2025-07-15, 12:23
Medlem
Biekoths avatar
Nån som vet vem det är?
Citera
2025-07-16, 00:44
Citat:
Ursprungligen postat av 2an
Ja de är som att få en liten bil på sig, får man den på överkroppen är de kört rätt snabbt. Nu har inget mer sagts än vattentank men kan ju varit en vattentank man har på lastbilen också liknande denna https://www.google.com/search?q=vatt...wPAP6oLb-AQ_36
Står på ben rymmer10m3 och väger nått ton även tom, ben/mark som ger vika eller händer något då man ska ställa den på/av lastbilen. Men även en 1000 liter tank för vatten till hästar/kor/får mm brukar ställas på en ställning högre än karet djuren ska dricka ur och inte alla ställningar för dessa tankar ser så stabila ut.

tycker nog allt att en vuxen människa lär stå pall för att få en sådan vält över sig, även fylld.
Citera
2025-07-16, 01:02
Medlem
IBC-tankar används även av vissa sommarstugeägare, t.ex. på ställen där det saknas kommunalt vatten och dåligt om möjlighet att gräva brunn.
Se exempel här:
https://www.alternativ.nu/index.php?topic=173547.0

Har ingen inside information i detta fall, men rent sannolikhetsmässigt så är hantering av vattentankar ren rutin för bönder som använder dom för att pyttsa ut vatten till djuren. En sommarstugeägare däremot, kan vara en skrivbordsnisse med tummen mitt i handen.
Givet den rådande värmeböljan i området så lär det ha gått åt mer vatten än vanligt för många.
Citera
2025-07-16, 01:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av falconeer
IBC-tankar används även av vissa sommarstugeägare, t.ex. på ställen där det saknas kommunalt vatten och dåligt om möjlighet att gräva brunn.
Se exempel här:

Har ingen inside information i detta fall, men rent sannolikhetsmässigt så är hantering av vattentankar ren rutin för bönder som använder dom för att pyttsa ut vatten till djuren. En sommarstugeägare däremot, kan vara en skrivbordsnisse med tummen mitt i handen.
Givet den rådande värmeböljan i området så lär det ha gått åt mer vatten än vanligt för många.
Det är oftast just när det är på rutin det går åt helvete. Nonchalans och/eller stress. Visst kan det vara någon med "tummen mitt i handen", sommarjobbare eller annat men svårt att säga, bonde är ett av världens farligaste yrken där många stryker med i arbetsplatsolyckor.
Citera
2025-07-16, 07:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vattenskotern
tycker nog allt att en vuxen människa lär stå pall för att få en sådan vält över sig, även fylld.
Nja drygt 1000 kg pallar inte många om man får den över överkroppen, dör ju folk som tippar med kräsklippare och 4-hjul8ngar och dessa väger typ 200-500 kg. Ja även bilar som domkraften gett vika klämmer ihjäl folk och de är ju inte hela bilens vikt man får på sig.
Citera
2025-07-16, 09:58
Medlem
Jag har sett folk köra IBC-tankar i skopan på traktor eller hjullastare. Skulle skopan vara för liten, eller om en hydraulslang till skoptippningen går sönder kan givetvis tanken falla.

Den som kör en sån där tank på pallgafflar kan missa att ändra vinkeln på gafflarna om maskinen lutar mer framåt än på på den plats där tanken lastades. Det ska inte mycket till för att tanken ska börja glida.

Ovanstående undviks genom att säkra tanken vid lyftanordningen. En inte alltför kraftig spännrem räcker bra.
Citera
2025-07-16, 10:07
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av falconeer
Se exempel här:

Nej, det är extremt ovanligt i Sverige eftersom sådant vatten blir varmt och äckligt
Citera
2025-07-16, 11:39
Citat:
Ursprungligen postat av 2an
Nja drygt 1000 kg pallar inte många om man får den över överkroppen, dör ju folk som tippar med kräsklippare och 4-hjul8ngar och dessa väger typ 200-500 kg. Ja även bilar som domkraften gett vika klämmer ihjäl folk och de är ju inte hela bilens vikt man får på sig.

Ju för sig, när du säger det. Låter otäckt, min mesighet för större & tyngre jobb kanske har räddat mig något.
Citera
2025-07-16, 12:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av maallgan
Nej, det är extremt ovanligt i Sverige eftersom sådant vatten blir varmt och äckligt
En hel del villa o sommarstugeägare samlar regnvatten I tankar, för att sedan använda till bevattning I trädgården
Citera
2025-07-16, 23:13
Medlem
Riddargrevens avatar
Kanske någon stackars lågavlönad person som inte jobbat med liknande tidigare eller knappt kan språket. Sällan det ges någon adevkat säkerhetsgenomgång av arbetsgivaren numera.
Eller materialhaveri. Mycket billiga materiel som inte lever upp till kraven i dessa tider.

Är anhöriga i tråd, beklagar sorgen.
Citera
2025-07-17, 07:37
Medlem
Ingen som vet vem det va eller vad som riktigt hänt?
Ålder och om de va i arbete eller hobby/fritid, såg bara igår då jag tog en sväng med moppen till havet flera 1000 liters tankar i häst/får och andra hagar uppställda på olika typer av träställningar. Men även några vid gårdar/stugor men riktigt vanligt då man började tänka på dessa när man körde runt i 30 på småvägar.
Citera
2025-08-02, 22:01
Medlem
mjayzs avatar
https://www.hogakustenbegravningsbyr...-29-2025-07-14
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in