Citat:
Ursprungligen postat av
SpOeNdi
Precis, det är tyvärr en uppgång generellt överallt. Men priserna på just flygbiljetter är rätt dynamiska har jag märkt! Har varit inne och kollat i flera månader just nu på olika länder och sett det har gått upp och ner, så nu förra veckan slog jag till.
Fick en Japan resa för 6000kr T / R, ingen resa till några alper som du, men har bokat boende i Tokyo, Osaka och Hakone för ett snittpris på 500kr natten, finns billigare alternativ om man vill bo på hostel osv.
Och givetvis mängder av dyrare alternativ.
Man får leta helt enkelt på alla dessa olika sidor och appar för att hitta dom bästa alternativen.
Har också kollat mycket via olika flygsidor typ Momondo, FLygresor, etc. Det är väl att vara observant på vad det är för sida man bokar genom. Vet att vissa resebyråer fått mycket kritik, och att man blir utelämnad vid problem. Åker jag inom Europa är det ofta jag och en ryggsäck som far omkring, tillräckligt för att ha som handbagage.
Det som verkar bli mer standard nu är att flygbolagen tillåter en "mindre väska som ryms under stolen framför dig", typ laptop-väska-ish, IDK.... typ lightbiljetter. Man tror att man hittat en billig biljett sen visar det sig att man är begränsad till en laptop. Törs inte riskera att få betala avgift i gaten för att de tycker att min ryggsäck är för stor.
(Åkte en resa till Malaga i fjol, där jag blev rätt upprörd över att ha köpt en biljett där det skulle ingå plats på hatthyllan, men där man släpps ombord sist och det var knökfullt precis överallt. Nu fick min ryggsäck plats under stolen framför trots sin storlek (den är ju mjuk och mest kläder plus vissa enstaka värdesaker). Mest komiskt var väl en tant med sån där hård kabinväska som envisades med att hon skulle ha den under stolen...)