2025-07-16, 23:24
Medlem
ElakBolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ElexirPharma
Tror du att en man med hemtjänst är kapabel att göra heimlich på sig själv?

Man ska inte heller öva på att sätta saker i halsen. Usch vad förbannad jag blir på sådana här "medicinska" råd.

Men det är väl för fan ingen som sagt att man ska sätta nånting i halsen först bara för att öva på Heimlich, man kan ju liksom göra själva manövern mot en stol eller bordskant eller vadsomhelst ändå utan att faktiskt hålla på att kvävas. Att läsa in sig på hur man ska göra och bara öva rörelsen så att man fattar ungefär hur kraften ska träffa i maggropen lär väl knappast vara av ondo?

Och det är väl rätt många gamlingar som har hemtjänst utan att vara HELT funktionshindrade också? För självapplicerad Heimlich räcker det ju typ att kunna ställa sig upp och låta sig "falla" framåt mot något så att det träffar strax under revbenen. Visst man kanske inte lyckas få till det helt korrekt men det lär ju ändå vara klart mycket bättre att iaf försöka göra NÅNTING än att bara sitta kvar och göra ingenting alls och långsamt kvävas till döds medan man påminner sig själv om att man ju faktiskt saknar den medicinska kompetensen för att ens försöka.
Citera
2025-07-17, 04:04
Medlem
HassanVonEssens avatar
Korven hade sannolikt ett jobbigt skinn som brukaren inte lyckades tugga sönder. Detta bidrog starkt till att tuggan fastnade i halsen.
Citera
2025-07-17, 04:25
Medlem
Tror brödet kan vara boven i dramat, tuggar man det dåligt och sväljer mycket är det lätt att bröd och andra degiga produkter kan stocka sig i halsen, har upplevt lite skrämmande ögonblick när jag kastat i mig bullar fort och sedan fått sitta och ta djupa andetag någon minut tills det släpper.

Lärdomen är att tugga noga.
Citera
2025-07-17, 05:24
Medlem
Går inte skydda sig mot allt. Något ska man dö av.
Citera
2025-07-17, 05:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PederBergman
Typ, det typ att du går bredvid någon annan en eller två dagar, efter det förväntas du klara av själv.
Hur många dagar känner du att man behöver för att få veta att någon inte ska äta korv med bröd? En månad, eller? Behövs samma tid för varje boende, typ en månad till för att förstå att Sigrid är allergisk mot jordnötter? Ytterligare en månad för att kunna starta en kaffebryggare?

Har man inte någon grundutbildning, typ att man har växt upp?
Senast redigerad av Stiffinger 2025-07-17 kl. 05:43.
Citera
2025-07-17, 05:47
Medlem
PederBergmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Hur många dagar känner du att man behöver för att få veta att någon inte ska äta korv med bröd? En månad, eller? Behövs samma tid för varje boende, typ en månad till för att förstå att Sigrid är allergisk mot jordnötter? Ytterligare en månad för att kunna starta en kaffebryggare?

Har man inte någon grundutbildning, typ att man har växt upp?
Nej det behövs inte en månad allmänt. Kanske för dig men det förväntas du ska förstå hur man startare en kaffebryggare på mindre än en månades upplärning.
Citera
2025-07-17, 07:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av alanlissa87
Tror brödet kan vara boven i dramat, tuggar man det dåligt och sväljer mycket är det lätt att bröd och andra degiga produkter kan stocka sig i halsen, har upplevt lite skrämmande ögonblick när jag kastat i mig bullar fort och sedan fått sitta och ta djupa andetag någon minut tills det släpper.

Lärdomen är att tugga noga.
Tror också det är brödet som är problemet här, ett färskt mjukt bröd blir som en klump.
Citera
2025-07-17, 07:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bone Collector
Precis. Det är ju långt ifrån självklart, för den som är oinsatt.

"Varmkorv? Det är ju verkligen lättuggat! Det blir perfekt!"

Tragiskt att dom inte är utbildade/informerade
Citera
2025-07-17, 07:59
Medlem
Ang folk i hemtjänsten är de oftast yngre som inte gått ut gymnasiet eller nyanlända/thailändskor, för va de oftast hemmafruar som började jobba där efter ungarna börjat skolan. Dom idag klara inte ens av att kolla i kylskåpet vad som kan behövas handlas eller ens se utgångsdatum på det som finns, dammsuga/städa vet dom nog inte vad de är.
För min del så är vi 3 syskon som bor inom 5-10 mil från vår förälder som åker dit minst 1 gång/vecka å kollar om de behöver städas/handla/lagas mat, hemtjänsten delar ut medicin morgon/kväll.
Sen får man ringa nu och då för att höra hur de är, men när de är +30 och man inte får svar så måste man ju åka dit då man inte vet om det hänt nått el om mobilen bara inte är med.
Citera
2025-07-17, 08:06
Moderator
pudelluss avatar
Rubriken förtydligad. Tidigare: "Satte korven i halsen - kvävdes ihjäl".

/Mod
Citera
2025-07-17, 08:23
Medlem
Citat:
Det är bra att du kan sätta på kaffekokaren efter en månad, grattis. Nu kan du uppgradera till att sätta på micron också , efter ett halvår kommer du även steka köttbullar och tugga tuggummi samtidigt.
Du skrev,
Citat:
Typ, det typ att du går bredvid någon annan en eller två dagar, efter det förväntas du klara av själv.
Behöver du ens gå bredvid någon alls, för att förstå att man inte ger korv med bröd till en person med sväljproblem?

Snurra inte till det med vad jag kan eller inte kan. Om jag kan sätta på en kaffebryggare eller inte har absolut ingenting med tråden att göra.
Citera
2025-07-17, 08:24
Medlem
PederBergmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Du skrev, Behöver du ens gå bredvid någon alls, för att förstå att man inte ger korv med bröd till en person med sväljproblem?

Snurra inte till det med vad jag kan eller inte kan. Om jag kan sätta på en kaffebryggare eller inte har absolut ingenting med tråden att göra.
Det var du som började prata om kaffebryggare, nu har det inget med saken att göra. Varför tog du då upp det? Skriver du det på ditt CV? "Kan sätta på kaffebryggare" Vårdaren hade säkert inte blivit tillsagd att inte servera kort vill gamlingen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in