• 1
  • 2
2025-07-16, 12:58
Medlem
Bartman777s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SoulOfSophia
Haha det är precis sådär jag upplever det också.
Haha, skönt att jag inte är ensam! Ibland känns det som jag är den enda här i filmforumet som inte förstår mig på de filmer jag ser
Citera
2025-07-16, 16:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bartman777
Jag kan också bli störd om det blir lite för luddigt och rörigt. Alltså att jag får gissa varför dom säger vissa saker och vad det betyder.

"Har dom pratat om det tidigare", som du säger. Då blir jag alltid osäker och börjar fundera på om jag är korkad som bara inte fattar kontexten och det dom talar om, eller om jag varit ofokuserad och missat någon vital del, eller om jag som tittare inte ens ska förstå än vad de talar om.

Sådant råkar jag ut för ganska ofta, och det tar bort glädjen och fokuset från själva filmen för mig, för jag ligger och funderar i allt det där. "Vad händer nu, och varför? Vad/vem talar dom om?"

Jag vill gärna förstå vad jag ser, utan att för den delen förstå vad som kommer hända härnäst.

Det fetade var en väldigt bra beskrivning på hur jag själv också gillar att se film.
Annars går det estetiska före handling/story för mig.
Citera
2025-07-16, 18:26
Medlem
Incendios avatar
Att filmen är korrekt i sitt sammanhang. Exempelvis historiskt korrekt(eller åtminstone sannolik). Även att dialogen är naturlig.
Citera
2025-07-17, 00:23
Medlem
slagskotts avatar
Bra handling, inget overkligt och helst ska det vara baserat på verkligheten
Citera
2025-07-17, 12:44
Medlem
GreenBastards avatar
Jag skulle nog säga underhållsvärde och att de som gjort filmen ändå försökt med sin vision. Jag ser hellre italienska lågbudget filmer från 70-80talet , än nytt skit som marvel. Är effekterna lite dåliga men filmskaparen ändå lyckas göra något eget och annorlunda så tycker jag det oftast är bättre än en 1 miljards budget film från Hollywood som följer alla ramar.
Citera
2025-07-17, 13:32
Medlem
Bartman777s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GreenBastard
Jag skulle nog säga underhållsvärde och att de som gjort filmen ändå försökt med sin vision. Jag ser hellre italienska lågbudget filmer från 70-80talet , än nytt skit som marvel. Är effekterna lite dåliga men filmskaparen ändå lyckas göra något eget och annorlunda så tycker jag det oftast är bättre än en 1 miljards budget film från Hollywood som följer alla ramar.
Jag håller med dig.
Jag har väldigt svårt för nyproducerade hollywoodfilmer och föredrar äldre lågbudgetproduktioner.

Vad skulle du säga är "underhållningsvärde" för dig?
Citera
2025-07-17, 15:14
Medlem
GreenBastards avatar
Citat:
Jag håller med dig.
Jag har väldigt svårt för nyproducerade hollywoodfilmer och föredrar äldre lågbudgetproduktioner.

Vad skulle du säga är "underhållningsvärde" för dig?

Det kan väl vara att filmen har något som underhåller. Deathstalker är ju ett bra exempel en riktig kalkon rulle men den är så dålig så den blir rolig då är den underhållande. Jag gillar dock mycket skitfilm så tror inte att jag kan vara en bra värdemätare på vad som är underhållande film. Vad som är underhållande beror nog lite på från genre till genre också. Men Roger Corman har lyckats gjort väldigt många underhållande skitfilmer.
Citera
2025-07-17, 18:34
Medlem
Oliveiras avatar
Citat:
Vad det är som är viktigt för oss att uppskatta en film är såklart högst personligt.

Jag skulle gärna vilja veta vad det är som är viktigt för just er för att ni ska kunna uppskatta en film.
Och åt andra hållet vill jag också veta vad som är mindre, eller helt oviktigt för er.

För egen del så är det viktigaste för mig stämningen, känslan och det estetiska.

Stämningen och känslan skapas ju dels av tiden filmen är inspelad under. Jag brukar säga att varje årtionde har sin lilla säregna känsla. Men vad som också är viktigt för att skapa den rätta stämningen och känslan är ju också musiken, bildfiltret, rekvisita, inspelningsmiljö, färger, ljus, skuggor osv. Och där kommer vi genast in på det estetiska som också är viktigt för mig.

Handlingen i filmen skulle jag säga är något sekundär för min del, jag kan njuta av en film till stor del enbart om det i stycket ovan prickar rätt. Då spelar inte alltid handlingen så stor roll.

Vad som är helt oviktigt för min del är specialeffekter. De kan vara hur dåliga som helst och det påverkar inte mitt intryck av filmen överhuvdtaget. Mängden effekter är också helt oviktigt.

Det är så det är för mig. Och det är ju såklart helt olika för oss. Vi kollar på film av olika anledningar och lockas av olika saker i konstformen film. I och med att handlingen inte blir särskilt viktig för mig, utan det mer handlar om känslan i filmen, så gör det också att jag utan problem kan se om filmer flera gånger, bara för att få njuta av den där känslan och det estetiska i den gång på gång.

Men jag har förstått att det inte är lika för alla, utan vissa kan inte se en film flera gånger om de vet hur den slutar tex. Då är filmen på ett sätt förbrukad.

Vad är det som är viktigt för att just ni ska uppskatta en film, och vad är mindre viktigt?

Det avgörande är en intelligent form.
Citera
2025-07-17, 19:23
Medlem
Kalk-Allans avatar
Handling, skådespeleri hur effekter används. När man använder effekter i en då vanligtvis mer lågbudget film som blir så uppenbara att det är dator skapade effekter får mig att stänga av.

Men just skådespeleri, märker av det väldigt snabbt i en film och stänger av.

Sedan handling kan ju ta till slutet av filmen att komma till sanns med, men i efterhand så kan jag störa mig på den samt logik i vad jag just sett.
Citera
2025-07-17, 19:29
Medlem
ricardo22s avatar
Jag gillar när det är många karaktärer i en film och flera delar på strålkastarljuset. Det får världen filmen utspelar sig i att framstå som större, och filmen blir mindre förutsägbar. Samma gäller för serier.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in