• 1
  • 2
2025-07-13, 14:17
Medlem
Hagis124s avatar
Hur hade ni lättast gjort för att planera en långsiktig lösning på att bo under 1 år i Thailand. Vilket visum hade ni sökt samt att ni ej ska arbeta där.

Jag tänker att man kan resa in och ut ur Thailand för att få nya visum dagar.

60 dagar ska man tydligen få som svensk först sedan kan man ansöka om 30 nya dagar efter. Men i praktiken hur hade ni gjort ?
Citera
2025-07-13, 14:23
Medlem
MrSwedeGliderRunts avatar
Enklast och mest prisvärt numera är väl 5årigt DTV vilket jag har, förövrigt är det svårt att ge ett bra svar iom att vi inte alls vet om dina förutsättningar och syfte.
Citera
2025-07-13, 14:32
Medlem
Hagis124s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrSwedeGliderRunt
Enklast och mest prisvärt numera är väl 5årigt DTV vilket jag har, förövrigt är det svårt att ge ett bra svar iom att vi inte alls vet om dina förutsättningar och syfte.

Besökte senaste Thailand år 2023 cirka 2 månader.

Tänkte mest bara njuta av en lång semester med en budget på 80-100tsek.
Om jag kan re-entry landet med utresa till närliggande länder går det hur bra som helst också med enklaste visumet man kan lösa under min vistelse.
Citera
2025-07-13, 14:46
Medlem
Hagis124s avatar
Vart skulle det bästa platsen att bosätta sig på om man vill ha hav och strand?
Citera
2025-07-13, 14:54
Avstängd
MrDonutss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hagis124
Besökte senaste Thailand år 2023 cirka 2 månader.

Tänkte mest bara njuta av en lång semester med en budget på 80-100tsek.
Om jag kan re-entry landet med utresa till närliggande länder går det hur bra som helst också med enklaste visumet man kan lösa under min vistelse.

Klarar man sig ett år med 100tkr?
Citera
2025-07-13, 15:04
Medlem
sebastian66s avatar
Min fråga är varför man väljer Thailand när det är väldigt krångligt med visum nu för tiden.
Förut kunde man förlänga ganska enkelt. Idag känns det som att det är svårt att stanna i Thailand i minst tre månader.
Förut så fick man åka till Laos för att förnya på ambassaden nu känns det som att det är mycket svårare.
Thailand har blivit lite hårdare på regler.
Vad är det som gör att du väljer just Thailand? Jag skulle räcka upp en hand för att du skulle satsa på Filippinerna.
Där kan du få 30 dagar gratis visum som alla får. Efter detta kan du förnya visumet ända upp till tre år.
Det brukar aldrig vara några problem och du har hört mycket sol badstränder och trevligt folk som pratar väldigt bra engelska.
Citera
2025-07-13, 15:11
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av sebastian66
Min fråga är varför man väljer Thailand när det är väldigt krångligt med visum nu för tiden.
Förut kunde man förlänga ganska enkelt. Idag känns det som att det är svårt att stanna i Thailand i minst tre månader.
Förut så fick man åka till Laos för att förnya på ambassaden nu känns det som att det är mycket svårare.
Thailand har blivit lite hårdare på regler.
Vad är det som gör att du väljer just Thailand? Jag skulle räcka upp en hand för att du skulle satsa på Filippinerna.
Där kan du få 30 dagar gratis visum som alla får. Efter detta kan du förnya visumet ända upp till tre år.
Det brukar aldrig vara några problem och du har hört mycket sol badstränder och trevligt folk som pratar väldigt bra engelska.

Vem vill va borta så länge. Finns ju absolut inget intressant, som man inte klarar av på en månad
Citera
2025-07-13, 15:14
Medlem
sebastian66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BetterStories
Vem vill va borta så länge. Finns ju absolut inget intressant, som man inte klarar av på en månad
Men frågan var väl om man skulle stanna en längre tid eller hur. Då förstår jag inte varför du kommenterar om att man inte ska stanna mer än en månad.
Har du inget att göra eftersom du skriver? Du vet att alla är väl olika så att en del gillar att vara borta flera månader eller något år.
Sedan finns det många som saknar henne efter 14 dagar.
Citera
2025-07-13, 16:42
Medlem
Hagis124s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrDonuts

Ja om man inte super, dricker alkohol och gör utflykter varje dag.
Jag behöver bara ett gym och strand så är jag nöjd.

Jag antar att budgeten räcker längre än 1 år och snåla kan jag.
Citera
2025-07-13, 18:08
Medlem
Antexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrDonuts

Nej. En normal människa behöver minst 20tkr per månad, vilket ger 240 tkr per år.

Om du inte är en riktig snåljåp. Varför då slösa 100 tkr. Det räcker då med 50 tkr.
Citera
2025-07-13, 18:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebastian66
Idag känns det som att det är svårt att stanna i Thailand i minst tre månader.

Ett turistvisum ger dig 6 månader.
Citera
2025-07-13, 18:13
Medlem
sebastian66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av utomlandsfraga
Ett turistvisum ger dig 6 månader.
Har du verkligen koll på detta för att man får valfri inresa vanligtvis 30 till 60 dagar.
Sedan kan du förlänga turistvisum upp till 90 dagar. Du kan även få något visum som heter någon immigrant visum som kan ge upp till ett år.
Du vet att det är många svenskar som drar från Thailand för att visumreglerna har blivit mycket krångligare.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in