2025-07-16, 20:57
Medlem
Vansterpartiets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tranquility Bas
Om man nu har tid att lägga ner hundratals eller tusentals timmar på att fixa, renovera och polera sin bil borde man väl ha tid att lägga ner någon timme eller så på att besiktiga sin bil? Samma sak gällande pengar. Om man har råd att lägga ner tusentals och ibland hundratusentals kronor på sin bil borde man väl ha råd att lägga ner 700 kronor på en besiktning? Om inte så får man väl dra in på polermedlet.
Alla med lite hjärna förstår ju att veteranbilsfolket är livrädda att alla deras fulfixar kommer upp till ytan. Har man någonsin köpt något begagnat har man ju stött på fascinerade saker förra ägaren gjort.
Citera
2025-07-16, 21:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tranquility Bas
Om man nu har tid att lägga ner hundratals eller tusentals timmar på att fixa, renovera och polera sin bil borde man väl ha tid att lägga ner någon timme eller så på att besiktiga sin bil? Samma sak gällande pengar. Om man har råd att lägga ner tusentals och ibland hundratusentals kronor på sin bil borde man väl ha råd att lägga ner 700 kronor på en besiktning? Om inte så får man väl dra in på polermedlet.

I veterankretsar är det inte ovanligt att en och samma person äger 10, 20 eller till och med 30 fordon. Då blir situationen genast lite mer komplex, vilket nog är lätt att förstå.
Följden av en tvingande besiktning för dessa gamla bilar blir ofta att fordonen inte tas ut på vägarna alls, eftersom att de blir stående obesiktigade. Insatsen för att genomföra besiktningar på alla dessa fordon står helt enkelt inte i rimlig proportion till den mycket begränsade körning som är tänkt.

Det vore antagligen mer rationellt, ur ett ekonomiskt, tidsmässigt, miljömässigt och i viss mån även trafiksäkerhetsmässigt perspektiv, helt enkelt avstå från besiktningen och ändå genomföra den begränsade körning som skall göras. Framför allt eftersom att varje resa till och från besiktningen, provkörningar, återbesiktningar mm. måste upprepas gång på gång för varje enskilt fordon, summan av detta blir givetvis en hel del onödig körning med varje fordon, och ironiskt nog blir denna körning i obesiktigat skick(!).
Givetvis, så vill man ju heller inte beslöja sin veteranhobby med det ok som det innebär att veta att man bryter mot lagen, det skulle förta mycket av glädjen man känner inför hobbyn.

Jag har förståelse för att personer utan egen erfarenhet av veteranbilsägande kan ha svårt att se hur logistiken och praktiken faktiskt ser ut inom denna hobby, man kan inte veta om man inte har erfarenheten och detta faktum märks tydligt på många skribenters trådsvar.
Men.
Det finns helt enkelt ingen nödvändighet i att hålla på med besiktningar för dessa gamla veteraner, mer än att svenskar är så inpräntade i att besiktning är något absolut nödvändigt. Många reagerar med förfäran när det går upp för dem att veteranbilar på 50 år faktiskt är besiktningsfria just i detta nu, och att så kan vara fallet utan att dessa fordon orsakar kaos i form av olyckor och osäkerhet på våra vägar.

Många reagerar också med avundsjuka och missunnsamhet mot oss entusiaster. Man vill tyvärr gärna sätta käppar i hjulen för oss på alla möjliga vis, helt enkelt för att man själv tvingas underkasta sig statens direktiv i andra frågor och för att man på grund av detta fått sitt hjärta förhärdat. Det är tyvärr jantelagen i sitt esse, det.
>>Det är inte besiktning som avgör ifall ett fordon är trafiksäkert eller ej, nej, det är i varje förekommet fall föraren som bär det ansvaret.
Citera
2025-07-16, 21:42
Medlem
Bump.

Jag har följt debatten om besiktningsfrihet för historiska fordon och kan inte skaka av mig känslan att Jan Tägt och MHRF spelar ett dubbelspel.
Utåt sett talar man varmt om hur viktiga historiska fordon är, hur sällan de är inblandade i olyckor och att nuvarande regler fungerar. Men i nästa andetag föreslår man:

* Kontrollbesiktning vart femte år
* Särskilda kontroller vid ägarbyte
* Nya "förenklade" rutiner för vissa fordon
* Ett helt nytt kontrollprogram

Det låter inte som ett förbund som kämpar för att bevara friheten. Det låter som någon som hjälper Transportstyrelsen att rulla tillbaka den, steg för steg... Men med "entusiasternas bästa" som täckmantel.
Man undrar varför MHRF inte bara säger nej. Alla fakta talar ju redan för att nuvarande ordning fungerar: Inga olycksökningar, låga körsträckor.

Varför denna vilja att kompromissa? Vill man sitta med vid myndighetsbordet till varje pris?
Det känns mer och mer som att MHRF håller på att bli en grindvakt... inte en företrädare.
Är MHRF på vår sida eller går dom bara systemets ärenden? Varför finns det ingen riktig debatt?
Citera
2025-07-16, 22:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Runkas
Sen kan man ju ta med i ekvationen hur många mil man kan bruka sin veteranbil innan den får samma klimatpåverkan som tillverkning/frakt/laddström osv på det kinesiska elskrotet, som säkert dessutom är död efter 10år med medföljande sophantering av massa äcklig plast och ett ännu äckligare batteri mm. Skulle nog påstå att dom som håller liv i sina fordon så länge det går är miljöhjältar och bör hyllas med alla lättnader som går...

Så kan man förstås se det om man vill vara snäll. Men nu är ju veteranbilar oftast inte bilar som ägarna har som enda bil som man kör med dagligen. Om så vore fallet hade jag köpt resonemanget. Veteranbilar är ju snarare nöjesfordon, ungefär som att ha en motorbåt eller motorcykel vid sidan om sin daily driver bruksbil.
Citera
2025-07-16, 23:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ALSGLOBAL
Jo jag förstod att vi snackade om upp till 60-talet. Jag menade på att veteranfordon fått ett uppsving av ungdomar, ungdomar där jag bor har oftast en årsinkomst i snitt på 400tkr/år (20-25). De har råd att köpa nån "sunkig" veteranare och plöja ner 50-200 tusen innan de skaffar familj osv. När det är cruising så är det riktigt fullt nu för tiden, 10-15 år sen var det halvfullt och jänkarna var kanske 30% av flottan som ringlade omkring, nu är den utan problem 60%+. Så båda vi har väl rätt i sak, beroende på vart man bor kanske? Hoppas verkligen inte det, är kul att varje vecka under sommaren att åka och kika på bilar/mc och andra veteranfordon på utställningen som är.

Jo det vore trist om gammelbilshobbyn dör ut. Tror ändå att tröskeln för att börja ägna sig åt gamla jänkare kan upplevas som hög idag, plus att även om den traditionella bilhobbyn fortfarande lever så verkar europeiska och japanska bilar dra till sig många yngre nuförtiden.
Citera
2025-07-17, 12:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Excenter32
Verkar som att vissa stater i USA avskaffat besiktningar för privata fordon. Tex Florida, Minnesota, Michigan, Alaska. Nu också Texas. Frihet! Något för Sverige att följa efter.
Sen är ju antalet trafikdöda i USA på u-landsnivå också
Citera
2025-07-18, 18:35
Medlem
Kloges avatar
Bilar som jag möter i trafiken ska vara regelbundet besiktigade

Jag litar inte på någon hemmaskruvare som besiktigat sin egen bil.
" Jag kör så lite så det glappet klarar sig denna säsongen,jag kör så långsamt så att bromsslangen behöver inte bytas,mm"

Jag läste i en grupp på Facebook där skribenten beklagade sig över att när han nu skulle besiktiga för sista gången så upptäckte Bilprovningen att det inte var orginalmotorn utan en utbytt till estarkare motor som dessutom behöver kraftigare bromsar.
Citera
2025-07-19, 13:06
Medlem
Vansterpartiets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kloge

" Jag kör så lite så det glappet klarar sig denna säsongen,jag kör så långsamt så att bromsslangen behöver inte bytas,mm"

Jag läste i en grupp på Facebook där skribenten beklagade sig över att när han nu skulle besiktiga för sista gången så upptäckte Bilprovningen att det inte var orginalmotorn utan en utbytt till estarkare motor som dessutom behöver kraftigare bromsar.
Precis, det lappas och lagas precis lika mycket och illa som på vanliga bruksbilar, så länge det inte är synligt. Det viktigaste är att lacken och kromet blänker, att det läcker vätskor, ojämn bromsverkan och annat är lite skitsamma.
Citera
2025-07-19, 21:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kloge

Det är mest för att du inte riktigt förstår hur saker faktiskt fungerar som du “tror” och tycker så.
En besiktning är bara en godtycklig ögonblicksbild, den skyddar dig inte mot vare sig dårar eller dåliga fordon i trafiken.
Att en bil är besiktigad betyder inte att den är säker, eller att ägaren har koll. Det finns gott om exempel på folk som fuskar, slarvar eller bara skiter i saker direkt efter att bilen gått igenom.
Det viktiga är att polisen håller koll på sådana uppenbara saker som en orimligt utbytt motor, om det är av så allvarlig karaktär att det faktiskt gör att fordonet går från "säker" till "osäker".
Citera
2025-07-19, 21:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vansterpartiet
Precis, det lappas och lagas precis lika mycket och illa som på vanliga bruksbilar, så länge det inte är synligt. Det viktigaste är att lacken och kromet blänker, att det läcker vätskor, ojämn bromsverkan och annat är lite skitsamma.

Mer anekdoter, hör jag. Har du någon källa eller statistik på det där, eller plockar du bara ur fantasin?
Citera
2025-07-19, 22:20
Medlem
Kloges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av The-Servant
Det är mest för att du inte riktigt förstår hur saker faktiskt fungerar som du “tror” och tycker så.
En besiktning är bara en godtycklig ögonblicksbild, den skyddar dig inte mot vare sig dårar eller dåliga fordon i trafiken.
Att en bil är besiktigad betyder inte att den är säker, eller att ägaren har koll. Det finns gott om exempel på folk som fuskar, slarvar eller bara skiter i saker direkt efter att bilen gått igenom.
Det viktiga är att polisen håller koll på sådana uppenbara saker som en orimligt utbytt motor, om det är av så allvarlig karaktär att det faktiskt gör att fordonet går från "säker" till "osäker".

Ja men en besiktning utförd av en person som ska hitta fel jämfört med en hemmaskruvare som gärna ser mellan fingrarna på sin egen bil.
Tänk med tiden när en bil inte besiktigats på 20 år, nej tack.
Citera
2025-07-20, 13:25
Medlem
Vansterpartiets avatar
Citat:
Jag har lagt ner tusentals timmar och stora summor på min vagnpark
Källa?
Citat:
och nu vill besiktningsbolagen ta bort de regler som gör det möjligt för oss att köra våra fordon utan ständig kontroll
Källa?
Citat:
trots att vi knappt kör dem alls.
Källa?
Citat:
Det är inte svårt att förstå vem som ligger bakom: besiktningsbolagen.
Källa?

Citat:
Om förslaget som dessa besiktningsfirmor lobbar för
Källa?

Citat:
Mer anekdoter, hör jag. Har du någon källa eller statistik på det där, eller plockar du bara ur fantasin?
Hela ditt första inlägg är anekdoter och personliga åsikter, hade troligtvis kunna be om källa tiotals gånger till men det orkar jag inte. Vill du diskutera saker där källhänvisning alltid ska bifogas kan du väl starta en diskussionsgrupp på ett universitet eller något.

Skulle gissa att majoriteten av befolkningen är positiva till att bilar som framförs på Sveriges vägar besiktas regelbundet. Källan? Sunt förnuft.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in