Citat:
Ursprungligen postat av
Jemep55
Är du en sådan där Nafo-mupp som tror att Ryssland kommer förvandlas till globohomoparadis bara Putin försvinner? Ledsen att berätta, men problemen i Ryssland går mycket djupare än så. Putin är bara en representant. Försvinner han är det mest troligt att det blir än ännu värre president som tar över.
Du drar långtgående och helt felaktiga slutsatser ur min text, om du kollar mina inlägg så har jag aldrig påstått att Ryssland skulle bli en demokrati när Putin defenestreras. Att du kallar liberala demokratier för globohomo samtidigt som du villigt använder dig av dina egna rättigheter säger för övrigt allt om var du står politiskt.
När Putin äntligen försvinner så kommer någon annan i hans ställe, men det finns betydande fördelar för nästa regim att bryta öppet med Putins aggressiva imperialism (åtminstone utåt, och åtminstone tillfälligt) och genom ett synbart närmande till västvärlden försöka skaka av sig det ok av sanktioner och uteslutande som Putin har förorsakat. Det skulle kunna ge extremt snabba förbättringar för regimen och befolkningen, samtidigt som kraven på
egentlig förändring (annat än att avsluta kriget) antagligen skulle vara hanterbara.
Om den nya regimen förhandlade fram en varaktig fred i Ukraina och visade en vilja till dialog med andra länder än pariastater som Nordkorea och Iran, så skulle internationella företag stå på kö för återinträde och det ryska folket skulle förmodligen se den nya regimen som en skänk från ovan. Naturligtvis får man i Rysslands geopolitiska närområde fortsätta att förbereda sig för
nästa skitstorm från folket som gjort skitstormar till sitt signum, men världen skulle iallafall få en respit.
Nu har jag återigen upprepat denna mer detaljerade syn på hur Ryssland skulle kunna förändras, varför det finns rationella skäl för detta, och vilka ekonomiska drivkrafter som skulle stödja den förändringen. Tänk vad trevligt det vore om ni ”nationalistiska” homofober kunde komma med ett väl underbyggt resonemang om varför jag har fel - istället för att förlita er på oneliners och driva den felaktiga hypotesen att en trend aldrig kan brytas och därför är Ryssland dömt att alltid ledas av en patologisk mördare och despot. Ni är så ytliga, ensidiga och förutsägbara att det är som att diskutera med en grupp mellanstadieelever som mest av allt är rädda för att någon ska tro att de är gay (och det är ju välkänt vad den vanligaste orsaken till homofobi är…).
Historien är full av exempel på att länder kan bryta med autokratiska och imperialistiska trender, och även om landet inte går i en
diametralt motsatt riktning än den nuvarande så kan Ryssland ändå förändras.