Citat:
Ursprungligen postat av
Phailure
Vilket dravel. Nej vi tjockisar blir inte alls "fatshamade" ofta alls. Dessutom är knappast lite ångest och ågren lika farligt som cancer, hjärt- och kärlsjukdomar, diabetes och alla andra hälsoproblem med fetma.
Hela grejen är larvig, tjockisar vet om att de är tjocka. Varför låtsas om att det inte syns?
Okej, finns ju forskning på det men visst... :P Att bli mobbad, hånad, utfryst eller diskriminerad är inget folk får "lite ågren" för. Det påverkar liv, fysisk och psykisk hälsa. Så okunnig du är.
Så bra att du aldrig blivit annorlunda behandlad av vård, arbetsgivare, folk på stan, lärare osv för att du är tjock. De flesta blir det vare sig folk medvetet gör det eller inte, vare sig man väljer att se det eller ej.
Själv märkte jag det, under den perioden jag var tjock, främst genom att färre människor pratade med mig helt enkelt. Tidigare och efteråt var det svinlätt att träffa nya människor, skaffa nya bekantskaper, börja hänga med folk och grupper på t ex jobb eller så. När jag var tjock bara försvann allt det där, folk kom inte fram som de gjort innan. Valde aldrig mig att småprata eller hänga med. Ja, och plötsligt så var varenda sak jag sökte vård för orsakad av övervikt trots att jag kunde haft samma problem tidigare och då var det inte en grej. Sen skiftade det igen när jag blev smal igen.
Det finns oändligt många tjocka som vittnar om psykisk ohälsa pga det jag skriver ovan och har man psykisk ohälsa är det lägre sannolikhet att man tar hand om sin fysiska hälsa. Ångestproblematik, depression, låg självkänsla osv sänker den fysiska hälsan mycket mer än extra fett. Om du tror att du är förskonad så grattis till dig men det är tyvärr inte representativt.