2025-07-16, 19:36
Medlem
Harald.Guldhatts avatar
I källaren sitter gamla armaturer för dubbla lysrör. Skulle vilja byta mot något med LED som tänds direkt och ger bättre ljus. Har kollat på LED-lysrör, men verkar som det inte funkar för det är serikopplat eller hur det var (eller om det var tvärtom, var ett tag sedan jag kollade på det). Det bästa skulle vara att sätta upp nya armaturer för vanliga LED-lampor med E27 eller E14 sockel.

Nuvarande armaturer är inte inkopplade med lampkontakt, utan sladdarna är dragna direkt i taket, och tamparna är inkopplade med en liten kopplingsplint i armaturen (typ sockerbit). Är det tillåtet att byta ut mot andra armaturer själv om man anser sig kunnig på el?

Ett rum i källaren är typ "tvättstuga" (med tvättmaskin och torktumlare), vet inte om det räknas som "våtutrymme" som är extra regler för?
Senast redigerad av Harald.Guldhatt 2025-07-16 kl. 19:56.
Citera
2025-07-16, 19:51
Medlem
Är det ditt eget boende?
Citera
2025-07-16, 19:51
Medlem
Harald.Guldhatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Är det ditt eget boende?
Mina föräldrars villa.
Citera
2025-07-16, 19:54
Medlem
Bone Collectors avatar
Det är tillåtet men i våtutrymme så ska det väl helst göras av en elektriker.

Hade ju varit ett helsicke om man inte ens fick sätta ihop två sladdar själv, utan att behöva elektriker.
Citera
2025-07-16, 19:56
Medlem
Köper du en takarmatur i led så är det likadant på den även med sladdar, precis som på din befintliga armatur. Och ja du får byta dessa själv i din bostad. Du får nog med en sockerbit(klickar fast kablarna) där sladdarna går in från armatur och från taket.

Å våtrum får man "tekniskt" sett inte byta själv, men alla med lite kunskap gör det. Finns ingen som kommer piska dig på fingrarna för du bytt det, inte ens försäkringsbolaget om man nu inte lyckas bränna ner bostaden på något sätt.
Senast redigerad av Noccofocus 2025-07-16 kl. 19:58.
Citera
2025-07-16, 20:01
Medlem
Håll bara isär ledare nolla och jord.
Citera
2025-07-16, 21:58
Medlem
Kolla först detta i befintliga armaturer:
1. Är de längre än ca 600mm långa?
2. Sitter det glimtändare i armaturerna?

Ok, är de längre än 600mm och har glimtändare bör det inte vara några problem att sätta i LED-rör av känt märke typ Philips, osram, Ledvance

Är de ca 600mm och har glimtändare: samma sak.
seriekopplimg var struligt i LED-rörens begynnelse men på kända fabrikat är det inga problem längre. Se bara till att köpa rör som det står ”EM” på. Det betyder elektromagnetisk drossel, dvs de är enkla drosslar och glimtändare sitter i armaturen. Den byter du mot dummyn som medföljer LED-röret.

Är det elektroniska drivdon skulle jag skita i LED-rör och ringa en elektriker som sätter upp nya LED-armarurer på nolltid och på ett säkert sätt.
Senast redigerad av MuttasLidkrantz 2025-07-16 kl. 22:12.
Citera
2025-07-22, 20:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harald.Guldhatt
I källaren sitter gamla armaturer för dubbla lysrör. Skulle vilja byta mot något med LED som tänds direkt och ger bättre ljus. Har kollat på LED-lysrör, men verkar som det inte funkar för det är serikopplat eller hur det var (eller om det var tvärtom, var ett tag sedan jag kollade på det). Det bästa skulle vara att sätta upp nya armaturer för vanliga LED-lampor med E27 eller E14 sockel.

Nuvarande armaturer är inte inkopplade med lampkontakt, utan sladdarna är dragna direkt i taket, och tamparna är inkopplade med en liten kopplingsplint i armaturen (typ sockerbit). Är det tillåtet att byta ut mot andra armaturer själv om man anser sig kunnig på el?

Ett rum i källaren är typ "tvättstuga" (med tvättmaskin och torktumlare), vet inte om det räknas som "våtutrymme" som är extra regler för?

Jag har bytt mina gamla lysrörsarmaturer mot ledbelysning (dvs inte ledljusrör). De har inte ens jordanslutning, så är ytterst enkla att koppla in.

Tex en sån här

https://www.jula.se/catalog/el-och-b...rmatur-016233/

Lyser sjukt mycket bättre och ingen fördröjning.

Har inkoppling i båda ändar, så enkelt att koppla vidare till flera om det behovet finns.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in