanske i botten på tanken börjat torka ur i denna värme just nu. Automatlådor har olja. Några droppar kan vara ventilkåpspackningen och droppen färgar blocket mörkt och kletigt. Ja turbon får inte gå torr så fyll på i alla lägen och urtorkade packningar där kan väl läcka.
Lägg en kartongbit under och fråga på macken !
Senast redigerad av MyOpinion2 2025-07-18 kl. 14:55.
Citera
2025-07-18, 15:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HemligaKaptenen
Det är bara köra såna gamla bilar läcker hela tiden du körde förmodligen dit i samma skick utan problem. Varnar den för låg olja kan du ju fylla på vilken skit som helst

Sen hemma säljer du den och köper en riktig bil
En stor bil med turbo och ser ut som en bil som varje country-man i USA måste äga.
En evighetsmaskin som den här skojar man inte bort. Bilen kommer att renoveras i ett Wheeler-Dealer program om tjugo år.
Citera
2025-07-18, 15:14
Medlem
discofunks avatar
Alrighty, tackar så mycket för svaren.
Då kommer jag tuffa på hemåt försiktigt och stanna på macken innan och köpa lite olja så stannar jag ett par gånger längs vägen och kollar oljenivån.

Och du som skrev att jag skulle sälja den, den här bilen kommer jag köra in i kaklet 🙂 Det är en kanonkärra, jag har den mest på vintern dock men nu behövde jag lasta så mycket ner till landet så det var därför jag tog den.

Ha en fin sommar allihopa!
Citera
2025-07-18, 15:42
Medlem
Running_mans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LastCaLLForALcohoL
Exakt så. Stanna då och då och kolla stickan, fyll på efter behov.
Citera
2025-07-18, 16:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av discofunk
Halloj.

Risken är liten men inte obefintlig. Ta med extra olja.
Citera
2025-07-18, 16:24
Medlem
Norrbagg79s avatar
Jag körde en bil som lack 0,5dl olja pr. mil i ett år, kör på!
Citera
2025-07-18, 19:42
Medlem
Svart olja är lungt.
Röd är dåligt.
Blått är saksamma.
Håll koll på nivåerna och kör.
Bara fylla på längs vägen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera