2025-07-13, 14:56
Medlem
Vansterpartiets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bbobi
Problemet med Aliexpress är att de flesta butiker (beroende på vara) kör på droppshipping och har ingen egen kvalitetkontroll. Inte ovanligt med kosmetiska defekter men å andra sidan är det väl så att man får vad man betalar för.

Surt att vänta på en vara för att sedan behöva beställa en ny. Är det för personligt bruk gör det inte så mycket med mindre kosmetiska defekter men det är värre när man använder delarna för att bygga något som sedan säljs till kund.
Till skillnad från Temu? Skulle väl gissa att majoriteten skador uppstår under frakt då man bara använder plastpåsar.
Citera
2025-07-13, 15:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bbobi
Problemet med Aliexpress är att de flesta butiker (beroende på vara) kör på droppshipping och har ingen egen kvalitetkontroll. Inte ovanligt med kosmetiska defekter men å andra sidan är det väl så att man får vad man betalar för.

Ja, skillnaden är att Aliexpress är en handelsplats för olika butiker. Vill man undvika droppshipping, så kan man istället välja Aliexpress "Choice".

Problemet med detta är att det mesta säljs via Aliexpress globala säljare, så det kan bli svårt att hitta allt som behövs i Aliexpress eget varuhus.

Jag har beställt över 300 gånger från olika butiker. Två gånger har jag begärt återbetalning på grund av en bedragare samt en felaktig produkt.
Citera
2025-07-13, 16:35
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bababoyiscool
Har funderat på att köpa men undrar vad jag ska beställa ifrån. Vad är egentligen bäst?
Du får jämföra på just det du ska köpa. De har lite olika sortiment, ibland är det samma grejor men olika priser. Och det är givetvis inget som hindrar att de handlar från båda.
Citera
2025-07-13, 19:20
Medlem
Skurhinkens avatar
Beställt väldigt mycket olika från Temu under flera års tid och aldrig råkat ut för något som är dåligt. Allt har hållit hög kvalité oavsett om det är till barnen eller annat. Sjukt bra priser dessutom.

Bara dom naiva tror att allt som butiker i Sverige säljer är tillverkat i Sverige.
Citera
2025-07-13, 23:27
Medlem
Brukade handla en hel del från Aliexpress men det har varit löjligt mycket som aldrig dyker upp och det kan vara väldigt krångligt att få tillbaka pengarna. Efter USAs tullhöjningar har det varit typ 90% av sakerna som aldrig dykt upp.

Temu är enklare med returer och hittills har det varit ok saker jag fått.
Citera
2025-09-08, 14:48
Medlem
slutaletas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tofsing
Brukade handla en hel del från Aliexpress men det har varit löjligt mycket som aldrig dyker upp och det kan vara väldigt krångligt att få tillbaka pengarna. Efter USAs tullhöjningar har det varit typ 90% av sakerna som aldrig dykt upp.

En sak är ett man kan välja Klarna med Temu så kommer skiten inte fram så är det inget problem. Ali är så ruttet numera så beställer aldrig därifrån om inte lagret ligger i Europa.
Citera
2025-09-12, 13:18
Medlem
Ali har till skillnad från Temu en del märkesgrejer, kinesiska eller från närstående länder givetvis. Jag är intresserad av foto, och många så att säga erkända märken som säljs i Sverige också som gör diverse tillbehör finns på Ali, men inte på Temu. Samma med campinggrejer. Antar att det gäller annat också.

Det negativa är att det är väldigt krångligt om det går snett på Ali. Hade anledning att reklamera en sak nyligen (stämde inte på en fläck med specen och prylen liknande inte en större modell som jag köpt tidigare och varit nöjd med). Först var jag tvungen att deala direkt med säljaren. Han erbjöd mig en mindre del av köpesumman som plåster på såren, men bemötte inte mina klagomål på minsta sätt. Jag vägrade. Till slut grep Ali in. De underkände samtliga av mina punkter. Ändå kvarstod erbjudandet om partiell återbetalning. Så jag var tvungen att ta det. Kändes inte ett dugg kul.

På Temu är det aldrig några problem med sånt. Man får alltid pengarna tillbaka och behöver i princip aldrig returnera, och behöver man det är det enkelt, snabbt och gratis.

Dessutom funkar Temus sajt som smör. På Ali har Paypalbetalning försvunnit för mig (men inte för andra). Kontakt med supporten som lovade att återkomma med en lösning inom 48 timmar. Har inte hört nåt efter nästan 2 månader.
Citera
2025-10-04, 00:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tofsing

Har du behövt skicka tillbaka något rent fysiskt? Man brukar alltid få behålla prylen ändå, men inte idag nu ska man packa det och skicka tillbaka det.
Citera
2025-10-04, 13:53
Medlem
swebarbs avatar
Ali är väl bättre då temu kräver nu minsta order på 280kr sist jag kollade.
Citera
2025-10-04, 18:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swebarb
Ali är väl bättre då temu kräver nu minsta order på 280kr sist jag kollade.

Jag har precis börjat handla från Temu och det verkar finnas fler än en varukorg. En har en gräns på 280 kr och en annan på 200 kr.

Jag har handlat prylar för 3 555 kr och betalat 2 450 kr. Dessutom så har jag 1 250 kr kvar i krediter att handla för.

För prylarna som jag har handlat så har det kommit in 900+900+570 tillbaks i krediter. Om mina kvarvarande krediter hade spenderats, så hade jag fått tillbaks 900 kr i krediter och eventuellt 570 kr till i krediter. Detta system kräver att man hela tiden handlar en massa onödiga prylar.

Jag har jämfört priserna med Aliexpress och Temu är dyrare. Det var kul så länge det varade, men jag föredrar Aliexpress.
Citera
2025-10-06, 18:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av obyn
Jag har jämfört priserna med Aliexpress och Temu är dyrare. Det var kul så länge det varade, men jag föredrar Aliexpress.

Har själv bara köpt småsaker från Temu och där slipper man betala någon tullavgift, men hur är det på Aliexpress är där så man måste betala tullavgift?
Citera
2025-10-06, 19:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gharris
Har själv bara köpt småsaker från Temu och där slipper man betala någon tullavgift, men hur är det på Aliexpress är där så man måste betala tullavgift?
Nej, iaf inte om värdet är under 1800 kr eller nått sånt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in