2025-07-13, 16:43
Medlem
SoulOfSophias avatar
Först och främst vad menar ni när ni säger att någon är ”vit riddare”? För det andra vad är det med detta som ni försöker göra till åtlöje och förlöjliga? Som kvinna tycker jag det låter sexigt och drömmigt. Så ur kvinnosynpunkt inget dåligt. Så varför uttrycker många av er män er som att en ”vit riddare” är en loser? Om en man beter sig som en sån hära white knight och på så sätt får kvinnor, då kan han väl knappast kallas loser? Är ni avundsjuka?
Senast redigerad av SoulOfSophia 2025-07-13 kl. 16:47.
Citera
2025-07-13, 16:50
Medlem
OnkelUnkass avatar
White Knight är vad incels kallar män som försvarar kvinnor från online trakasserier i ett desperat försök att få mobba kvinnor ifred genom att kalla män som inte är svagbegåvade losers för töntar
Citera
2025-07-13, 16:59
Medlem
triptykens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OnkelUnkas
White Knight är vad incels kallar män som försvarar kvinnor från online trakasserier i ett desperat försök att få mobba kvinnor ifred genom att kalla män som inte är svagbegåvade losers för töntar

Instämmer med föregående.

Folk som säger att nån är en "white knight" har sen länge avslöjat sig som en förlorare i livet som tyvärr inte orkar hantera sina egna problem utan skyller dom på resten av världen.
Citera
2025-07-13, 17:09
Medlem
Europes avatar
Jag har aldrig använt begreppet, så jag menar ingenting med det, men allmänt är väl begreppet synonymt med en ”simp”, någon som i onödan försvarar en kvinna på nätet enbart i ett desperat försök att vinna hennes gunst, alternativt kan det vara någon oskuldsfull och oerfaren pojke som försöker upprätthålla en moralkod efter att (naivt) ha missförstått situationen och/eller inte förstår kontexten.

Citat:
Someone who unnecessarily defends someone else.
(informal, derogatory, Internet) A man who defends a woman in debate etc. in an attempt to gain her favour.
Synonyms: doormat, simp
https://en.wiktionary.org/wiki/white_knight

Jag har egentligen ingen uppfattning om sådana, jag brukar helt enkelt inte stöta på sådana värst ofta, kanske för att jag sällan läser kommentarsfält på nätet. Samt även om jag gjorde det, så skulle nog inte själv ha så starka känslor om dem.
Senast redigerad av Europe 2025-07-13 kl. 17:14.
Citera
2025-07-13, 17:34
Medlem
Wk = Simpar.
Citera
2025-07-13, 17:51
Medlem
Vit riddare = simp.

Själva uttrycket är nog en förkortning av "riddare på vit häst".

Anledningen till att många hånar såna är för att de framstår som patetiska och ska ta strid för kvinnor i frågor där de antagligen kan försvara sig på egen hand, vilket kan framstå som att killarna bara försöker fiska efter ligg.
Citat:
Ursprungligen postat av SoulOfSophia
Först och främst vad menar ni när ni säger att någon är ”vit riddare”? För det andra vad är det med detta som ni försöker göra till åtlöje och förlöjliga? Som kvinna tycker jag det låter sexigt och drömmigt. Så ur kvinnosynpunkt inget dåligt. Så varför uttrycker många av er män er som att en ”vit riddare” är en loser? Om en man beter sig som en sån hära white knight och på så sätt får kvinnor, då kan han väl knappast kallas loser? Är ni avundsjuka?
Citera
Avslutad
White Knight ligger nära "Niceguy", "token" och "Pick-me-girl" arketyperna.

Det de synar är inte att de är vänliga, hjälpsamma eller gesten i sig utan deras underliggande patologiska opportunism och dolda egenintressen.

"Whiteboy tactics" är en annan där en man slänger alla principer och värderingar man har under bussen och hoppas att allmänna positiva fördomar kommer leda till att man kommer få ligga.
Citera
Moderator
tobess avatar
Jag kan väl också tycka att det är en form av "nu måste den stora starka mannen hjälpa den stackars lilla försvarslösa kvinnan"-grej.

Om någon ber om hjälp eller uppenbart har problem så är det väl en sak men i många fall behövs det inte och eskalerar bara situationen.
Citera
2025-07-13, 18:05
Medlem
Djupfryss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tobes
Jag kan väl också tycka att det är en form av "nu måste den stora starka mannen hjälpa den stackars lilla försvarslösa kvinnan"-grej.

Om någon ber om hjälp eller uppenbart har problem så är det väl en sak men i många fall behövs det inte och eskalerar bara situationen.
Det är väl lite så det används, också kanske att det inte sker just av enbart anledningen att faktiskt neutralt hjälpa någon som behöver lite hjälp utan mer att framstå som du skriver, framstå som stor och stark för att boosta sitt ego.
Och som nån var inne på, de hoppas på ett ligg.

Men såklart om någon hamnar i trubbel eller ber om hjälp så hjälper man väl om man kan. Men det gäller väl oavsett vilket kön personen har.
Citera
2025-07-13, 18:38
Avslutad
Män som är empatiska och trevliga brukar kallas så.
Citera
2025-07-13, 18:44
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CoolTjej84
Män som är empatiska och trevliga brukar kallas så.

Det används även när WK har någon att försvara utan bara försvarar folk i allmänhet, när han inte har baktankar, inte vill ta över och minimera kvinnans förmåga till försvar och när han uttalar sig enligt sin egen etik.

Manosfären ser ofta allt som ett spel och förstår inte att både män och kvinnor kan agera bara utifrån sin ståndpunkt.
Citera
2025-07-13, 18:52
Medlem
En vit riddare försöker rädda en dam som varken ber om eller förtjänar att räddas. Typexemplet är väl ett packat par som tjafsar på nattbussen. Riddaren hör snubben säga något elakt till sin tjej men hörde inte vad tjejen precis innan sa till sin kille. Riddaren går med bestämda kliv fram till killen och säger "Hörrö du! Så där behandlar man inte en kvinna!"

Detta förutsätter naturligtvis att den konfronterade killen ser tillräckligt tanig ut. Har han tatueringar, muskler eller ser ut att besitta ett signifikant våldskapital sparar helst den vite riddaren sin ridderlighet till en annan dam.
Senast redigerad av EttTillKonto2 2025-07-13 kl. 18:54.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in