• 6
  • 7
2025-08-23, 10:20
Medlem
trewqs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jjujju
Dom andra kämpar mycket hårdare men vissa är lite knubbiga ändå?

Citat:
Ursprungligen postat av jjujju
Vägde mig igår. Ligger stabilt på 64 kg.
171 cm lång.

Siffrorna säger mig att antingen är du en cross fit-atlet i världsklass eller en genuin zornkulla. Gissa vad jag lägger pengarna på?
Citera
2025-08-23, 15:29
Medlem
Handlar bara om genetik.
Citera
2025-08-24, 09:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trewq
Brukar? För 80 år sen ja. 1940-talet ringde och ville ha tillbaka sin pseudovetenskap.

https://swolverine.com/blogs/blog/ar...pes-in-fitness

https://martinandersoncoaching.com/i...-the-body-type
Så du tycket smal, normal och tjock är bättre?
Citera
2025-08-25, 08:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PingPongZong
Man kan väl få den uppfattningen om man läser på internet forum när det gäller "normala personers" träningsprogram. Men var länge sedan framgångsrika bodybuilders tränade så. Var väl under Reg Parks och Arnolds tidiga träningsår. Den absoluta världseliten tränade så.

Jag har naturligtvis tränat efter 5x5 jag med. Då jag tränat i snart 38år.

Jag använder runt 5 repetitioner i bänkpress och knäböj i tunga seten. En repetition mer eller mindre. Men jag ser ingen mening med mer än 2 absoluta max set till failure. Därför tränar jag back off set efteråt. I samma övning. Tar alltså av vikt. Och vikten då känns lätt när man först tränat tungt och så tränar man lättare i setet efteråt. Gör 1-2 set och 8-10 repetitioner. Till failure. Jag tycker inte om och träna annat än till failure. Är som att jag skulle springa 100meter och inte springa så snabbt jag bara kan. Sprang förr. Och föredrog intervall träning. Bara explodera och göra sitt allt.

Framgångsrika byter träningsprogram hela tiden. Arnold hade väl flera hundra olika träningsprogram under sin karriär och liv hittills. Skulle tro att alla kända kört 5x5 någon gång. Det är nämligen för bra för att skippa.
Citera
2025-08-25, 16:27
Medlem
PingPongZongs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnWicks
Framgångsrika byter träningsprogram hela tiden. Arnold hade väl flera hundra olika träningsprogram under sin karriär och liv hittills. Skulle tro att alla kända kört 5x5 någon gång. Det är nämligen för bra för att skippa.

Gör dom? Eller har dom? 5X5 har jag aldrig hört eller sett att någon framgångsrik bodybuilder tränat. Förutom Arnold och Reg Park som tränade så på 60-talet. Inte ens Arnold tränade så på 70-talet.
Citera
2025-08-25, 16:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PingPongZong
Gör dom? 5X5 har jag aldrig hört eller sett att någon framgångsrik bodybuilder tränat. Förutom Arnold och Reg Park som tränade så på 60-talet. Inte ens Arnold tränade så på 70-talet.

Det är väl för att du gissningsvis börjat följa personerna sent i deras karriärer? Men hur vet du hur alla personer tränar varje dag år in och år ut egentligen?
Citera
2025-08-25, 17:28
Medlem
PingPongZongs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnWicks
Det är väl för att du gissningsvis börjat följa personerna sent i deras karriärer? Men hur vet du hur alla personer tränar varje dag år in och år ut egentligen?

Klart det har väl dom flesta? Hur många kände till Arnold i Sverige på 70-talet? Jag läste en del amerikanska bodybuilding tidningar med start 1989. Och det skrevs om hur Arnold tränat genom åren. Om Arnold tränade större övningar, så kallade basövningar och gjorde 5 set så såg det oftast ut så här 12,10,8,6,4.

Ibland tränade han omvänt. Alltså började tungt och tog av vikter. Och allt i högt tempo. För högt. För lite vila mellan seten. Jag håller med Dorian Yates om att träna med vikter ska inte vara cardio. Vila så länge det krävs för att just du ska känna att du är redo för nästa set.

Arnold varierade antal repetitioner och vikten som användes något enormt mellan seten. Det var hans grej. Inte träna för göra 5 repetioner i 5 set. Han hade sitt sätt för och träna HÅRT.
Senast redigerad av PingPongZong 2025-08-25 kl. 18:04.
Citera
2025-08-25, 17:55
Avstängd
Matadhamsters avatar
Så var jag men jag gick upp i vikt av att bara äta skräp (plus mirtazepin) och jag ser rent sagt förjävlig ut idag. Ändå vet jag att jag med celluliter och lös hud sannolikt fortfarande är i bättre form än många jämnåriga. Jag vill verkligen ha tillbaka min kropp men jag har inte disciplin för viktnedgång och träning. Ska kära diet 2 veckor och se om jag kan gå ner 2 kilo iallafall.

Gener men också ålder. Däremot så har ingen i min slält på min mammas sida, min kropp så min kropp utöver den lösare huden (den är från min mamma) är från min pappas sida och det är jag tacksam för.
Citera
2025-08-25, 21:05
Medlem
ardagulers avatar
Du kan ha ett perfekt program och yttre omständigheter men om du är typ 1 fiberdominant kommer du bli överglänst av någon som är typ 2x fiberdominant utan att den behöver arbeta hårdare än dig.
Citera
2025-08-26, 10:19
Medlem
RollonHomies avatar
Själv har jag tränat sedan 18 årsåldern ungefär och är nu 50.
Har aldrig ägnat mig åt träning för ren styrka, enbart muskelbygge. Jag antar att sättet att träna för styrka är mer strikt och många kör på samma schema, för att det helt enkelt funkar.

Som ung och ute efter att bygga muskler började jag på ett strikt schema, mest för att det var så jag trodde alla körde. Man bläddrade i tidningar och körde samma scheman som de stora.

Hade inte koll på antal rep utan det var jakt på mer vikt hela tiden. Det hängde med i många år innan jag började fatta att jag egentligen körde fel. Mer vikt, lågt antal rep var coolt och bästa vägen till storlek. I början växer man ju av det men sen börjar man lyssna på andra och lägger om sin träning.

Idag är det stora nöjet för mig att hela tiden testa nya scheman och sätt att träna. Tiden då jag testade andras scheman är förbi, nu styrs passen mer av min egen erfarenhet för hur min kropp svarar på träningen. Det är nästan roligare att experimentera nu än vad det är att jaga kontinuerliga resultat.

Livet förändras också ju äldre man blir och träningen tvingas hela tiden tillbaks av annat skit som kräver plats, så att få till kortare och mer effektiva pass är ett stort nöje att ägna sig åt.

Kortfattat kan jag beskriva mitt träningsliv med att jag började med basövningar och med åren utökades antalet övningar och längden på passen. Nu börjar man bli gamling, så passen blir kortare, antalet övningar går tillbaks och basövningarna blir det som är roligare att jaga resultat i.
Citera
  • 6
  • 7

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in