2025-07-15, 21:36
Medlem
algustorps avatar
Hej på er!

Håller på att bli galen på en takfläkt som jag försöker renovera.

Det är en klassisk turkfläkt med tre hastigheter.

Den hade tidigare typ bara två hastigheter: av, på, på med lite extra brum från motorn.

Trodde kondningen var kass, så jag beställde en ny.
Kondningen har fem kablar, varav två kablar verkar sitta ihop. Så den har väl 4 kablar beroende på hur man ser det. En in, tre ut.

När jag väntade på kondningen så mätte jag ”knappen” man väljer fart med, den är helt klart utbytt och antagligen har någon satt i helt fel modell, då den inte matchar någon beskrivning jag lyckats hitta. Tror den är till någon sorts lampa av kron-modell egentligen.

Trodde jag hade knäckt nöten och skulle provköra fläkten utan ”knapp”, dvs bara bygla en hastighet i taget och sedan beställa en ny ”knapp” om fläkten fungerade.

Men här börjar det bli förvirrande. Jag hade klippt bort kondningen för att testa den, mäter som den ska. Men när jag även kopplade ur ”knappen” så blandande jag ihop vilken kabel som gick vart.
Och nu är jag lost 😂

Det går fyra kablar in i motorn, två av dem går till att vända håll på fläkten. Så innan vändaren så har vi tre kablar.

Men hur fan jag än kopplar nu, med L N och en kondning mellan vändaren och N/L så får jag samma resultat; fläktjäveln går men brummar högt, och det går att vända håll med vändaren.

Men hur i hela helvete ska det kopplas för att fungera??
Citera
2025-07-16, 00:19
Medlem
Kennethkvartings avatar
En kondensator med fyra kablar?

Jag vet inte riktigt men tänker högt med dig: Det måste vara så att kondensatorn i själva verket är flera olika kondensatorer, liksom i en enhetlig klump, med olika kapacitans.

Dessa ska kopplas in olika för att på så sätt få olika varvtal på motorn.

En trefasmotor som matas med enfas med en kondensator som "simulerar" två faser får olika startmoment och varvtal beroende på kondensatorns kapacitans, exakt hur man räknar ut det har jag inte ägnat en tanke åt på 15 år, men jag vill minnas att högre kapacitans= lägre varvtal och högre moment och vice versa.

Fan, var är TempeZZt och OldFashioned när man behöver dem?
Citera
2025-07-16, 09:16
Medlem
sommarlovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av algustorp
Hej på er!

Den hade tidigare typ bara två hastigheter: av, på, på med lite extra brum från motorn.

Kondningen har fem kablar, varav två kablar verkar sitta ihop. Så den har väl 4 kablar beroende på hur man ser det. En in, tre ut.

När jag väntade på kondningen så mätte jag ”knappen” man väljer fart med, den är helt klart utbytt och antagligen har någon satt i helt fel modell, då den inte matchar någon beskrivning jag lyckats hitta. Tror den är till någon sorts lampa av kron-modell egentligen.

Trodde jag hade knäckt nöten och skulle provköra fläkten utan ”knapp”, dvs bara bygla en hastighet i taget och sedan beställa en ny ”knapp” om fläkten fungerade.

Men här börjar det bli förvirrande. Jag hade klippt bort kondningen för att testa den, mäter som den ska. Men när jag även kopplade ur ”knappen” så blandande jag ihop vilken kabel som gick vart.
Och nu är jag lost 😂

Det går fyra kablar in i motorn, två av dem går till att vända håll på fläkten. Så innan vändaren så har vi tre kablar.

Men hur fan jag än kopplar nu, med L N och en kondning mellan vändaren och N/L så får jag samma resultat; fläktjäveln går men brummar högt, och det går att vända håll med vändaren.

Det du beskriver är som att kodningen inte är inkopplad alls.
Citera
2025-07-16, 11:41
Avstängd
Citat:
Hej på er!

Och nu är jag lost 😂

Köp en ny kondning med 2 kablar. Det är hastighetsregulatorn som felar.
Köp en ny regulator och koppla enligt schema. 👍
Citera
2025-07-16, 17:11
Medlem
algustorps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kennethkvarting
En kondensator med fyra kablar?

Jag vet inte riktigt men tänker högt med dig: Det måste vara så att kondensatorn i själva verket är flera olika kondensatorer, liksom i en enhetlig klump, med olika kapacitans.

Dessa ska kopplas in olika för att på så sätt få olika varvtal på motorn.

En trefasmotor som matas med enfas med en kondensator som "simulerar" två faser får olika startmoment och varvtal beroende på kondensatorns kapacitans, exakt hur man räknar ut det har jag inte ägnat en tanke åt på 15 år, men jag vill minnas att högre kapacitans= lägre varvtal och högre moment och vice versa.

Fan, var är TempeZZt och OldFashioned när man behöver dem?
Ja precis, det är tre kondensatorer som sitter ihop i ena änden.
Jag kan ha skrivit fel i första inlägget, det kan lika gärna vara tre ingångar och en utgång i denna kondning.. och jag är inte heller bombsäker på att fläkten ska ha tre hastigheter, den skulle kunna ha två.. men alla liknande takfläktar har tre hastigheter så vore logiskt om denna har det också :P
Citera
2025-07-16, 17:12
Medlem
algustorps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Det du beskriver är som att kodningen inte är inkopplad alls.

Har lyckats få den att gå runt utan kondning också, men den brummade ännu mer och verkade inte lycklig…
Citera
2025-07-16, 17:17
Medlem
algustorps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Somchai-31

Det är tre olika kondningar i den som satt i, och samma i den nya jag köpte. Har provat att bara koppla in ”en” av dem för att försöka få den att gå på bara en hastighet, men oavsett hur jag testar att koppla så brummar den väldigt mycket…

Tyvärr finns det inget schema, har hittat hur många som helst på nätet, men inget med samma färger på kablarna. och oavsett hur jag flyttar runt dem så blir det ungefär samma resultat 😂
Citera
2025-07-16, 17:32
Medlem
algustorps avatar
Har ohmat kablarna och trodde jag funnit lösningen, men icke… för enkelhetens skull har jag mätt före brytaren som vänder håll på fläkten..

Så jag har tre kablar till motorn, gul vit röd.
Gul-vit 92 ohm
Gul-röd 95 ohm
Vit-röd 186 ohm

Så jag tänkte att gul är ”common”,
Vit och röd borde vara start och run.

Kopplade kondningen med högst värde mellan vit och röd, L till röd, och gul till N.

Och ja den går ju, startar med ett rejält ryck och går ganska sakta med mycket brummande.. så det var nog inte rätt.
Provat byta till mindre kondning men ingen större skillnad. Flyttade L till vit, det gjorde inte heller någon särskild skillnad.

Är helt lost, det borde ju inte vara så svårt att få ihop egentligen….

Kan man koppla oscilloskopet på kablarna till motorn, snurra den för hand, och bli något klokare av det?
Citera
2025-07-18, 10:48
Moderator
Hemelektronik, ljud och bild --> El, VVS och bygg
/Moderator
Citera
2025-07-19, 09:42
Avstängd
Citat:
Har ohmat kablarna och trodde jag funnit lösningen, men icke… för enkelhetens skull har jag mätt före brytaren som vänder håll på fläkten..

Så jag har tre kablar till motorn, gul vit röd.
Gul-vit 92 ohm
Gul-röd 95 ohm
Vit-röd 186 ohm

Så jag tänkte att gul är ”common”,
Vit och röd borde vara start och run.

Kopplade kondningen med högst värde mellan vit och röd, L till röd, och gul till N.

Och ja den går ju, startar med ett rejält ryck och går ganska sakta med mycket brummande.. så det var nog inte rätt.
Provat byta till mindre kondning men ingen större skillnad. Flyttade L till vit, det gjorde inte heller någon särskild skillnad.

Är helt lost, det borde ju inte vara så svårt att få ihop egentligen….

Kan man koppla oscilloskopet på kablarna till motorn, snurra den för hand, och bli något klokare av det?
Har du fått ordning på det?
Ta gärna en bild på takfläkten och kondensatorn.
Mvh.
Citera
2025-07-19, 14:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Somchai-31
Har några typ 110 farad du kan få köpa billigt.😁
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in