Flashback bygger pepparkakshus!
2025-07-14, 14:51
Medlem
Har en WD 8TB My Book Desktop HDD.

Flyttade filer från en annan disk in på denna disk och då uppstod något fel och systemet sa att denna disk inte kunde hittas och att därför överföringen avbrutits.

När jag startade om disken får jag: "there might be a problem with some files on this decice or disc. This can happen if you remove the device or disck before all files have been written to it"

Jag bockar i bägge fälten:

1. Automatically fix file system errors
2. Scan for and attempt recovery of bad sectors

Men det hjälper inte, jag får upp samma meddelande varje gång jag startar om disken.

Jag kan komma åt alla filer på disken (bilder och videos etc och spela upp dem) förutom de filer som skickades dit när disken kackade ihop.

Problemet är att jag inte kan skapa nya mappar, ändra namn på filer eller radera filer från disken. Alla mappar verkar i "read only" mode i övrigt. När jag försöker göra det ogjort i valfri mappa får jag:

The operation could not be completed because the volume is dity. Please run chkdsk and try again.

Vad gör jag nu?

NOTIS: Jag är en total nolla på datorer så jag har inte en susning!

Tack på förhand för råd!
Senast redigerad av Deslauriers 2025-07-14 kl. 14:54.
Citera
2025-07-14, 15:11
Medlem
Clint.Ruins avatar
Börja med att göra en kontroll av filsystemet som föreslagits.

Öppna ett kommandofönster och skriv chkdsk X: /r /f (ersätt X: med rätt enhetsbokstav), tryck sedan enter. Det kan ta ett tag att kontrollera filsystemet och eventuella skadade sektorer.
Citera
2025-07-14, 15:21
Medlem
Jag gissar på att filsystemet blivit till RAW format, hänt mig flera gånger och just med WD.
Ta en titt i diskhanteraren vad som står där.

Detta kan även ske om man inte matar ut disken innan man kopplar ur den från datorn.

Har det skett, så är det bara formattera om.

Har du mycket filer som du vill ha kvar så rekommenderar jag istället en NAS för lagring.
Senast redigerad av peckapecan 2025-07-14 kl. 15:24.
Citera
2025-07-14, 15:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peckapecan
Jag gissar på att filsystemet blivit till RAW format, hänt mig flera gånger och just med WD.
Ta en titt i diskhanteraren vad som står där.

Tack för svar!

Jag har ett antal externa hårdiskar och enligt enhetshanteraren är disken som strular nu exFAT och alla andra NTFS, jag antar att det har med saken att göra? Men jag vet inte ens om den här disken var exFAT när jag köpte den och började använda den.
Senast redigerad av Deslauriers 2025-07-14 kl. 16:07.
Citera
2025-07-14, 16:15
Medlem
cinereos avatar
inte många vill prata om det av men med mekaniska diskar ska man aldrig avbryta även om det verkar hängt sig och alltid ta kopiera inte flytta ifall man behöver avbryta. Jag har typ 5 trasiga hdd pga fuckat simpel fil överföring.

Och när speccen och vad andra har/säger 100-150 och jag bara tutar på i 20 mb i hastighet ja det du.. mina datorer kanske har feber..
Senast redigerad av cinereo 2025-07-14 kl. 16:19.
Citera
2025-07-14, 16:39
Medlem
BackToHegels avatar
Disken kan dö fysiskt om du tappar den i golvet, men en kopiering som går fel kan inte göra mer än att skada filsystemet. Disken funkar ju och filerna på den är åtkomliga. Jag skulle köra en diskcheck, utan ytkontroll och troligen rättas felen i filsystemet till snabbt.

Needless to say, säkerhetskopior på allt!. Då kan man blåsa bort partitionen och börja om ifall man vill det, eller slänga disken i väggen om man verkligen tröttnat på den och detta helt utan ångest.
Citera
2025-07-14, 18:03
Medlem
sommarlovs avatar
Våra svar beror på hur rädd du är om filerna som du har på disken!
Citera
2025-07-14, 22:31
Medlem
Ganymedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cinereo
inte många vill prata om det av men med mekaniska diskar ska man aldrig avbryta även om det verkar hängt sig och alltid ta kopiera inte flytta ifall man behöver avbryta. Jag har typ 5 trasiga hdd pga fuckat simpel fil överföring.

Och när speccen och vad andra har/säger 100-150 och jag bara tutar på i 20 mb i hastighet ja det du.. mina datorer kanske har feber..

Om rutan "komprimera enheten för att spara utrymme" är ikryssad i diskegenskaperna kan det
påverka överföringshastigheten, framför allt vid skrivning till disken.
Senast redigerad av Ganymede 2025-07-14 kl. 22:34.
Citera
2025-07-15, 12:52
Medlem
Dirk.Coetzees avatar
Det är därför man kopierar över filerna först, inte flyttar dem!
När man sen ser att allt är OK så tar man bort skiten från stället de låg på från början.
Citera
2025-07-15, 19:16
Medlem
BackToHegels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dirk.Coetzee
Det är därför man kopierar över filerna först, inte flyttar dem!
När man sen ser att allt är OK så tar man bort skiten från stället de låg på från början.
Dataförlust är inte trådskaparens problem och man kan både flytta och kopiera filer. Att istället för att flytta manuellt göra de tre stegen kopiera, "kontrollera" och ta bort är onödigt då datorn kan göra det åt dig med samma resultat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in