2025-07-12, 14:16
Medlem
Frågar åt en äldre granne. Jag har INGEN koll på hur det funkar; har inte använt en TV på MÅNGA år.

Min granne har två TV-apparater och en box. Hon har inte fiber/internet om jag förstått det rätt (har inte varit inne hos henne och kollat). Hon har en box. Går det att få denna box att fungera på båda TV-apparaterna på något enkelt sätt?

Om detta är fel underforum (?) får mod gärna skicka tråden till rätt hellre än att bara slänga.
Citera
2025-07-12, 14:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av medlemsheltannan
Frågar åt en äldre granne. Jag har INGEN koll på hur det funkar; har inte använt en TV på MÅNGA år.

Min granne har två TV-apparater och en box. Hon har inte fiber/internet om jag förstått det rätt (har inte varit inne hos henne och kollat). Hon har en box. Går det att få denna box att fungera på båda TV-apparaterna på något enkelt sätt?

Om detta är fel underforum (?) får mod gärna skicka tråden till rätt hellre än att bara slänga.

Nej, hon måste skaffa en hub eller ett kort från sin leverantör!
Citera
2025-07-12, 14:41
Medlem
Med en aktiv splitt fungerar det
https://www.kjell.com/se/produkter/kablar-kontakter/hdmi/hdmi-splitter/luxorparts-aktiv-hdmi-splitter-4-vags-p69342
Dock bara för att se samma kanal.
Senast redigerad av tjanska 2025-07-12 kl. 15:04.
Citera
2025-07-12, 14:43
Medlem
RiMaXs avatar
Fanns nåt förr som kallades "Card Sharing" som användes när det var "Parabol-TV" som gällde. Kanske fungerar till detta?

https://sv.wikipedia.org/wiki/Kortdelning
Citera
2025-07-12, 16:37
Moderator
memymos avatar
Felplacerad tråd

Hårdvara: PC --> TV-, bild- och mediautrustning
/Moderator
Citera
2025-07-12, 20:08
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av medlemsheltannan

Varför separat box? Moderna TV har inbyggd digitalbox.
Citera
2025-07-12, 20:31
Medlem
eldrattans avatar
Vadå "box"? Marknätet har väl släckts vid det här laget. Har tanten inte en tv från -90 talet. Så borde tanten kunna få in iaf svt och tv4 genom att att använda den digitala mottagaren som finns i tvn.
Citera
2025-07-13, 15:35
Medlem
RiMaXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eldrattan
Vadå "box"? Marknätet har väl släckts vid det här laget. Har tanten inte en tv från -90 talet. Så borde tanten kunna få in iaf svt och tv4 genom att att använda den digitala mottagaren som finns i tvn.

Boxer la ner sina marksändningar vid årsskiftet men som du skrev kan man fortfarande se SVT och TV4 m.fl.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in