• 1
  • 2
2025-07-16, 12:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bloodweiser
Enligt vad jag hört från boende så var det två snorungar: en per fot och en vingelpelle på elscooter. Yngre tonår.. max.

Typ som det ser ut i 98% av såna här fall

Japp

Två unga personer är misstänkta efter måndagens skjutning i stadsdelen Vilbergen i Norrköping.

– Som det ser ut nu är det två unga misstänkta i ärendet, säger åklagaren Jakob Borin.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/os...ta-under-18-ar
Citera
2025-07-19, 05:27
Medlem
36-årige Pala Omar trycker i en bostad i Norrköping i stadsdelen Vilbergen i väntan på att vittna i en rättegång mot Rawan Majid och Foxtrotnätverket...

https://www.nt.se/nyheter/norrkoping...ittna/jp266zmr

Artikel om den är låst:

Citat artikel:

Det var genom SVT-dokumentärerna "En gång bröder" och "Golaren" som Pala Omar blev ett offentligt namn för den breda allmänheten.

Genom att kontakta polisen stoppade han ett planerat mord i slutet av 2023 – mitt i ett Sverige präglat av gängkonflikter.

– Jag har bara hållit på med narkotika. Jag ville inte vara inblandad i mord, det ville jag inte ha på mitt samvete. Mord är inte mitt område, och när det började handla om skjutningar tyckte jag att det hade gått för långt, säger Pala Omar.

Sedan dess har han levt med en ständig hotbild.

Pala Omar blev känd i hela landet efter Dokument inifråns serie "Golaren". Den går att se på SVT play.

När vi träffar Pala Omar från Örebro, den tidigare medlemmen i Foxtrotnätverket, befinner han sig i en lägenhet i Norrköping.

– Jag har varit här i stan i två dagar. Jag gick ut på en promenad och köpte cigaretter i en butik i Vilbergen – och blev igenkänd. Nu cirkulerar en bild på mig bland grovt kriminella här i stan, eftersom det finns ett pris på mitt huvud. Polisen fick reda på det, vilket ledde till ett stort pådrag, säger han medan han röker vid köksfläkten.

I två år har han hållit sig undan. De senaste nio månaderna har han levt utomlands, men till slut tvingades han återvända.

– Jag kom tillbaka till Sverige för två veckor sedan. Mitt visum gick ut, så jag var tvungen att återvända till Sverige. Nu måste jag stanna här i minst tre månader innan jag kan resa igen.

När vi pratar med honom väntar han på att vittna via länk i en rättegång i Falu tingsrätt. Han är en del av rättsapparatens försök att lagföra nyckelpersoner inom Foxtrotnätverket.

– Två rättegångar till väntar. Bland annat mot en av Rawa Majids närmaste som greps i Irak för några dagar sedan.

Pala Omar har själv ett långt kriminellt förflutet och är dömd för bland annat våldtäkt.

Pala Omar har varit kriminell större delen av sitt liv.

Han får skydd av polisen, men relationen med rättsväsendet har varit komplicerad.

Efter att han tipsat om de planerade morden inom Foxtrot var han missnöjd med hur personskyddet fungerade. I slutet av 2024 bodde han i ett skyddat boende, men han ville även ha fingerade personuppgifter och placering utomlands. Det fick han inte. Då vände han sig till Foxtrots ledare Rawa Majid för att försöka köpa sig fri från hotbilden. Priset: 1,2 miljoner kronor – pengar han aldrig lyckades få fram. Hotbilden ökade istället.

Det har inte minskat den stress och ångest som han levt under och enligt Pala Omar är han den ende som har vittnat mot Foxtrotnätverket.

– Det är därför det blivit så uppmärksammat. Det är också därför jag berättar det här – för att det finns ett pris på mitt huvud. Polisen borde ha placerat mig utomlands direkt. I stället har jag fått klara mig själv. Jag har varit på flykt för att jag räddade livet på två personer som skulle avrättats, säger han.

I Dokument inifråns "Golaren" förhandlar Pala Omar om sitt liv med Rawa Majid, Kurdiska räven.

När han trycker i sin tillfälliga bostad i Norrköping gör han det med insikten om att många vill röja honom ur vägen. Inte bara Foxtrot och Rawa Majid – utan även unga i andra kriminella gäng som vill göra sig ett namn.

– När det läcker ut att jag är här, vill många unga ta det uppdraget.
De kan inte hantera vapen, de är påverkade. I mitt fall handlar det om uppmärksamhet för dem. De gör det gärna utan betalning – bara för att bli kända i sina kretsar. För att jag var med i den mest sedda dokumentären i svensk historia, säger Pala Omar innan det har blivit dags att vittna i tingsrätten, via länk.

Efter det flyttar han vidare till ännu en ny adress. I en annan stad i Sverige.

Så jobbar vi med nyheter nt.se
Senast redigerad av M5-Power 2025-07-19 kl. 05:34.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in