2025-07-11, 13:06
Det kommer bara ånga ur grytan ifall man har för hög temperatur. Så fort man hittat rätt balans, där innehållet fortfarande sjuder, men inget slinker ut mellan locket och grytan så borde väl inte köksfläkten behövas längre?
Citera
2025-07-11, 13:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Buckenator
Det kommer bara ånga ur grytan ifall man har för hög temperatur. Så fort man hittat rätt balans, där innehållet fortfarande sjuder, men inget slinker ut mellan locket och grytan så borde väl inte köksfläkten behövas längre?
Givetvis bör du ventilera ut ånga såväl som rök, vart tror du den tar vägen annars? Banar för fuktskada över tid, eventuellt mögel i skåp och stenhårda kryddor.
Citera
2025-07-11, 13:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Buckenator

Du får prova, det kommer du ju att märka om den behövs eller ej!
Citera
2025-07-11, 13:10
Medlem
Extra viktigt vid långkok. Fukt och ånga måste sugas ut, annars lär ditt kök stinka. Detta i motsats till snabbare matlagning
Citera
2025-07-11, 13:14
Medlem
Det här behöver vi definitivt gräva djupare i och inte dra förhastade slutsatser.

Själv kör jag igång den även om perfekt balans råder i grytan.
Citera
2025-07-11, 13:18
Citat:
Ursprungligen postat av Techbilly
Givetvis bör du ventilera ut ånga såväl som rök, vart tror du den tar vägen annars? Banar för fuktskada över tid, eventuellt mögel i skåp och stenhårda kryddor.

Nu när du säger det så kommer det nog en del ånga även om man inte ser den.

Citat:
Ursprungligen postat av FallerIfallerA
Du får prova, det kommer du ju att märka om den behövs eller ej!

Jag gjorde tråden för att jag inte ville riskera något. Frågan är varför du svarade i tråden om du ändå inte tillför något.

Citat:
Ursprungligen postat av BetterStories
Extra viktigt vid långkok. Fukt och ånga måste sugas ut, annars lär ditt kök stinka. Detta i motsats till snabbare matlagning

Ok, jag fortsätter med fläkt.
Citera
2025-07-11, 13:20
Medlem
Risken är att du inte känner det själv men att andra reagerar på att det alltid luktar lite broccolifis när du kommer in i rummet.

Bor du i lägenhet eller hus med centralfläkt så har du en grundventilation i köket antingen via ett separat don eller i din spiskåpa. Det kan helt enkelt räcka med den när du trimmat ner puttret.

Bor du i en självdragskåk så sköter termiken och skorstenens ejektorverkan det åt dig.

Så du måste inte ha den igång om du inte besväras av oset.
Citera
2025-07-11, 20:34
Moderator
tobess avatar
Det beror väl på vilken typ av fläkt du har framförallt. Om du har en sådan fläkt som faktiskt drar ut oset ur lägenheten så är det väl vettigt att dra ut det, har du bara en fristående kolfilter-modell som ändå bara cirkulerar luften i lägenheten så kan det väl kvitta. Dom är ju främst för att ta bort rök/lukt men ånga/luftfuktighet försvinner ju ingenstans bara för att det passerat ett kolfilter.

Helt oavsett så är det väl knappast någon fara, du har väl antagligen någon form av köksfönster som kan öppnas om du nu är orolig för luftfuktighet men den mängden ånga som produceras skulle jag personligen inte vara speciellt oroad för oavsett.
Citera
2025-07-11, 22:19
Medlem
Landsbygdens avatar
Aldrig på köksfläkt för något, om det bara kommer lite ånga. Fläkt är viktigast när det kommer stekos, så att brandvarnarna ej går igång.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in