2025-07-17, 00:55
Medlem
PulverBraxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av isoesuper
Jag är 40 år gammal och sitter på ett välbetalt, tryggt och till synes prestigefyllt jobb. Jobbar mest på distans, bra förmåner, titel som imponerer i sociala sammanhang. På pappret ser allt perfekt ut....

Men egentligen?

Jag känner fysiskt obehag bara av att tänka på jobbet. Samma möten, samma e-mail, samma meningslösa stress. Det har kommit in en ny ledningen som kör med ledarskap som känns direkt från en annan tid – toppstyrt, auktoritärt, ingen dialog. Högsta chefen trippar folk runt på tå kring med ändå mål att inte göra denne upprörd.

Alla går runt med en lågintensiv rädsla i kroppen: ”Får jag behålla jobbet?” ”När kommer nästa uppsägningsrunda?”

Jag har hållit ut för att det är "smart" att stanna kvar. För lönen. För tryggheten. För att slippa säga "jag är arbetslös" på fester. Men jag känner att jag håller på att vissna, framför allt börjar jag tröttna på min egen självömkan. Pengarna som ger trygghet ger inget mer än att veta att jag kan betala hyran och mat, något otroligt viktigt men det räcker på något sätt inte..

För fem år sedan bytte jag bana, gick in i det här corporate-livet efter en betydligt mer osäker tillvaro. Det gav mig struktur då. Jag klättrade snabbt. Men nu är det som att jag byggt ett fängelse av stress och oro.

Jag är medlem i a-kassa, har inkomstförsäkring och en del sparpengar. Inga barn, inga större privata åtaganden. På ett sätt har jag alla förutsättningar att bryta mig loss — men ändå sitter jag fast i rädslan. Tänk om jag ångrar mig?

Finns det någon här som varit i samma situation? Som faktiskt lyckades kliva ur, utan att hela livet rasade? Vad gjorde ni? Hur tänkte ni? Vad hade ni gjort i min sits?

Alla tankar, erfarenheter och svar välkomnas. Tack på förhand.

Jag har gjort chefskarriär på globalt företag och kan absolut relatera till att arbetet ibland kan kännas meningslöst, att man inte löser ett samhällsproblem. Dock fastnar jag inte i dessa tankar länge för det finns ofta något att avancera mot, nya områden, mer ansvar.

Jag har även barn och fru och ser det som min roll att ge dom resor och aktiviteter som skulle vara svårt (utöver hus etc) att köpa. Är det där skon klämmer att du inte har en familj?
Citera
2025-07-17, 01:48
Medlem
Fixa 5-6 mille och lev på räntan. Investera i aktier , fonder etc.
Citera
2025-07-17, 03:06
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ollgaiskogen
Starta eget och hyr ut dig som konsult.... Jag startade eget för ett år sedan och det enda jag ångrar är att jag inte gjorde det tidigare.
Jobbar mindre, tjänar mindre men mår fan så mycket bättre.....
Jag bestämmer själv vem jag vill jobba åt och hur mycket jag vill jobba...

Efterfrågan för mina tjänster är större än jag vill/ kan tillgodose....

Nu vet jag inte vilken bransch du är i och hur konjunkturen ser ut i din bransch men har man en liten ekonomisk buffert är det helt klart värt ett försök....

Vilken bransch är du i?
Funderar själv på starta om konsult med AB, har räknat ut man får ut 83000 kr netto med lön och utdelning med timdebitering på 800 kr/tim på årsvisa heltidsuppdrag med 4v semester, helt fantastiskt och kommer bli dollarmiljonär på 7 år.
Citera
2025-07-17, 06:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
Vilken bransch är du i?
Funderar själv på starta om konsult med AB, har räknat ut man får ut 83000 kr netto med lön och utdelning med timdebitering på 800 kr/tim på årsvisa heltidsuppdrag med 4v semester, helt fantastiskt och kommer bli dollarmiljonär på 7 år.
Mark & anläggning
Citera
2025-07-17, 06:45
Medlem
Soulflowers avatar
Citat:
Det stämmer, troligen r målen uppnådda. Hur gjorde du. Stannade du på samma arbetsplats? Deet är just detta som känns svårt. Är personligen väldigt nöjd med att tjäna mindre, mindre prestige om själva arbetet är utmanande och triggar en kreativitet.
Där har du ju svaret. Du har redan vad du kallar "prestige" och någon sorts social status som det ger, men är olyckligt i själen.
Sen svarar du på din egen fråga. Jag trivs inte särskilt bra på mitt arbete men ser det just nu som bara ett medel att kunna betala hyran. Om 3-4 år är jag på en bättre arbetsplats i samma bransch, samma position, men är troligtvis mer mentalt utmanad och har ett bekvämare arbetsliv.

Har du en arbetsplats/uppgift i åtanke när du tänker på vad som skulle "trigga en kreativitet"?
Citera
2025-07-17, 07:31
Medlem
Citat:
Jag är 40 år gammal och sitter på ett välbetalt, tryggt och till synes prestigefyllt jobb. Jobbar mest på distans, bra förmåner, titel som imponerer i sociala sammanhang. På pappret ser allt perfekt ut....

Men egentligen?

Jag känner fysiskt obehag bara av att tänka på jobbet. Samma möten, samma e-mail, samma meningslösa stress. Det har kommit in en ny ledningen som kör med ledarskap som känns direkt från en annan tid – toppstyrt, auktoritärt, ingen dialog. Högsta chefen trippar folk runt på tå kring med ändå mål att inte göra denne upprörd.

Alla går runt med en lågintensiv rädsla i kroppen: ”Får jag behålla jobbet?” ”När kommer nästa uppsägningsrunda?”

Jag har hållit ut för att det är "smart" att stanna kvar. För lönen. För tryggheten. För att slippa säga "jag är arbetslös" på fester. Men jag känner att jag håller på att vissna, framför allt börjar jag tröttna på min egen självömkan. Pengarna som ger trygghet ger inget mer än att veta att jag kan betala hyran och mat, något otroligt viktigt men det räcker på något sätt inte..

För fem år sedan bytte jag bana, gick in i det här corporate-livet efter en betydligt mer osäker tillvaro. Det gav mig struktur då. Jag klättrade snabbt. Men nu är det som att jag byggt ett fängelse av stress och oro.

Jag är medlem i a-kassa, har inkomstförsäkring och en del sparpengar. Inga barn, inga större privata åtaganden. På ett sätt har jag alla förutsättningar att bryta mig loss — men ändå sitter jag fast i rädslan. Tänk om jag ångrar mig?

Finns det någon här som varit i samma situation? Som faktiskt lyckades kliva ur, utan att hela livet rasade? Vad gjorde ni? Hur tänkte ni? Vad hade ni gjort i min sits?

Vad för prestigefyllt jobb har du som samtidigt innebär att du inte sitter i ledningsgrupp/ledningen. Låter inte särskilt prestigefyllt.
Citera
2025-07-17, 08:17
Medlem
Onan-erarens avatar
Citat:
Tack! Håller med. När jag väl började tänka på nytt jobb nytt liv så är man är man redan påväg..
Du säger att detär lättare att söka när man redan har. Men går i funderingar om man inte sa använda inkomstgaranti för att vila ut och själsvård?

Man vet vad man har men inte vad man får så man stannar kvar å vantrivs istället. Våga chansa, ta steget å gör det bästa av situationen. Visst du är 40 å snart kanske det är försent, man blir äldre. Du har inga barn vilket betyder att du kan lägga fullt fokus på jobbet, vi föräldrar kan inte riktigt det.

Om jag vore du så skulle jag satsa, det kan bli det bästa du gjort, visst det kan skita sig också med då tar man nya tag. Lycka till.
Citera
2025-07-17, 08:23
Medlem
Många försöker plocka ner TS "på jorden" istället för att hjälpa honom. Skärpning.

Är i en liknande situation och kan egentligen inte hjälpa dig mer än säga att jag förstår. Välbetalt statusjobb som betalar räkningarna och mer därtill är svårt att lämna om man inte har en plan eller ett tydligt sug att vilja göra något annat. Lägg på en frihet i form av förmåner och distansarbete så blir det ännu svårare. Sen vet man ju inte vad man får i nästa led, särskilt med tanke på att många arbetsplatser har en giftig arbetsmiljö.

Tror att det är något som skiftat i samhället vad gäller arbetsmiljö, anställningstrygghet och chefskap. Det är helt enkelt några steg hårdare i alla avseenden. Det leder till en latent stress och oro hos många trots att jobbet objektivt sett är attraktivt. Kanske är det amerikanisering i samhället. Svensken älskar ju att apa efter USA i alla avseenden.
Citera
2025-07-17, 08:26
Medlem
YP4XQs avatar
Det är inte många procent som klarar av ett liv utan barn... Vissa gör det men långt ifrån alla. Och för de som inte har några inkommer tomheten.
Citera
2025-07-17, 09:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
Vilken bransch är du i?

Hur har du räknat?

och för att bidrag till TS frågor

Jag sänkte min lön och tar ut 10v semester om året istället
Citera
2025-07-17, 09:29
Medlem
Citat:

Men egentligen?

Du skriver att du får status i sociala sammanhang. Vilka sociala sammanhang? Jo förmodligen för att att du umgås med lika tomma människor där pengar och status är viktigt. Jag slog mig loss från allt vad status innebar och skolade om mig till gymnasielärare. Det är definitivt inte status men vet du vad jag kan göra nu? Andas!!! Finns inga jobb som imponerar på mig längre. Du kan sitta i 17 ledningsgrupper och jag skulle snarare tycka synd om den personen. Jag har nu en helt ok lön, mycket tid över till barnen och ingen som lägger sig i mitt arbete. Du lever i en statusbubbla och har inbillat dig att detta är viktigt. Ingen utanför din bubbla bryr sig vad du jobbar med. Du behöver ta en riktig funderare på vad DU tycker är viktigt i livet.
Citera
2025-07-17, 10:31
Medlem
Paris24s avatar
Hehe hur många artiklar har man inte läst i tidningen "Nils var chef på banken, köpte en cykelaffär, nu oljar han kedjor och är så lycklig".

Man ska följa sin känsla, man har bara ett liv. Kanske jobba extra mycket ett tag och tjäna pengar, som man sedan använder till ett bra liv. Med motivet "jag behöver pengarna för ett bättre liv" kan man orka harva i 2-3 år till.

Själv var jag datakonsult i Stockholm i 15 år, började hata mina stendumma kunder på storbankerna, öppnade några hemsida där jag säljer saker hemifrån, och har inte arbetat på kontor sedan 2001. Jag är totalt nöjd med detta. Ironiskt nog kommer också pengarna när man gör något man gillar och jag tjänar dubbelt så mycket nu.

Möjligen en lite enklare resa att byta stad och ha liknande jobb? Mentaliteten i olika städer och bland människor är extremt olika och kanske passar TS bättre i Malmö, Lund, Linköping, Uppsala, Umeå, Stockholm.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in