Flashback bygger pepparkakshus!
2025-07-14, 19:19
Medlem
SoberZealots avatar
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/or...kard-andersson

Citat:
SVT har pratat med flera elever som har examinerats på skytteföreningen före 2021. De bekräftar att frågeformuläret som användes vid provet förekom i utbildningen. Av rädsla för repressalier vill de vara anonyma.
Är detta vanligt? Fast jag har själv läst på gamla tentor och där förekom ju samma frågor. Enligt en kompis så hade hans utbildare 100% godkända varje gång. Är det möjligt?

Vilken är skytteföreningen som som examinerar flest?
Citera
2025-07-14, 20:38
Moderator
Allaballawallas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SoberZealot

Är detta vanligt? Fast jag har själv läst på gamla tentor och där förekom ju samma frågor. Enligt en kompis så hade hans utbildare 100% godkända varje gång. Är det möjligt?

Provet är digitalt nu för tiden och frågorna delas slumpmässigt ut till deltagarna under provet. Förr var det en begränsad mängd färdiga prov, men så är det alltså inte längre.
Citera
2025-07-14, 21:36
Medlem
Pershagen76s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Allaballawalla
Provet är digitalt nu för tiden och frågorna delas slumpmässigt ut till deltagarna under provet. Förr var det en begränsad mängd färdiga prov, men så är det alltså inte längre.

Jag gjorde det för 3 år sedan och då kuggade ca 40%. Det har drastiskt skärpts till.
Citera
2025-07-14, 23:21
Medlem
franges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Allaballawalla
Jäpp och det är precis vad som nämns i artikeln - efter att föreningen inte längre själva tillhandahöll frågorna (och själva rättade dem, antar jag?) så föll antalet godkända till normalnivå. Så det luktar ju lite... suspekt.
Citat:
Från 2011, när Rickard Andersson tog jägarexamen fram till 2020, har fler procentuellt sett av skytteföreningens elever klarat teoriprovet jämfört med rikssnittet, enligt statistik från Naturvårdsverket.

Flera år handlar det om 90 procent godkända teoriprov. Vid ett år godkändes samtliga elever. Rikssnittet som vid samma år var drygt 70 procent.

Det teoretiska provet i jägarexamen digitaliserades 2021 och nu slumpas frågorna fram. Sedan dess liknar skytteföreningens siffror rikssnittet.
Citera
2025-07-15, 10:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av SoberZealot

Vad spelar det för roll? Hade han fått sin fattiga lilla ersättning istället för att bli förnedrad av kärringarna på FK och soc så hade han inte skjutit någon alls.

Tvärtom ska vapenägande vara en rättighet just för att sådana som dessa skitkärringar och deras chefer politikerna aldrig ska kunna känna sig säkra när de begår sina övergrepp. Tyvärr sköt han inga soc-kärringar eller politiker, men principen som sådan är viktig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in