2025-07-17, 23:40
Medlem
Det är väl inget eftertraktat jobb att avliva och skära i djur hela dagarna. Har invandrarna tagit över helt här? Eller vägrar de befatta sig med de smutsiga grisarna?
Citera
2025-07-17, 23:49
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alexosigge
Det är väl inget eftertraktat jobb att avliva och skära i djur hela dagarna. Har invandrarna tagit över helt här? Eller vägrar de befatta sig med de smutsiga grisarna?
Arbetat på slakteri i början av 80talet, luktade förjävligt, tog väl fem år efteråt innan jag började äta korv igen. Har annars inga problem att döda djur, avlivat nästan alla mina egna husdjur själv.. Det krävs en del och man dör lite själv varje gång, inget för alla kan jag säga.
Citera
2025-07-17, 23:56
Avslutad
Förstår inte hur du tänker. Tror du att muslimer avlivar grisar exempelvis.

Flashback Awards åt denna tråd.
Citera
2025-07-18, 00:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ElexirPharma

Det var ju en av mina frågeställningar.
Citera
2025-07-18, 00:05
Avslutad
Citat:
Det var ju en av mina frågeställningar.
Men vad baserar du det på? Menar du att svenskar skyr tunga och hårda jobb medan invandrare väljer sådana?

Verkligheten är väl snarare att invandrare väljer bidragsberoende och inget annat.
Citera
2025-07-18, 00:08
Medlem
Citat:
Men vad baserar du det på? Menar du att svenskar skyr tunga och hårda jobb medan invandrare väljer sådana?

Verkligheten är väl snarare att invandrare väljer bidragsberoende och inget annat.

Ja det menar jag.
Citera
2025-07-18, 00:17
Medlem
Jag har jobbat nästan 4½ år på slakteri när jag gick ur gymnasiet i lågkonjuktur.
Citera
2025-07-18, 00:20
Medlem
Sqrbankens avatar
En polares brorsa ska tydligen ha jobbat som slaktare (90 eller 00-tal) men hoppade ganska omgående av tåget. Jag skulle inte heller grejja det. Precis som användaren Onanikrem lyfter så kunde tydligen inte denna man heller käka korv under en lång tid efter detta gig. Nu förstår jag också att både "det ena och det andra" mals ner till korv men jag slipper åtminstone ha processen på näthinnan
Citera
2025-07-18, 00:43
Moderator
tobess avatar
Citat:

Nu förstår jag att det här kommer som någon form av överraskning för dig, men 100% av invandrarna till Sverige är inte muslimer, och i synnerhet inte de som är yrkesverksamma inom denna bransch.

https://www.dagensps.se/bors-finans/brist-pa-slaktare-fran-ost-nu-vantar-hogre-priser-pa-svenskt-kott/
Som ett resultat av det står nu flera av Sveriges köttproducenter utan personal, medan kriget mellan Ryssland och Ukraina eskalerar.

“I stort sett alla våra nyckelpersoner – slaktarna och styckarna – är skickliga yrkesmän från Östeuropa”, säger Lars-Henrik Säfström, slaktare från Uppsala till Dagens Nyheter.
Vi kan därmed lämna denna sidodiskussion och återgå till TS frågeställning.
Citera
2025-07-18, 00:45
Medlem
HBTKuks avatar
Har en vän som jobbat på slakteri i 20 år, och han trivs. Han tjänar förvånansvärt bra och är fortfarande intresserad av kött. Har alltid fina köttbitar att kränga.
Citera
2025-07-18, 00:54
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sqrbanken
En polares brorsa ska tydligen ha jobbat som slaktare (90 eller 00-tal) men hoppade ganska omgående av tåget. Jag skulle inte heller grejja det. Precis som användaren Onanikrem lyfter så kunde tydligen inte denna man heller käka korv under en lång tid efter detta gig. Nu förstår jag också att både "det ena och det andra" mals ner till korv men jag slipper åtminstone ha processen på näthinnan

Just korv får man skriva under på också att man hört att folk som jobbar på slakteri undviker. Det är väl att allt som blir över åker ner i korvarna, vilket inte ser så nice ut.

I övrigt behöver det ju inte vara några speciella personer som jobbar på slakteri. Många kanske inte ser det som sitt drömyrke men så är det ju för många jobb.
Citera
2025-07-18, 01:01
Medlem
Citat:

Antagligen en del östeuropeer där också.

Träffade på en polsk man som jobbade på slakteri.

Han var inte gammal men man såg att det hade tagit på hans hjärna att jobba med det.
Han var inte 100% normal som en del jägare kan bli då.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in