• 2
  • 3
2025-07-16, 12:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anomalign
Inget går sönder av ett underdimensionerat nätaggregat. Det värsta som kan hända är att datorn antingen inte startar eller att den stänger av om strömmen inte räcker. Så det skadar inte att pröva.

Något som också kan hända, och som många nog tycker är värre, är att datorn blir instabil och kraschar lite då och då. Strömuttaget från CPU och GPU är rätt variabelt beroende på vad man gör, och korta perioder med hög strömförbrukning kan ge en spänningsdipp som inte är tillräckligt långvarig för att kragget ska stänga av sig, men ändå orsaka en krasch. Om allt fungerar bra med andra spel kanske man tror att det är en bugg i spelet som i själva verket orsakats av ett underdimensionerat nätaggregat. Om man har riktig otur var det något viktigt som skrevs till hårddisken just vid kraschen, och då kan man få problem med korrupta filer och sådant. Så även om inget går sönder rent elektriskt kan det orsaka problem som man inte vill ha.

Citat:
Ursprungligen postat av anomalign
Och det gamla bör räcka väl till den där processorn och GPUn då det har mer än dubbla kapaciteten än deras sammanlagda strömförbrukning

Det är ett mer betryggande argument, och jag tycker definitivt TS bör prova. Invändningen ovan gäller mer när marginalerna är små/osäkra.
Citera
2025-07-16, 12:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BackToHegel
Adapters finns att köpa verkar det som.
https://www.amazon.se/s?k=hp+psu+adapter
De jag ser med den sökningen har dock sex pinnar i den smala vita kontakten, medan TS har en kontakt med sju pinnar. Om man tittar på kompletta nätaggregat för HP med den korrekta 7-pinnarskontakten ser man dock att den ibland kallas 6-pinnars, förmodligen för att ett av hålen är pluggat som en slags nyckling. Men det gäller inte adaptrarna ovan, där kontakterna verkligen bara rymmer 6 pinnar (även om man då räknar positioner som används för nyckling som en pinne).
Senast redigerad av vgebler 2025-07-16 kl. 13:13.
Citera
2025-07-16, 13:11
Medlem
bergsdals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av molineraste
Tack för råd. Mitt gamla aggregat är på 310W. Du tror inte jag kommer paja något med ett 3050 grafikkort? Jag tänkte beställa denna för att se om det nya aggregatet fungerar: https://www.amazon.se/gp/product/B07...RSZGWU4N&psc=1

Men du tror inte det är någon ide alltså?
Ingenting kommer paja eftersom moderkortet kommer inte tillåta tillräckligt ström gå igenom systemet som kan göra skada. Grejen är också eftersom det finns ett tak på 310W med den orginella psut så kan inte datorn generera mer ström än så(även om komponenterna vill dra mer ström kan dem inte det och vilket dom inte kommer göra till första början heller eftersom moderkortet begränsar komponenterna redan.)

Sedan. Jag har också en hp "workstation" som jag köpte i syfte för mediaspelare 4K till tv:en och hade en rtx 2060 liggandes som jag la i den. Psun har 210-250W (kommer inte riktigt ihåg exakt) titanium. Det funkar galant, har inte kraschat en endaste gång. Testate för skojs skull att spela och det funkar perfekt likaså 99% GPU load. Främst på grund utav höga effektivitet från psut

Det som händer är att i teorin är inte 210-250W tillräckligt i full load (om man har 100% cpu usage, 100% ram, 100% gpu, 100%SSD osv) men man hamnar inte i dessa scenarion under organiska förhållanden, i syntetiska visst då skulle inte det räcka men datorn hamnar inte i dom förhållanden tillräckligt ofta för att några datorkomponenter ska ta skada. Främst också som redan nämnt, moderkortet begränsar tillgång till ström oavsett främst på grund utav 4 pin intag

I min åsikt är det ingen idé att köpa extra psu.

Datorn kommer funka galant med en MSI GeForce RTX 3050 LP 6GB OC som har 70 total draw power. Så 70W under load(Även om grafikortet drog mer såsom exempelvis 150W är ditt orginella psu tillräckligt). Vilket är mer än tillräckligt för i princip allt om man har en 310 watt plat/titanium ihop med en i7-10700. Du kommer bara slösa pengar för princip 0% prestanda skillnad, potentiellt värre prestanda om det visar sig att du har en 310W titanium, finns ingen orsak att byta ut den till en brons psu på 450W/500W exempelvis
Senast redigerad av bergsdal 2025-07-16 kl. 13:47.
Citera
2025-07-16, 13:24
Medlem
anomaligns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vgebler
Något som också kan hända, och som många nog tycker är värre, är att datorn blir instabil och kraschar lite då och då. Strömuttaget från CPU och GPU är rätt variabelt beroende på vad man gör, och korta perioder med hög strömförbrukning kan ge en spänningsdipp som inte är tillräckligt långvarig för att kragget ska stänga av sig, men ändå orsaka en krasch. Om allt fungerar bra med andra spel kanske man tror att det är en bugg i spelet som i själva verket orsakats av ett underdimensionerat nätaggregat. Om man har riktig otur var det något viktigt som skrevs till hårddisken just vid kraschen, och då kan man få problem med korrupta filer och sådant. Så även om inget går sönder rent elektriskt kan det orsaka problem som man inte vill ha.

Det är ett mer betryggande argument, och jag tycker definitivt TS bör prova. Invändningen ovan gäller mer när marginalerna är små/osäkra.

Jag vill egentligen inte komplicera det här för TS mer, men jag fick för mig att dubbelkolla mitt påstående om dubbla kapaciteten. Jag fick en gnagande känsla av att det var någon skillnad mellan TDPn hos Intel och AMD som kunde vara relevant här. När jag skrev det du citerade ovan tänkte jag på att processorn har en TDP på 65W och GPUn ska dra ungefär 70W, vilket blir <150W. Hos en AMD betyder en TDP på 65W att den därför också drar 65W som max typ. Men Intel gör saker lite annorlunda med TDP. När jag nu googlade såg jag att den CPUn har dynamisk överklockning, "turbo modes" och grejer som gör att strömförbrukningen kan sticka upp till typ 230W fast den har en TDP på 65W. Det kan bli nödvändigt för TS att hitta nåt sätt att se till att CPUn inte använder turbo mode, om HP inte redan har strypt den (vilket de mycket väl kan ha gjort redan för att den ska klara det medföljande nätagget och kylaren).

Citat:
"But 65 W! Is that figure worthless?

The value ’65 W’ on the Core i7-10700 does seem worthless at this point. If motherboards ignore it, what does that value tell me?

Ultimately, it still confirms what Intel’s warranty to the customer is. If the customer cannot achieve 65 W at base frequency all-core, then Intel has to replace the chip. I’ve never heard of a retail processor being claimed on warranty for the reason of ‘it can't achieve the minimum frequency within the power window’, so make of that what you will.

What that 65 W does do is tell system integrators, especially those that design custom chassis like MSI, ASUS, and GIGABYTE, is that they can design chassis for a 65 W processor and this will work as long as they completely disable turbo. The performance is lower, absolutely, and that just goes to show that for smaller form-factor systems, especially custom systems, the SKU on the box has no bearing on performance, and why reviews of these units are critical.

I know this answer is deeply unsatisfying. Users have the option of manually adjusting those turbo power limits to be more in line with their build, however those limits will be reset if the BIOS is reset for any reason. As we reported on in our ASUS Z490 ROG motherboard review, ASUS has recently enabled a feature whereby on the first boot of a BIOS reset, the system will ask if the user wants ‘Intel recommended settings’ or ‘ASUS recommended settings’. The Intel side forces a lower turbo, while the ASUS side pushes them higher."

https://www.anandtech.com/show/16343...ke-an-option/2
Citera
2025-07-16, 14:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vgebler
Det är fullt möjligt att löda ihop en enkel adapter som kopplar ihop rätt signaler från 24-pinskabeln till 7-pinskabeln. Det verkar bara handla om tre trådar: 2 signaler som har med starten av kragget att göra + jord. Om du kan hitta en färdig sådan adapter är en annan fråga. Jag hittade ingen då jag försökte, men om du har bättre lycka kan du ju lägga in länken här, så kan du säkert få en bedömning tillbaka (av mig eller någon annan) om det verkar vara rätt. När jag sökte verkade en 6-pinnarsvariant för HP vara mycket vanligare – varianten du har verkar tyvärr av det ovanligare slaget.

Lödning avvaktar jag nog med, men tack för tipset. Har sparat detta svar för framtiden om jag väljer att prova på det. Jag funderade på denna, efter många kommentarer som säger att den lilla 6-pinnaren passar, men vi får väl se.

https://www.amazon.se/gp/product/B07...RSZGWU4N&psc=1
Citera
2025-07-16, 14:36
Medlem
Kalaskula544s avatar
Montera tillbaka original nätdelen som några har rekommenderat.

Värsta som kan hända är att datorn stänger av sig vid tyngre belastning. Ja, det kan poppa (Magic smoke), men tvivlar på det.

Fläkten i nätdelen kan börja låta mer då det kan kräva mer effekt och det resulterar i mer värme och det resulterar i högre RPM på dess fläkt för att orka kyla ner.
Citera
2025-07-16, 14:37
Medlem
https://www.msi.com/Graphics-Card/Ge.../Specification

Som jag nämnt tidigare, 300 watt är vad MSI säger, 310 watt duger med marginal om du inte har typ 5 mekaniska hårddiskar anslutna.
Citera
2025-07-16, 14:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bergsdal
Ingenting kommer paja eftersom moderkortet kommer inte tillåta tillräckligt ström gå igenom systemet som kan göra skada. Grejen är också eftersom det finns ett tak på 310W med den orginella psut så kan inte datorn generera mer ström än så(även om komponenterna vill dra mer ström kan dem inte det och vilket dom inte kommer göra till första början heller eftersom moderkortet begränsar komponenterna redan.)

Sedan. Jag har också en hp "workstation" som jag köpte i syfte för mediaspelare 4K till tv:en och hade en rtx 2060 liggandes som jag la i den. Psun har 210-250W (kommer inte riktigt ihåg exakt) titanium. Det funkar galant, har inte kraschat en endaste gång. Testate för skojs skull att spela och det funkar perfekt likaså 99% GPU load. Främst på grund utav höga effektivitet från psut

Det som händer är att i teorin är inte 210-250W tillräckligt i full load (om man har 100% cpu usage, 100% ram, 100% gpu, 100%SSD osv) men man hamnar inte i dessa scenarion under organiska förhållanden, i syntetiska visst då skulle inte det räcka men datorn hamnar inte i dom förhållanden tillräckligt ofta för att några datorkomponenter ska ta skada. Främst också som redan nämnt, moderkortet begränsar tillgång till ström oavsett främst på grund utav 4 pin intag

I min åsikt är det ingen idé att köpa extra psu.

Datorn kommer funka galant med en MSI GeForce RTX 3050 LP 6GB OC som har 70 total draw power. Så 70W under load(Även om grafikortet drog mer såsom exempelvis 150W är ditt orginella psu tillräckligt). Vilket är mer än tillräckligt för i princip allt om man har en 310 watt plat/titanium ihop med en i7-10700. Du kommer bara slösa pengar för princip 0% prestanda skillnad, potentiellt värre prestanda om det visar sig att du har en 310W titanium, finns ingen orsak att byta ut den till en brons psu på 450W/500W exempelvis

Tack för ett väldigt hjälpsamt svar. Om jag testar testar adaptern dock, kommer jag förstöra något? Isf skickar jag bara tillbaka den när den kommer. Jag behåller nog aggregatet och satsar på ett egetbygge i framtiden. Jag har ju SSD, 2 ram, nu grafikkort, aggregat. Är väl inte så mycket mer som fattas ändå. Denna jävla HP burk är skitful och jag som svetsare vill göra någon mindre avlång egengjord burk i plåt.
Citera
2025-07-16, 22:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av molineraste
Lödning avvaktar jag nog med, men tack för tipset. Har sparat detta svar för framtiden om jag väljer att prova på det. Jag funderade på denna, efter många kommentarer som säger att den lilla 6-pinnaren passar, men vi får väl se.

https://www.amazon.se/gp/product/B07...RSZGWU4N&psc=1

Länken verkar ha gått sönder när du kopierat den och går inte att följa, men ser att den finns i ett annat inlägg också (som https://www.amazon.se/gp/product/B07...RSZGWU4N&psc=1). Att döma av bilden har den "lilla 6-pinnaren" fel sorts kontakt och fel antal pinnar, men går möjligen ändå att sätta i mekaniskt med en överbliven pinne i kontakten på moderkortet. Men det finns väl också en viss risk att kontakten inte alls går att sätta i p.g.a. felplacerade plastklackar, olika dimensioner och avstånd mellan stiften o.d. Om det går, blir det ju hursomhelst ett stift över på kontakten på moderkortet – se då till att de fyra ledarna i adaptern täcker alla ledarna (tre med ett mellanrum i mitten) i din originalkabel.

I många av kommentarerna står det att ledarna i den vita kontakten var i fel ordning, och att de var tvungna att flytta om dem för att det ska fungera. Så kan det nog vara för dig också. Ofta kan man koppla fel utan att något går sönder, men om man felaktigt jordar ner en utgång eller kopplar två utgångar till varandra (vilket nog är de risker som finns här) är det ju egentligen inte bra för elektroniken. Om det inte fungerar direkt bör du nog bryta strömmen till nätaggregatet så snabbt som möjligt, så att det inte förblir potentiellt felkopplat särskilt länge.
Senast redigerad av vgebler 2025-07-16 kl. 23:00.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in