2025-07-15, 01:23
Medlem
Jag har under min utbildning till sjuksköterska fått lära mig att man ska ha stort överseende med patienter som beter sig som idioter och rövhål. Man ska vara professionell.

Men är det verkligen rimligt??
Jag fattar om personen befinner sig i upplösningstillsånd pga stress, är dement, psykiskt sjuk, drogad osv. Men folk som bara beter sig som rövhål för att de är just det - rövhål. Hur mycket ska jag behöva tåla??

För ett år sedan sommarjobbade inom en viss vårdinrättning. Där fanns en patient som vars anonymitet måste bevaras, så vi kallar patienten fiktivt för Bajskorven.

Bajskorven var en lite äldre kvinna som var kognitivt frisk och med på banan. Hon var bortsett från sin sjukdom ganska pigg och aktiv, smal och för sin ålder hyfsat vältränad. Bajskorven kunde stundtals vara elak och otrevlig. Detta mot flera i personalen. Vissa ville inte ens gå in till Bajskorven utan skickade in mig. Bajskorven kunde beställa en smörgås med ett visst pålägg, bär man sedan kom in med så sa Bajskorven att det var fel pålägg. Till sist konfronterade jag Bajskorven och sa att hon visst beställt det jag kom med. Då tog en smutsig äldre sjuksköterska Bajskorvens parti och fick dt hela att framstå som om jag hade fel. Det var bara hon som orkade med Bajskorven - förmodligen för att Bajskorven var snäll mot just henne.

Jag var så trött på Bajskorven att jag hade lust att skälla ut fanskapet och säga till henne det att hon kunde ta sitt pick och pack och dra åt helvete om det inte passade där, gjorde dock inte det då jag var sommarjobbare som vårdbiträde.

Ska sjukvårdspersonal behövs stå ut med idioter och rövsksallar som bajskorven? Eller bör man kunna kasta ut de med huvudet före om de inte kan bete sig som folk??
Senast redigerad av Profeten-Allan 2025-07-15 kl. 01:36.
Citera
2025-07-15, 01:34
Medlem
Mainstreamsurgubbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Profeten-Allan
Jag har under min utbildning till sjuksköterska fått lära mig att man ska ha stort överseende med patienter som beter sig som idioter och rövhål. Man ska vara professionell.

Jag fattar om personen befinner sig i upplösningstillsånd pga stress, är dement, psykiskt sjuk, drogad osv. Men folk som bara beter sig som rövhål för att de är just det - rövhål. Hur mycket ska jag behöva tåla??

För ett år sedan sommarjobbade inom en viss vårdinrättning. Där fanns en patient som vars anonymitet måste bevaras, så vi kallar patienten fiktivt för Bajskorven.

Bajskorven var en lite äldre kvinna som var kognitivt frisk och med på banan. Hon var bortsett från sin sjukdom ganska pigg och aktiv, smal och för sin ålder hyfsat vältränad. Bajskorven kunde stundtals vara elak och otrevlig. Detta mot flera i personalen. Vissa ville inte ens gå in till Bajskorven utan skickade in mig. Bajskorven kunde beställa en smörgås med ett visst pålägg, bär man sedan kom in med så sa Bajskorven att det var fel pålägg. Till sist konfronterade jag Bajskorven och sa att hon visst beställt det jag kom med. Då tog en smutsig äldre sjuksköterska Bajskorvens parti och fick debatt framstå som att jag hade fel. Det var bara hon som orkade med Bajskorven - förmodligen för att Bajskorven var snäll mot just henne.

Jag var så trött på Bajskorven att jag hade lust att skälla ut fanskapet och säga till henne det att hon kunde ta sitt pick och pack och dra åt helvete om det inte passade där, gjorde dock inte det då jag var sommarjobbare som vårdbiträde.

Ska sjukvårdspersonal behövs stå ut med idioter och rövsksallar som bajskorven? Eller bör man kunna kasta ut de med huvudet om de inte kan bete sig som folk??
Bete sig som folk eller ut på huvudet. Du har helt rätt. En del tror att de kan behandla omgivningen som de har lust med. Stå på dig.
Citera
2025-07-15, 03:48
Medlem
F.Hansens avatar
Patienter kan väll inte bete sig hur som helst, det finns väll arbetsmiljölagar?
Citera
2025-07-15, 04:01
Medlem
Med tanke på dina ordval kanske du bör tänka över om du alls ska ha ett arbete där du har med folk att göra.

Du skriver närmast i affekt om något som hände för ett år sedan.

Människor beter sig inte alltid som jag vill, upprepa, människor beter sig inte alltid som jag vill, ju fortare du accepterar det desto mindre arg blir du.
Citera
2025-07-15, 04:14
Medlem
Pripps0.0s avatar
Lättkränkt och långsint, men nu vet du vad du inte ska arbeta med.
Citera
2025-07-15, 04:33
Medlem
Landsbygdens avatar
Är det inte våld och hot(på nivån som är brottslig) så tror jag att man behöver stå ut med det. Lite som att butikspersonal bör tänka att kunden alltid har rätt. Problem riskerar bara att fördjupas och man ska konfrontera den man har att göra med, som professionell.

Man märker ofta(inte alltid) på äldre personer som arbetat länge i vården, att dom har en väldig känsla och tålighet för det där med olika mänskor. Typ dom som är nära ålderspension(60+).

Ta några djupa andetag och tänk att det bara är ett jobb.
Citera
2025-07-15, 08:53
Medlem
Traveller7s avatar
Citat:

Bajskorven var en lite äldre kvinna som var kognitivt frisk och med på banan. Hon var bortsett från sin sjukdom ganska pigg och aktiv, smal och för sin ålder hyfsat vältränad. Bajskorven kunde stundtals vara elak och otrevlig. Detta mot flera i personalen. Vissa ville inte ens gå in till Bajskorven utan skickade in mig. Bajskorven kunde beställa en smörgås med ett visst pålägg, bär man sedan kom in med så sa Bajskorven att det var fel pålägg. Till sist konfronterade jag Bajskorven och sa att hon visst beställt det jag kom med. Då tog en smutsig äldre sjuksköterska Bajskorvens parti och fick dt hela att framstå som om jag hade fel. Det var bara hon som orkade med Bajskorven - förmodligen för att Bajskorven var snäll mot just henne.

Ska sjukvårdspersonal behövs stå ut med idioter och rövsksallar som bajskorven? Eller bör man kunna kasta ut de med huvudet före om de inte kan bete sig som folk??
Jag tycker du ska ge henne rätt. Säg att du förstod inte vad som menades. Tydligen.
det händer misstag. Shit happens.
Citera
2025-07-15, 08:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av alanlissa87
Med tanke på dina ordval kanske du bör tänka över om du alls ska ha ett arbete där du har med folk att göra.

Du skriver närmast i affekt om något som hände för ett år sedan.

Människor beter sig inte alltid som jag vill, upprepa, människor beter sig inte alltid som jag vill, ju fortare du accepterar det desto mindre arg blir du.
Det handlar inte om att bete sig som man vill utan att kunna uppföra sig och inte allmänt vara en otacksam och otrevlig rövskslle. Det är min arbetsmiljö.

Det finns en gräns och när den är passerad så är det viktigt att personer som bajskorven får veta det.
Citera
2025-07-15, 08:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pripps0.0
Lättkränkt och långsint, men nu vet du vad du inte ska arbeta med.
Jo det ska jag. Och när jag är legitimerad sköterska med fast anställning så kommer personer som bajskorven få dig en några väl utvalda ord.

Jag vill inte ha min arbetsmiljö förstörd på grund av en rövskslle. Gäller även kollegor ska tilläggas.
Senast redigerad av Profeten-Allan 2025-07-15 kl. 09:04.
Citera
2025-07-15, 08:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Traveller7
Jag tycker du ska ge henne rätt. Säg att du förstod inte vad som menades. Tydligen.
det händer misstag. Shit happens.

Nej, varför??

Det tar upp min tid jag kunde lagt på andra patienter som är tacksamma. 99% var väldigt tacksamma och uppförde sig.

Viktigt att rövsksallar får sig ett sanningens ord så de lär sig. Om allt är fel och det inte passar här, så stick härifrån. Ingen tvingar dig. Finns många som vill ha din plats.
Citera
2025-07-15, 09:05
Medlem
Låter som att du kommer bli en alldeles fantastisk sjuksköterska!
Citera
2025-07-15, 09:47
Medlem
Ond.hickas avatar
Citat:

Ok detta är tydligen något som stör dig enormt mycket, men det bästa exemplet du har är att en tant generellt var otrevlig och sa att du gjort fel macka till henne för ett år sedan. Det måste väl finnas bättre exempel för just nu framstår det inte direkt som att det är ett jättestort problem för dig.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in