Citat:
Ursprungligen postat av
molineraste
Tack för råd. Mitt gamla aggregat är på 310W. Du tror inte jag kommer paja något med ett 3050 grafikkort? Jag tänkte beställa denna för att se om det nya aggregatet fungerar:
https://www.amazon.se/gp/product/B07...RSZGWU4N&psc=1
Men du tror inte det är någon ide alltså?
Ingenting kommer paja eftersom moderkortet kommer inte tillåta tillräckligt ström gå igenom systemet som kan göra skada. Grejen är också eftersom det finns ett tak på 310W med den orginella psut så kan inte datorn generera mer ström än så(även om komponenterna vill dra mer ström kan dem inte det och vilket dom inte kommer göra till första början heller eftersom moderkortet begränsar komponenterna redan.)
Sedan. Jag har också en hp "workstation" som jag köpte i syfte för mediaspelare 4K till tv:en och hade en rtx 2060 liggandes som jag la i den. Psun har 210-250W (kommer inte riktigt ihåg exakt) titanium. Det funkar galant, har inte kraschat en endaste gång. Testate för skojs skull att spela och det funkar perfekt likaså 99% GPU load. Främst på grund utav höga effektivitet från psut
Det som händer är att i teorin är inte 210-250W tillräckligt i full load (om man har 100% cpu usage, 100% ram, 100% gpu, 100%SSD osv) men man hamnar inte i dessa scenarion under organiska förhållanden, i syntetiska visst då skulle inte det räcka men datorn hamnar inte i dom förhållanden tillräckligt ofta för att några datorkomponenter ska ta skada. Främst också som redan nämnt, moderkortet begränsar tillgång till ström oavsett främst på grund utav 4 pin intag
I min åsikt är det ingen idé att köpa extra psu.
Datorn kommer funka galant med en MSI GeForce RTX 3050 LP 6GB OC som har 70 total draw power. Så 70W under load(Även om grafikortet drog mer såsom exempelvis 150W är ditt orginella psu tillräckligt). Vilket är mer än tillräckligt för i princip allt om man har en 310 watt plat/titanium ihop med en i7-10700. Du kommer bara slösa pengar för princip 0% prestanda skillnad, potentiellt värre prestanda om det visar sig att du har en 310W titanium, finns ingen orsak att byta ut den till en brons psu på 450W/500W exempelvis