2025-07-11, 15:55
Medlem
Jag besökte japanska alperna och vandrade för flera år sedan innan pandemin slog till. Sen har ju flygpriserna skjutit i höjden och Japan är ju mer utsatt för oväder som tyfoner och liknande när det väl är möjligt att vandra på sådana höjder.

Sneglat lite på Alperna i Europa, det sträcker sig ju över flera länder. Men vet fasen inte vad man ska sikta på för område. Schweiz går bort pga deras ofantliga prisläge.

Chamonix i Frankrike ska visst vara rätt trevligt, sen finns det ju alpområden i norra Italien (minns inte namnet) inte långt från Innsbruck, och så har vi Tyrolen, med Innsbruk, och Saltzburg.

Är ju tacksamt om det inte är överbefolkat, men det kanske är helt beroende på säsong oavsett var man är i Europa?

Kommer inte att tälta, men har ju hyfsad utrustning, kängor, regnställ, ull, skaljackor, etc. om det skulle behövas.

Vet inte vad jag ska sikta på för område som sagt. Är ju van att göra typ dagsturer från nån bas, brukar kännas tryggast. Så gjorde jag när jag åkte till Andalusien i fjol.
Citera
2025-07-11, 16:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tapetlimmet
Jag besökte japanska alperna och vandrade för flera år sedan innan pandemin slog till. Sen har ju flygpriserna skjutit i höjden och Japan är ju mer utsatt för oväder som tyfoner och liknande när det väl är möjligt att vandra på sådana höjder.

Sneglat lite på Alperna i Europa, det sträcker sig ju över flera länder. Men vet fasen inte vad man ska sikta på för område. Schweiz går bort pga deras ofantliga prisläge.

Chamonix i Frankrike ska visst vara rätt trevligt, sen finns det ju alpområden i norra Italien (minns inte namnet) inte långt från Innsbruck, och så har vi Tyrolen, med Innsbruk, och Saltzburg.

Är ju tacksamt om det inte är överbefolkat, men det kanske är helt beroende på säsong oavsett var man är i Europa?

Kommer inte att tälta, men har ju hyfsad utrustning, kängor, regnställ, ull, skaljackor, etc. om det skulle behövas.

Vet inte vad jag ska sikta på för område som sagt. Är ju van att göra typ dagsturer från nån bas, brukar kännas tryggast. Så gjorde jag när jag åkte till Andalusien i fjol.

Chamonix i Frankrike är jättedyrt, tror du menar Italienska dolomiterna där kan du nog semestra billigare än de andra ställen du skrev om!
Citera
2025-07-11, 21:17
Medlem
Glostrups avatar
Vad är japanska Alperna? Alperna är en bergskedja i Europa, inte en generell beteckning på bergsmassiv.

Så jäkla dyrt är inte Schweiz heller, alla orter i Alperna som är populära under sommaren lär vara dyra. Om du har vandrat i Japan och tagit dig hela vägen dit i modern tid så kan du knappast vara jättekänslig för kostnadsläget.

Vill du resa billigt och vandra i berg så kan du väl åka till Transsylvanien, där är priserna relativt sett lägre.
Citera
2025-07-12, 23:02
Medlem
Om du vill vandra, så kan jag rekommendera området Hopfgarten - Kitzbühel. Inte alltför höga berg att klättra upp på och bor man på hotell får man (fick för ett par år sedan i alla fall) ett kort som gäller som biljett på tåget genom dalen så att man kan ta tåget till en lift i en näraliggande by, fara upp på höjden och sedan traska tillbaka till sin bas på olika sätt varje dag. Just själva Kitzbühel skulle jag iofs undvika, allmänt turisttätt, men de andra byarna var bra utgångspunkter - Kirchberg, Brixen, Westendorf.
Citera
2025-07-12, 23:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Glostrup
Vad är japanska Alperna? Alperna är en bergskedja i Europa, inte en generell beteckning på bergsmassiv.

Så jäkla dyrt är inte Schweiz heller, alla orter i Alperna som är populära under sommaren lär vara dyra. Om du har vandrat i Japan och tagit dig hela vägen dit i modern tid så kan du knappast vara jättekänslig för kostnadsläget.

Vill du resa billigt och vandra i berg så kan du väl åka till Transsylvanien, där är priserna relativt sett lägre.
Japans alpregion, helt enkelt.
https://en.wikipedia.org/wiki/Japanese_Alps

Nu reste jag till Japan innan pandemin och allt annat elände som dragit upp priser på typ allt. Men det kanske är jämförtbart i hela turistvärlden när jag tänker efter.
Citera
2025-07-13, 11:28
Medlem
SpOeNdis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tapetlimmet
Japans alpregion, helt enkelt.
https://en.wikipedia.org/wiki/Japanese_Alps

Nu reste jag till Japan innan pandemin och allt annat elände som dragit upp priser på typ allt. Men det kanske är jämförtbart i hela turistvärlden när jag tänker efter.

Precis, det är tyvärr en uppgång generellt överallt. Men priserna på just flygbiljetter är rätt dynamiska har jag märkt! Har varit inne och kollat i flera månader just nu på olika länder och sett det har gått upp och ner, så nu förra veckan slog jag till.
Fick en Japan resa för 6000kr T / R, ingen resa till några alper som du, men har bokat boende i Tokyo, Osaka och Hakone för ett snittpris på 500kr natten, finns billigare alternativ om man vill bo på hostel osv.
Och givetvis mängder av dyrare alternativ.

Man får leta helt enkelt på alla dessa olika sidor och appar för att hitta dom bästa alternativen.
Senast redigerad av SpOeNdi 2025-07-13 kl. 11:31.
Citera
2025-07-14, 10:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SpOeNdi
Precis, det är tyvärr en uppgång generellt överallt. Men priserna på just flygbiljetter är rätt dynamiska har jag märkt! Har varit inne och kollat i flera månader just nu på olika länder och sett det har gått upp och ner, så nu förra veckan slog jag till.
Fick en Japan resa för 6000kr T / R, ingen resa till några alper som du, men har bokat boende i Tokyo, Osaka och Hakone för ett snittpris på 500kr natten, finns billigare alternativ om man vill bo på hostel osv.
Och givetvis mängder av dyrare alternativ.

Man får leta helt enkelt på alla dessa olika sidor och appar för att hitta dom bästa alternativen.
Har också kollat mycket via olika flygsidor typ Momondo, FLygresor, etc. Det är väl att vara observant på vad det är för sida man bokar genom. Vet att vissa resebyråer fått mycket kritik, och att man blir utelämnad vid problem. Åker jag inom Europa är det ofta jag och en ryggsäck som far omkring, tillräckligt för att ha som handbagage.

Det som verkar bli mer standard nu är att flygbolagen tillåter en "mindre väska som ryms under stolen framför dig", typ laptop-väska-ish, IDK.... typ lightbiljetter. Man tror att man hittat en billig biljett sen visar det sig att man är begränsad till en laptop. Törs inte riskera att få betala avgift i gaten för att de tycker att min ryggsäck är för stor.

(Åkte en resa till Malaga i fjol, där jag blev rätt upprörd över att ha köpt en biljett där det skulle ingå plats på hatthyllan, men där man släpps ombord sist och det var knökfullt precis överallt. Nu fick min ryggsäck plats under stolen framför trots sin storlek (den är ju mjuk och mest kläder plus vissa enstaka värdesaker). Mest komiskt var väl en tant med sån där hård kabinväska som envisades med att hon skulle ha den under stolen...)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in