• 4
  • 5
2025-07-16, 11:13
Medlem
bomhulls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av coli
* Ta med några tomma PET-flaskor genom säkerhetskontrollen. Fyll dem med kranvatten inne på Arlanda. Finns till och med speciella kranar för det.

* Vill man köpa annan dricka är den billigast i kylskåpen inne på första stora taxfreeavdelningen, ofta två till ett inte helt hutlöst pris. Är mycket billigare än på flygplanet eller i någon restaurang/mindre butik längre fram.

* Ta med färdiga mackor, bullar och frukt. Går utmärkt genom säkerhetskontrollen.

* Pocketböcker och någon tidningsblaska går också bra att köpa.

Undvik alla andra inköp i ”taxfree”-avdelningen.

Även tobak, alkohol och parfymer. Testa gärna dofter och provsmink 😀 - men köp det sedan i vanlig butik eller på nätet.
Taxfree-området på Arlanda är rent bondfångeri. Låtsasbilliga ”skattefria” priser som är rena bluffen och jättedyra. Ingen vettig människa borde handla där. Möjligen ursäktas den som är i nöd för att man glömt någon toalettpryl hemma.
Tack för tipsen!
Vattnet smakar bra i sverige men utanför norden är kranvattnet inte lika gott(ibland odrickbart).
Jag ska bli bättre på att förbereda med lite frukt/mackor/snacks att ta med👍
Vill inte ge pengar till något som inte är värt mer än vad dom tar inne på ica😁
Citera
2025-07-16, 11:44
Medlem
Taxfree är kanon ombord på färjorna, när det gäller alkohol och tobak.
I övrigt instämmer jag, det är absolut inte billigt.
Citera
2025-07-16, 13:15
Medlem
Limma skinkbits avatar
Är det förresten ens "Tax Free", alltså fritt från moms och andra skatter det man handlar på exempelvis Arlanda?
Citera
2025-07-16, 14:28
Medlem
ReklamApaNegers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fettsugning
Ungefär vad du skulle betala för en billigare whisky i Ungern alltså.
Jag vet inte, jag såg bara whisky på flygplatsen. Riktigt bra pris jämfört med tidigare länder jag vistats i, heja Ungersk tax free!
Citera
2025-07-16, 18:00
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Limma skinkbit
Är det förresten ens "Tax Free", alltså fritt från moms och andra skatter det man handlar på exempelvis Arlanda?
Ja.
Givetvis förutsatt att du inte reser inom ungefär EU.
Citera
2025-07-18, 22:15
Medlem
Lobengulas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Det där "semester mode" var ett begrepp som beskriver det hela bra. Att den så kallade tax free-butiken, som kanske säljer vissa skattefria varor, på flygplatser ofta ligger alldeles efter säkerhetskontrollen är ingen slump. Då har resenären köat för att dumpa sin väska och sedan köat för säkerhetskontroll, men nu jävlar är det semester, klart vi ska ha lite godis på hotellrummet. Sedan sätter man sig i en bar och häller i sig en vansinnigt dyr stor stark i väntan på avgång.

Huruvida en butik säljer varor med eller utan skatt bör inte påverka priset så mycket då konkurrerande butik säljer samma varor med skatt. Säljer man utan skatt kan man plocka in större vinst, särskilt när regelverket är sådant att kunderna bara får köpa ganska få saker (flaskor).

"Semester mode" uttrycker det mycket bra. Du finner inte reguljära resenärer i tax free. Visst, jag har handlat där men endast om om jag klantat mig och inte hunnit köpa den där lokala korven som jag vill ha. Typ unika varor. Men är man i semester mode så blir det choklad, Amaretto och parfymer till svindyrt pris. Man har ju semester och då spelar pris ingen roll.
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in