Flashback bygger pepparkakshus!
2025-07-18, 01:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Men blir ju lite märkligt sett till att i UK är du alltså gammal nog vid 10 att vara ansvarig för brott. Som exempel de två som mördade James Bulger var 12 år men blev prövade som vuxna. Med de var alltså fortsatt 6 år för unga för att få rösta.

Robert Thompson och Jon Venables var just 10 år gamla när mordet på James Bulgar, som var två år, skedde.
De är båda födda i augusti 1982. Mordet skedde i februari 1993.
Fakta ska man inte slira kring.

Citera
2025-07-18, 02:43
Medlem
Idiotiskt att låta barn vuxna och få barnen att tro att de är vuxna. 16 åringar är i puberteten och kan knappast ta genomtänkta politiska beslut. Höj den till 21 istället
Citera
2025-07-18, 05:43
Medlem
Statsminister2030s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Exemplarisk.
Unga lär ju vara rejält trötta på att leva och växa upp i det mångkulturella kaoset. Kanske blir en förändring i UK snart då.

Detta är den största orsaken till att åldern inte kommer sänkas i Sverige. Socialdemokraterna är för svaga bland unga. Det ligger mer i Socialdemokraternas intresse att folk från mellanöstern/Afrika blir röstberättigade efter 1 månad i Sverige.
Citera
2025-07-18, 05:58
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
https://www.bbc.com/news/articles/c628ep4j5kno

Är det bra/dåligt? Unga tenderar att vara mer extrema. Det är en liten grupp så det kanske inte spelar så stor roll? Bör Sverige ta efter?

Surprise att vänstern vill införa rösträtt för yngre som är mer hjärntvättade än äldre.

Nej Sverige bör inte ta efter.
Citera
2025-07-18, 07:14
Medlem
tsdajooss avatar
Att rigga val är en del av politiken numera. Antingen det sker genom Sorosfinansierade färgrevolutioner, arabiska vårar, riktade löften om bidrag eller valstölder etc.

I UK pågår en diskussion om Supreme Court som tagit över rollen som beslutsfattare om vilken politik som ska gälla.
Citera
2025-07-18, 07:16
Medlem
zombie-nations avatar
Tycker att det är bra. I Sverige får vuxna vara barn tills de är 30, det är sjukt.
Citera
2025-07-18, 07:26
Medlem
Att ungdomar kan verka okunniga beror i mångt och mycket på att de inte har riktig anledning att lära sig detta. Jag tror tvärtom att det är bra att lära sig tidigt och inte vänta med kunskaperna till man är över-vuxen.

Så jag förespråkar att man sänker rösträttsålder till 15-16 år. Givetvis kan man argumentera om när är man vuxen egentligen, 15, 16, eller 18 år?

Jag tycker att i argumentationen när man har åldern inne för att få göra saker så ska man ta hänsyn till den skada eller konsekvenser som kan uppstå.

Praktexempel på det är trafiken. Vi skulle knappast ge rätt till körkort för 15-åringar att köra vilka fordon som helst. Alltför många 15-åringar skulle krascha fordonen ganska snabbt. Skadan är därför relativt stor. Nyttan är inte alls så stor att det går att motivera skadan.

Rösträttsålder? Visst, vi kanske ser att en del 15-åringar är barnsliga och röstar på extrempartier eller rent av på Kalle Anka partiet. Men vad är skadan? Det är trots allt partier som är tillåtna att delta i valet. Jag tänker att ett parti ändå måste uppfylla vissa villkor för att ens kunna delta i ett val, t ex då inte vara en terroristorganisation som utför terrordåd och använder sig av våld. Likaså är det 2-3 årskullar som givetvis kommer att rösta på ALLA partier eftersom vi alla har olika intressen och åsikter.

Fördelar? Alltså, de får praktisera demokrati mycket tidigare. Se att även deras röst räknas. Det gör att de tidigare läser på och förstår hur ett samhälle fungerar om de får vara med och påverka. Detta ger en bättre grund eftersom även skolan kan förklara och svara på frågor. Man kan lära ut hur viktigt det är att vara kritiskt och förstå vad som är sant och lögn även i politiken.

Vi är dåliga på det. Massmedia är dåliga på det. Även skolan är dåliga på det. Källkritik, att var och en faktiskt undersöker om ett påstående är sant eller falskt. Detta är kunskaper som bara blir viktigare för varje år som går i och med att det blir allt lättare att ljuga, samtidigt som det kan bli allt svårare att ljuga givetvis.

Politikens kvalitet har sjunkit väsentligt. Vi accepterar idag att politiker ljuger även när lögnen är uppenbar för var och en. Att vara kritisk och göra uppföljningsfrågor hur har det gått något år senare är grunden till en relation med politiker.
Om de lovar att bygga en järnväg, om inget sedan händer och ingen frågar varför, tror ni järnvägen är på plats 30 år senare? Trots att de kanske vunnit flera val på just den frågan?
Senast redigerad av SecretGarden352 2025-07-18 kl. 07:29.
Citera
2025-07-18, 09:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MuppetMinnieMe
Nu var det ju du som ansåg att man ska koppla rösträtten till militärtjänstgöring.
Jag tycker det är en otroligt korkad idé. Alla får heller inte göra militärtjänst då de inte är lämpade av olika skäl. Det gör inte att det är personer som är ointelligenta eller okunniga.

Själv tycker jag att en sänkt rösträttsålder är lite spännande men jag tycker man kan börja med kommun och regionvalen.

Varför är det en korkad idé att kräva att folk som skall ha rätt att rösta också ställer upp för landet när det kommer till kris?

Det är inte ett dugg spännande att barn utan någon skyldighet har rätt att vara med o bestämma. De är barn och förstår väldigt lite. Man borde höja åldern till 21 år istället så man har hunnit skaffat sig lite livserfarenhet och kanske till och med flyttat hemifrån.

Varför nöja sig med 16 år? Varför får inte alla rösta och så många gånger de vill dessutom. Det är väl ännu mer spännande? Ingen kommer kunna gissa sig till utgången av valresultaten.
Citera
2025-07-18, 10:23
Medlem
Bortsett att ungdomar saknar både livserfarenhet och färdigutvecklad hjärna, så vill jag inte att gymnasier förvandlas till politiska stridsskådeplatser där partierna gör allt för att kampanja.
Citera
2025-07-18, 12:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nittiotva
Det är i princip endast Österrike som är ensamma med 16 i världen tror jag.

Österrike är ensamma i världen?
Eller så har de sällskap av Argentina, Brasilien, Ecuador, Kuba, Nicaragua och Österrike som har rösträtt vid 16 i nationella val.

Bosnien och Hercegovina, Kroatien, Serbien, Slovenien har har 18 som allmän gräns, men 16 om man är anställd.
Citera
2025-07-18, 12:16
Medlem
Rättigheter bör ställas mot skyldigheter kan jag känna. Vet inte hur det ser ut i uk men ur svenskt perspektiv är du ju fortfarande knappt ansvarig för dina egna handlingar vid 16 och bör därför inte få rösta.
Citera
2025-07-18, 14:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MuppetMinnieMe
Österrike är ensamma i världen?
Eller så har de sällskap av Argentina, Brasilien, Ecuador, Kuba, Nicaragua och Österrike som har rösträtt vid 16 i nationella val.

Bosnien och Hercegovina, Kroatien, Serbien, Slovenien har har 18 som allmän gräns, men 16 om man är anställd.

Fungerande västerländskt land som inte präglas av korruption kanske jag borde lagt till/låtit stå kvar innan jag redigerade mitt inlägg.
Senast redigerad av Nittiotva 2025-07-18 kl. 14:18.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in