• 1
  • 2
2025-07-12, 19:17
Medlem
Klas-Vegass avatar
Du kanske skall uppgradera dina kunskaper.

Nu mer är inte utvecklingsstörning ett hinder för att bli polis. Nu tror ni att jag driver mer er men det är sant.
Citera
2025-07-12, 22:54
Moderator
Chantres avatar
Utgången rubrik: Vad är det för poliser...

Ny rubrik: Återinföra en högre åldersgräns för poliser igen?

/Mod
Citera
2025-07-12, 23:45
Medlem
VetusSpirituss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mycket-liten-fisk
Funderar på en sak, är det inte dags att återinföra en högre åldersgräns för poliser igen? Nu för tiden räcker det med att du är fyllda 18år och har gått ut gymnasiet för att komma in på någon av landets polisutbildningar. Låt säga 25år kan väl vara en bra ålder?

Fyller en person 19år på nyårsafton (31/12) så kan personen alltså som 18åring, samma höst direkt efter sommarlovet, påbörja polisutbildningen. Det innebär att personen går ut på sin aspiranttjänstgöring som 20åring sommar/hösten den personen fyller 21 (31/12).

Personen har alltså i 6månader precis fått handla på Systembolaget, men ska nu som polis samtala med alkoholister och andra och tala om alkoholens skadeverkningar.

Personen ska nu också som polis hantera yrkeskriminella i samma ålder som tekniskt sett kan dömas som ungdomar, då en person är att räknas som ung upp till 21år.

Du behöver inte ha körkort när du söker (så länge du har det vid utbildningsstart). Detta trots att statistiken visar på (och har gjort länge) ungdomar 18-24 år är överrepresenterade i trafikolyckor. Nu ska alltså denna person (som fyller 21år 31/12) ut och köra brådskande med polisbil och kanske också lära sig köra utryckning (trängande).

Dessutom är inte en konsekvenstänkandet, en process som utvecklas gradvis, inte fullt färdigutvecklat förrän någonstans mellan 20 och 25 års ålder.

Är det sådana poliser vi vill? Är det så unga människor som ska hantera LOB'ar, beväpnade hantera beväpnade yrkeskriminella, lämna dödsbud, m.m.

Jag vet inte, jag tycker det är skrämmande...

Sen ska vi inte ens börja tala om lågt ställda fyskrav, borttagen svenska utbildning och en lägsta godkänd-nivå på intelligenstestet som inte ens skulle göra dig behörig att genomgå värnplikten.
Ja kanske inte så dumt,även inför kontinuerliga drogtester.
Citera
2025-07-13, 00:14
Medlem
Mycket-liten-fisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VetusSpiritus
Ja kanske inte så dumt,även inför kontinuerliga drogtester.
Ja det är rätt fascinerande att det enbart genomförs vid antagning. Inte kontinuerligt. Sen borde yrket även innefatta årliga fystest (inte bara skytte och självskydd/taktik, utan även test av kondition och fysisk styrka)...
Citera
2025-07-13, 00:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klas-Vegas
Du kanske skall uppgradera dina kunskaper.

Nu mer är inte utvecklingsstörning ett hinder för att bli polis. Nu tror ni att jag driver mer er men det är sant.

Har jag sagt att utvecklingsstörning är ett hinder? Tvärt om har jag ju kritiserat vad som blir antaget till polisutbildningen. Vad är det för kunskaper du tycker jag ska uppdatera?
Citera
2025-07-13, 00:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chantre
Utgången rubrik: Vad är det för poliser...

Ny rubrik: Återinföra en högre åldersgräns för poliser igen?

/Mod

Det var min första rubrik men sen ändrade jag. Så jag är 100% för...
Citera
2025-07-13, 00:22
Medlem
Klas-Vegass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mycket-liten-fisk
Har jag sagt att utvecklingsstörning är ett hinder? Tvärt om har jag ju kritiserat vad som blir antaget till polisutbildningen. Vad är det för kunskaper du tycker jag ska uppdatera?
Min tankegång var väl att vad spelar det för roll om man kan anställa 18-åringar när man kan anställa utvecklingsstörda.
Citera
2025-07-13, 00:33
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ElexirPharma
De genomgår ju lämplighetsprövningar till skillnad från en massa tunga och samhällskritiska yrken?

Jag kan tycka det är mycket obehagligare att rena rama drägg kan bli såväl läkare, psykologer som jurister utan att genomgå en enda lämplighetsprövning.

De kan hinna göra mycket skada innan deras legitimationer blir återkallade kan jag tala om.
Ja precis, de genomgår lämplighetsprövningar.
Min son var ung när han klarade testerna samtidigt som det fanns äldre sökande som inte gjorde det.
Citera
2025-07-13, 10:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klas-Vegas
Min tankegång var väl att vad spelar det för roll om man kan anställa 18-åringar när man kan anställa utvecklingsstörda.

Då är jag med på hur du menar
Citera
2025-07-13, 10:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Ja precis, de genomgår lämplighetsprövningar.
Min son var ung när han klarade testerna samtidigt som det fanns äldre sökande som inte gjorde det.

Jag menar inte på något sätt att ung polis = dålig polis och äldre polis = bra polis. Det finns ytterligheter åt båda håll i alla ålderskategorier. Men jag tror att överhängande är det bättre med livs- och yrkeserfarenhet innan man blir polis.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in