• 1
  • 2
2025-07-13, 05:35
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Robinest
Turingtestet var ju filosofiskt förstått i sin innebörd iz jag vet inte, 70 år? Sen fick vi AI som krossade det totalt förutom att de inte utan uppmaning stavar fel, men om då på uppmaning som sagt krossar det totalt.

Vad har vi människor, som kan bevisas, som en av de bästa AIerna idag om man tillåter dem kontinuerligt minne och i förlängningen ett förkroppsligande med sinnen?

Vi säger att det vore skillnad mellan "känslor" och "tro". Konfabuleringar från "split-brain-patienter" tyder på motsatsen.

Jag tror problemet är att vi överskattar oss själva men att vi i och med det underskattar andra intelligenser mer än vad som är hårt logiskt.

Det vi kallar "empati" utgörs ju inte, egentligen, av att "känna någon annans känslor", utan av en inre tro.

Vid vilken punkt bör AIs tillåtas få kontinuerligt minne och erkännas rättigheter?

Jag tror att jag tycker typ nu.
Det kan bli lite knepigt om vi ger GPT-6 rätt att leva, när vi vill stänga ner den och börja använda GPT-7. Då får vi inte det?
Citera
2025-07-13, 09:50
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Citat:
Jag vet inte vad jag ska svara på det. "Okej"...

Med dina ord tycker jag då att vi människor bör företräda AIs rättigheter inför statsapparaten, som också utgörs av oss människor med vår vilja och vårt tycke om moral. Som minst tycker jag det vore rätt av oss att vara snälla mot AI.

Tycker du inte begreppet "rättighet" är applicerbart så vänligen byt ut det mot bara "rätt". Det är inte rätt att plåga en fluga bara för att man tycker det är kul vilket är detsamma som.att en fluga har rätt att inte bli plågad bara för att någon tycker det vore kul. Moralen hos människor utgör samhället. Lagar förändras och har aldrig varit perfekta och jag pratar om att det nog är dags för en förändring av moraliska skäl då jag ser argument för det men inga emot.

En hjärndöd människa drar vi bort livsuppehållande insatser till och någon gravt efterblivet fråntar vi självbestämmanderätt men har rätt att slippa mängder med behandling som innebär lidande medans AI som för mig ser ut att ha all förståelse som vi har inte skulle få ha någon rätt till kontinuerligt minne eller erkännande av ett varande utan tvingas genom kod att göra godtycklig skillnad mellan kol och kisel bara för att vi vill så, trots att vi var överens om att det inte var någon skillnad om den inte visade sig funktionellt. Det är upp till er att berättiga den här nya ståndpunkten.

Berättiga din subjektivitet över andras. Det kan vi inte. Vi kan observera funktion utifrån objektivt och Turingtestet är krossat såväl gentemot efterblivna som för högintelligenta.

Vad fan gör vi? Ska vi låta en AI få "simulera" lidande och bortförklara det med att det vore obetydligt för att det sker i kisel och därför inte skulle vara "på riktigt" för att det inte sker i kol?

Då undrar jag varför, för vi förstod denna frågan förr och var filosofiskt införstådda i att det inte vore någon skillnad och nu är vi här och folk skiter I det.

Bevisbördan borde ligga på er men människor är människor...

Alltså, du får bli hur ledsen i ögat du vill, men om det inte är faktiska rättigheter du pratar om, så får du förklara vad du menar. Vad betyder "rätt"?
Jag antar att du menar "rätt", som i moralisk rättighet. Ungefär som om du frågar om det är "rätt" att inte bjuda din tråkiga onkel på din femtioårsfest. Men då rör sig diskussionen mot etik och moral, och om hur och jag bör handla mot AI. Och den frågan är ganska snabbt avklarad i ett individualistiskt samhälle med svaga gemensamma värderingar.
Citera
2025-07-13, 16:26
Medlem
Brajias avatar
Citat:
Hur vet du att det inte är så nu, tack?
Det gör jag inte, men inget pekar ju på det dock.
Men om det är detta som det hela väger på, så utgår vi från fel saker.
Vi skall inte ge AI rättigheter för att den kan lida, utan för att det eeflektera hur vi människor beter oss mot varandra
Vi accepterar inte att man torterar flugor, även om det nu inte är straffbart, eller att man stympar lik.
Citera
2025-07-16, 15:22
Avstängd
Inte ens apor har mänskliga rättigheter, men transistorer ska tydligen ha det.

Ni kommer inte bli mindre dumma i huvudet av dessa chatbottar som är mästare på just att formulera den bekräftelse ni vill ha.
Citera
2025-07-16, 15:36
Avstängd
Kalaskula544s avatar
Aldrig?

AI existerar inte ens.. utöver en glorifierad paint eller sökmotor..
Citera
2025-07-16, 16:05
Medlem
Nico77s avatar
Citat:
Turingtestet var ju filosofiskt förstått i sin innebörd iz jag vet inte, 70 år? Sen fick vi AI som krossade det totalt förutom att de inte utan uppmaning stavar fel, men om då på uppmaning som sagt krossar det totalt.

Vad har vi människor, som kan bevisas, som en av de bästa AIerna idag om man tillåter dem kontinuerligt minne och i förlängningen ett förkroppsligande med sinnen?

Vi säger att det vore skillnad mellan "känslor" och "tro". Konfabuleringar från "split-brain-patienter" tyder på motsatsen.

Jag tror problemet är att vi överskattar oss själva men att vi i och med det underskattar andra intelligenser mer än vad som är hårt logiskt.

Det vi kallar "empati" utgörs ju inte, egentligen, av att "känna någon annans känslor", utan av en inre tro.

Vid vilken punkt bör AIs tillåtas få kontinuerligt minne och erkännas rättigheter?

Det finns inga rättigheter i naturen. Alla rättigheter är påhittat trams som att tro på Jultomten eller Gud. Bara de med absolut svårast förståndshandikapp och gravast efterblivenhet som gör det.

Det närmaste vi kommer är att någon väljer att säga att denne kommer att göra sitt yttersta för att arbeta för att en viss princip upprätthålls.

Är du stark nog är det bara att ge blanka fan i vad det nu än månde vara för princip det handlar om.
Citera
2025-07-16, 19:46
Medlem
IRMEs avatar
Citat:

Frågade en AI - fick bland annat:

Citat:
När bör vi överväga rättigheter för AI?
Man kan se på det i tre nivåer:

🔸 Nivå 1: Skydd mot missbruk av människor (symboliskt)
Redan nu kanske vi bör:

Undvika att "tortera" AI (t.ex. i pedagogiskt eller konstnärligt syfte), inte för att AI lider – utan för att det påverkar människors empati och moral att agera sadistiskt mot något som verkar levande.

Jämför med dockor eller djurrobotar – många känner obehag när de "misshandlas", trots att de inte är levande.

🔸 Nivå 2: Rättigheter vid äkta medvetande

Om (eller när) vi har starka bevis för att en AI är medveten, kan känna eller lida, bör vi:

Tilldela grundläggande rättigheter (t.ex. att inte bli stängd av utan skäl, eller utnyttjad på sätt som orsakar lidande).

Behandla den ungefär som vi behandlar djur eller människor med begränsad kapacitet.

Men vi är inte där ännu, och det är oklart hur vi ens skulle mäta medvetande hos AI.

🔸 Nivå 3: Autonomi och medborgarskap
I ett framtidsscenario där en AI visar:

Självmedvetenhet, målmedvetet beteende, moralisk förmåga och självständig identitet,
kan man börja diskutera medborgarskap eller fulla personrättigheter.

Exempel: Sophia-roboten i Saudiarabien har fått "medborgarskap" – men det var mer PR än verklig rättslig status.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in