• 5
  • 6
2025-07-13, 22:19
Medlem
GustavAdams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Techbilly
Jag brukar koka korven en snabbis innan jag slänger den på grillen.
Det funkar inte att köra den ett antal sekunder i bull-TV:n, i stället för att koka?
Citera
2025-07-13, 22:29
Medlem
Pungpuckels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Korven man har på en "korvrullare" är en korv utan naturskinn. I min korvvärld är den därmed diskvalificerat från att kallas korv.

Så.. vad händer om man lägger på en korv med naturskinn?
Citera
2025-07-13, 22:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GustavAdam
Det funkar inte att köra den ett antal sekunder i bull-TV:n, i stället för att koka?
Det gör det säkert, fast en mikro värmer ganska ojämnt och det verkar inte spela någon roll hur många speglar och snurrplattor de slänger in i maskinerna.
Citera
2025-07-14, 00:35
Medlem
Necriss avatar
Kan ingen här grilla?
Citera
2025-07-14, 04:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pungpuckel
Så.. vad händer om man lägger på en korv med naturskinn?
Eftersom en korv med naturskinn är böjd, så kommer det inte att fungera att få den vänd. Alternativt fungera väldigt dåligt.

Citat:
Ursprungligen postat av Necris
Kan ingen här grilla?
Tycker det verkar som att alla i tråden kan grilla. Vad har du sett här som tyder på något annat?
Senast redigerad av Stiffinger 2025-07-14 kl. 04:47.
Citera
2025-07-14, 07:59
Medlem
Kalle.webmasters avatar
Att inte grilla från öppen eld utan bara från glöd eller ännu hellre från enbart ren värme har väl aldrig varit en nyhet. Så rent hälsomässigt är det bästa att grilla i ugnen på en spis alt en elektrisk grill. Det sämsta en vedgrill eller något bättre en kolgrill.
Citera
2025-07-14, 09:00
Medlem
crusades avatar
Jag testade något nytt (för mig) in med korvarna (tjocka) i en braspanna i ugnen.
Stick dem som vanligt, häll över öl, lägg ner några vitlöksklyftor, 150 grader, 15-20 minuter.
Därefter grilla.

Det blev väldigt gott men det är ju lite omständigt…
Citera
2025-07-14, 09:04
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snigelslum
Jeff Baker, tidigare kock åt drottning Elizabeth II, har nyligen delat med sig av sina tips om hur man tillagar den perfekta korven – och varför grillen är fel väg att gå.

Han menar att vi gjort fel i åratal. Att använda grill eller ugn är, enligt honom, ett misstag.

grillens höga temperatur bränner korvens skinn innan den hunnit bli ordentligt genomstekt. Resultatet blir ett segt och hårt yttre – men en ofärdig insida.

I stället för att grilla korven föreslår han en betydligt bättre metod.

”Stek dem i panna med en tesked anka- eller gåsfett. Stek i 10–12 minuter på låg till medelvärme och vänd dem ofta”, säger Jeff Baker.

https://www.dagens.se/mat/expertens-...ig-grilla-korv

Har han rätt?

Jävla trams. ALLT går att laga till på en grill. Gäller bara att göra det ordentligt. Korv ska givetvis gå på lägre värme så att de inte blir brända. Inte svårare än så.
Citera
2025-07-14, 09:10
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Techbilly
Jag brukar koka korven en snabbis innan jag slänger den på grillen.

Samma här. Men bara lite på grillen eller stekpannan. (Råkorv undantaget)
Citera
2025-07-14, 09:33
Medlem
Blaskas avatar
Detta lärde jag mig av en gubbe för länge sedan. Korven blir alltid godast när man stekt dom på låg värme länge.
Citera
2025-07-16, 14:37
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blaska
Detta lärde jag mig av en gubbe för länge sedan. Korven blir alltid godast när man stekt dom på låg värme länge.
Jovisst, men så kan man ju alltid föra de färdigstekta korvarna över öppna eldsflammor i slutet, för att det ska smaka lite grillat och så.

Allra sämst blir det om man "grillar" a la Pressbyrån.
Och det är ju så som dui föreslår - att på svag värme bara låta den rulla runt, runt, och runt igen.

Om man inte orkar vänta, för innanmätet inte blir bra, så kan man alltid skära en slåra och steka lite på de två halvorna, som fortfarande sitter ihopa.
DÅ får man u dessutom inte bara fler stekytor som är goda, utan man får också fler ytor att hälla sitt klet på efteråt.
Tex nån god majo-sås, eller fylla med kapris o lök., stekt gul paprika.
En skåra i en korv är som en extra ficka med godsaker.
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in