Citat:
Ursprungligen postat av
Mondher
Ok så jag postar detta här då det är enligt mig en fråga som rör främst sociala medier. Inte sällan möter det mig en video med rubrik i stil med "it took me 30 years to realise these 7 truths about bla bla and I will tell you them in 10 minutes". Min första och spontana tanke vid såna tillfällen är oftast "ok så du är dum som tog hela 30 år för att fatta någonting och du vill eller förväntar dig att jag ska slösa min tid på ditt onödiga skitsnack?" Hur dumma får folk vara egentligen?
Ute i världen finns det en del människor som inte är riktigt ärliga. En del av dem finns på internet. De försöker lura användare att gå in på någon särskild sida. Det är ganska vanligt att sidan är rätt meningslös, men när man är inne på den visas annonser. Då får den som äger sidan betalt.
Så för att användarna att gå in på deras sida skriver de någon lockande rubrik. Det kan vara nåt i den stilen som du beskriver. När sedan användaren väl är inne på sidan märker han att innehållet är meningslöst. Men det spelar ingen roll. Annonserna har visats och sidans ägare har fått betalt.
Fenomenet är så vanligt att det har ett eget namn: ”click bait”, eller ”klickbete” på svenska.