2025-07-13, 09:12
Medlem
attack-titans avatar
Så det slog mig att man på sikt hade kunnat införa en funktion på Flashback där användare kunde efterfråga ett inlägg eller trådstart av en viss användare i en fråga, särskilt om användare har sak- eller expertkunskaper. Inlägget hade sedan nålats fast eller markerats i tråden som ett "expertutlåtande" så att det blev synligt för läsarna. Många som skriver på Flashback har kunskaper som man kunde lyfta fram på detta sätt. Därtill hade man kunnat göra något slags belöningssystem för detta, där man belönar välformulerade och lärorika inlägg, så att det kollektiva kunskapsmedvetandet främjas. Vad denna belöning skulle bestå i är dock oklart.
Så jag ville dela med mig av det här förslaget, eftersom att det potentiellt hade kunnat förbättra forumet. Även forumets framtoning t.ex. i media hade förskönats om man valde att citera dessa s.k. expertutlåtanden.
Vad tycker ni om detta förslag? Bara en tanke från mig
Citera
2025-07-13, 11:02
Medlem
sykkelpumps avatar
Inte för att jag vill dissa förslaget, men vem ska ha rätten att bestämma vad som är "expertkunskaper" och vad som är sann och riktig information?

Och vem tänker du ska ta sig tid att sköta hanteringen av detta, moderatorerna har nog redan tillräckligt att göra utan att få betalt för det...
Citera
2025-07-13, 11:39
Medlem
hejpadigdu1s avatar
Hela grejen med Flashback är att alla skriver på lika villkor. Vill du ha bekräftelse och denna typ av status så rekommenderar jag att du vänder dig till Reddit.
Citera
2025-07-13, 11:42
Moderator
Neksnors avatar
Om du med belöningssystem menar något som inte alls påminner om gilla-knappar kan det kanske finnas en möjlighet, se (FB) Betyg på medlemmar och deras inlägg samt Gilla-knappar (Sammanfogad).
Jag är lite osäker på vad du menar, är tanken att om jag söker på ordet häst ska få upp både den nuvarande listan med sökträffar och en lista på alla expertinlägg som taggats med häst? En sådan grej borde gå att lösa genom att anpassa dagens taggsytem till att omfatta enskilda inlägg istället för hela trådar. Det bör alltså vara genomförbart, men då måste någon bedöma och notera varje inlägg. Det kommer att bli en stor uppgift och funktionen kommer antagligen vara ganska värdelös om den implementeras ordentligt.
Citera
2025-07-13, 14:27
Medlem
attack-titans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sykkelpump
Inte för att jag vill dissa förslaget, men vem ska ha rätten att bestämma vad som är "expertkunskaper" och vad som är sann och riktig information?

Och vem tänker du ska ta sig tid att sköta hanteringen av detta, moderatorerna har nog redan tillräckligt att göra utan att få betalt för det...

Jag tänker rent spontant att detta hade varit en utmärkt uppgift för en kraftfull AI... att filtrera information och undersöka sanningshalten i relevanta inlägg och trådar via jämförelse med verifierad information från internet eller andra källor torde vara en riktig barnlek för en avancerad AI... sedan hade man ju, hypotetiskt sett, kunnat ha ett krav på godkännande av moderatorerna i slutfasen av arbetet.
Citera
2025-07-13, 14:32
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av attack-titan
Jag tänker rent spontant att detta hade varit en utmärkt uppgift för en kraftfull AI... att filtrera information och undersöka sanningshalten i relevanta inlägg och trådar via jämförelse med verifierad information från internet eller andra källor torde vara en riktig barnlek för en avancerad AI... sedan hade man ju, hypotetiskt sett, kunnat ha ett krav på godkännande av moderatorerna i slutfasen av arbetet.

Flashback känns fortfarande någorlunda sunt befriat från AI, i alla fall där jag brukar läsa mest.
Så NEJ TACK får bli mitt svar på det...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in