2025-07-14, 23:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sasha08
Ryssarna? Det är judar, rysktalande judar som bott där sedan bolsjevikerna härjade
Varför åker dom inte tillbaka till det förlovade ryska landet?
Citera
2025-07-14, 23:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HouseofKnowledge
Nu när Trump verkar villig att hjälpa Ukraina mycket mer och kriget kan då vända så undrar jag ifall detta kommer att leda till en europeisk/ukrainsk seger i kriget? Frågan som kanske är ännu viktigare är hur ryssarna ställer sig till en eventuell förlust i kriget? Det lär ju dom ju knappast acceptera så vad är den sannolika utgången i så fall? Kanske är den absolut värsta utgången för alla är ju just att kriget fortsätter länge till.

Ukrainakriget har fastnat i dödläga och övergått i utmattningskrig. Det kommer nog att pågå länge med många offer men utan att gränserna rör sig mycket. USA:s återupptagna vapenleveranser räddar civila liv och kskyddar infrastrktur, men förändrar inte balansen vid gränsen.

Kriget tar inte slut förrän Putin dör eller Ryssland närmar sig konkurs. Sovjet gav upp i Afghanistan efter 9 år, ett drygt år innan de gick i konkurs, och Ryssland ger inte upp i Ukraina förrän de närmar sig konkurs. Ett djupt och långvarigt fall för oljepriset behövs. Frågan är hur länga väst orkar kämpa. Men USA var faktiskt dubbelt så länge i Afghanistan som ryssarna var.

Nu accepterar väst dock att Ukraina genomför attacker längre in i Ryssland. Om Putin dör för ukrainska angrepp med västerländska vapen, vinner ukraina och väst då, eller finns det risk för att kärnvapen sätts in då?
Citera
2025-07-14, 23:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sasha08
Bedrivit totalt krig? Ryssen har inte ens mobiliserat riktigt, och stora delar är frivilliga och kontrakts soldater, medan Ukraina kidnappar stackars vita män för att tvinga dom till fronten!
Citat:
Ursprungligen postat av holmium
Varför skulle dom acceptera det?
Det kanske är dags att nyktra till på den västliga planhalvan ?
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Det är en kritiskt situation eftersom Västs militära makt växer med den tekniska utvecklingen medan Ryssland blir näst starkast i allt fler avseenden.
Citat:
Ursprungligen postat av Himmalajja
Europa måste acceptera Rysslands överlägsenhet. Det är enda sättet att uppnå en varaktig och fördelaktig fred för alla parter.
Citat:
Ursprungligen postat av Himmalajja
Vilka resurser skulle väst skicka? Natos vapenlager är nere på unde 25% av tillåtna minimum.
Citat:
Ursprungligen postat av Urbizzo
De har alltid vunnit - oavsett uppoffringen. De kan ha ett tillfälligt nederlag, men inte förlora. Och det är den principen som de har. Man kan säga de är dåliga förlorare - eller ord goda vinnare.
Citat:
Ursprungligen postat av rantaplan
Och jag skall veta att Putin har mycket kvar🤡?
AV VAD, får jag fråga!
Sluta kröka, knapra, knarka eller beställ psykiater, lilla tomppa!
Citat:
Ursprungligen postat av TheGretaReset
JA, ukraina blir en "neutral" lydstat till ryssland.
Men det vet du också.

Jag är ärligt nyfiken. Ni som försvarar Ryssland (om jag tolkar er rätt), och som lyssnar och tror på rysk statsmedia, är ni ryssar i Sverige, ryssar i Ryssland, Sd/AFS/NMR:are, eller övervintrande SKP/APK:are? I vilka övriga källor hittar ni er inspiration? Har ni drabbats personligen av kriget eller känner ryska soldater? Var gärna lite personliga. Två av er har dålig svenska, så jag misstänker att svenska inte är ert modersmål och att vissa av er kanske får betalt för era inlägg, medan övriga faktiskt tycker som ni skriver.

Tycker ni att svenskar verkar låta sig påverkas av denna typ av inlägg? Jag tror att pacifistiska argument skulle nå fram bättre bland typiska svenskar, än diverse extremhöger-argument och macho-argument. Som att vädja för lidande ryska soldaters liv och vara underdog, och beskriva varför ni ser Krim mm som en naturlig del i Ryssland. Påminna om västs verkliga krigsbrott bl.a. i Irak, Vietnam och Palestina, och utgå från uppgifter i mainstream media istället för rysk statsmedia, som ingen svensk tror på. Varför använder ni aldrig röd-gröna och liberala argument eller hänvisar till pacifismen i bl.a. Bibeln?
Senast redigerad av guru1966 2025-07-15 kl. 00:21.
Citera
2025-07-15, 00:02
Medlem
Citat:
Varför skulle dom acceptera det?

Det kanske är dags att nyktra till på den västliga planhalvan ?

Tja, då dör både de och vi. Och du.
Citera
2025-07-15, 00:02
Medlem
Pitschkas avatar
Citat:
lol, du glömde stilla havet också.

Nej.

Jag "glömde inte".

Men det räcker att nämna en (1) isfri hamn till för att motsäga din falska utsaga att Sevastopol skulle vara "Rysslands" enda isfria hamn.

Så, Sevastopol ligger inte i Ryssland till att börja med.

Så vem är det som inte har koll?
Citera
2025-07-15, 00:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Nä, och Europa/väst kommer bli tvungna att förr eller senare rent praktiskt gå in i konflikten. Det kommer hur man än vrider och vänder på det att pressas till det. Eftersom massmördaren och diktatorn Putin kommer driva sin dårskap intill sin egen död. Han har nog väldigt svårt att smita undan detta nu när många hundratusen ryssar fått betala med sina liv för ingenting.

Enligt mig så är det därför bättre att Europa/väst går in snarast möjligt och slår bojor på råttan Putin och avslutar kriget.

Hoppas vi lärt oss något, fittstim till dialog och ingen ryggrad kommer utplåna oss..
Citera
2025-07-15, 00:07
Medlem
Citat:
Osannolikt, jag tror att det räcker med 1800 km front i Ukraina.

Vatför chansa? Bättre att slå hårt nu när vi kan skada skiten så mycket som möjöigt. Kärnvapen? Om inte så kommer det ske på rysslands initiativ oavsett. Låt så vara men fan inte låta det vara ryssens initiativ. Du och jag dör. Skit samma. Jag dör med moral.
Citera
2025-07-15, 00:11
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Nej. Precis som Iran inte accepterade att bli besegrade när deras ledarskikt ultrajappats och deras kärnvapenprogram sönderbombats. Bara trycka ut "SEGER" i propagandakanalerna och fortsätta som att inget har hänt.
Citera
2025-07-15, 00:25
Medlem
Putin tvingas acceptera sitt nederlag likt Tyskland och Japan en gång i tiden.
Citera
2025-07-15, 00:41
Medlem
Citat:
ABSOLUT , Putin fattar nog
SOM RUTTE SA = HAN BORDE VÄL FÖRSTÅ ATT ÄVEN VI HAR KÄRNVAPEN

Varför tror Putin råddar med att störa våra gps på Östersjön, Dosatt
ackerna mot vår infra i hela Norden
Resa massa Tält nära finska gränsen?

Det är skrattretande likt engelsmännen uppblåsbara dummies inför wwII!
Citat:
Hans "uppblåsbara dummies"likt engelsmännen hade i WWII
Skillnaden är att Putins dockor bara är ett kamouflage, Inget annnat!

Han har inte resurser för ett "Normandie"!!

Håller med. Putins sabotage och hybridkrigföring är pojkstreck jämfört med t.ex. Israels hybridkrig när dom sprängde komradioappareter. Hittills inga döda, ingen långvarig utslagning av infrastruktur. Ryssarna vågar inte mer, för att inte trigga Natos artikel 5. De har aldrig angripit ett Nato-land direkt.

Putins sabotageaktioner är en hämnd för att vi skickar vapen till Ukraina. Det är knappast ett beggynnande anfallskrig. Egentligen missgynnas Ryssland av att sabotage gör oss motiverade att rusta upp, och gör våra myndigheter bättre förberedda på större attacker.
Citera
2025-07-15, 00:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av guru1966
Håller med. Putins sabotage och hybridkrigföring är pojkstreck jämfört med t.ex. Israels hybridkrig när dom sprängde komradioappareter. Hittills inga döda, ingen långvarig utslagning av infrastruktur. Ryssarna vågar inte mer, för att inte trigga Natos artikel 5. De har aldrig angripit ett Nato-land direkt.

Putins sabotageaktioner är en hämnd för att vi skickar vapen till Ukraina. Det är knappast ett beggynnande anfallskrig. Egentligen missgynnas Ryssland av att sabotage gör oss motiverade att rusta upp, och gör våra myndigheter bättre förberedda på större attacker.
Jäkla point du har där
Citera
2025-07-15, 00:51
Medlem
Citat:
Lol, USa gav också upp i Afganistan. Även du borde hört om Bidens reträtt.

Ja det skrev jag. USA gjorde en planerad, förhandlad reträtt ur Afghanistan efter nästan 20 år – det var inte ett resultat av ekonomisk kollaps. Sovjet lämnade Afghanistan 1989 efter halva tiden, under en ekonomisk kris, och gick i konkurs ett drygt år senare. Sovjet tvingades bort av sin regims undergång. Afghanistankriget blev dess fall.

Men visst håller du med mig i min poäng, att Ryssland inte kommer att ge upp om Ukraina förrän de närmar sig konkurs eller Putin dör, t.ex. genom statskupp? Och om att det är osäkert hur Rysslands ledning kommer att reagera om Putin dör för Ukrainska skott med västerländska vapen? Det kan bli fred, det kan bli ww3.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in