2025-09-14, 11:45
Medlem
TyrannosaurusTexs avatar
Själv tycker jag att de lite ”udda” (mindre populära/”coola” osv?”) hobbiesarna är de roligaste att läsa eller höra om. Känns som att den som sitter och nitiskt lär sig regelboken till ett rollspel, gör sfärer av jord, vaskar guld, stickar diverse prylar eller varför inte kaninhoppning skulle vara en roligare person att ta en bärs med än att snacka med ännu en som har löpning som sin hobby. But that’s just me

Jag tror det är lättare att som vuxen plocka upp en hobby man kan göra hemma utan att någon behöver se att man håller på med det. Om det inte är något man vill såklart. Men att börja i olika dansgrupper eller någon sport eller dyl känns rätt ovanligt i vuxen ålder. Kanske nåt man mer provar på som pensionär med andra pensionärer. Hmm spännande att fundera på varför det känns på detta sätt!
Citera
2025-11-21, 01:24
Medlem
Håller på att lära mig akrylmålning som 40-plus! Skulle vilja lära mig någon dans men har inte vågat anmäla mig till någon kurs än. Får se om jag vågar innan 50...
Citera
2025-12-14, 21:59
Medlem
Bågskytte, vikingatida åtetskapande och linedance.

Dansade som yngre, men inte just linedance.

Har också lärt mig virka med youtubes hjälp. 😁
Citera
2025-12-14, 22:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Compound känns ändå som lite fusk så långbåge känns lite mer riktigt. När jag skjutit på dessa företagsevent så har det alltid varit långbåge (Enklare och billigare för oss amatörer) så har bara testat någon enstaka pil med compound och det är ett jävla drag i dem och mycket enklare då det inte kräver alls samma kraft plus att du ha en helt annan stabilitet i bågen.
Compound kallas lite skämtsamt för båge med stödhjul.

Jag började med barebow vilket de rekommenderade på min klubb men har övergått till långbåge. Var ett tag sen nudock.
Citera
2025-12-15, 04:49
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maledicta
Compound kallas lite skämtsamt för båge med stödhjul.

Jag började med barebow vilket de rekommenderade på min klubb men har övergått till långbåge. Var ett tag sen nudock.

Googlade och fick dåligt med svar men vad är en barebow?
Såg ut som en långbåge men sen kom det bara upp en massa compundbågar.
Skjuter du fortfarande och hur länge har du hållit på?
Citera
2025-12-24, 18:50
Medlem
Atmosfaers avatar
Det senaste jag fått upp intresse för att hålla på med är geocaching. Krävs mest app/internet för det och att man vill ut och promenera.

Annars är väll fiske en sån sak jag börjat på allvar med detta år igen efter att inte ha fiskat på 15 - 20 år.
Citera
2025-12-25, 20:14
Medlem
Citat:
Googlade och fick dåligt med svar men vad är en barebow?
Såg ut som en långbåge men sen kom det bara upp en massa compundbågar.
Skjuter du fortfarande och hur länge har du hållit på?

En barebow är samma som en recurvebåge, men utan sikte och andra hjälpmedel.
Bågar och pilar har det mestq, men det finns även andra företag som säljer bågskyttegrejer.

De består av en stock och två lemmar. Lemmarna kan bytas ut så att man kan öka styrkan vartefter man blir starkare/bättre.

Nej, det har inte blivit av annat än någon gång på skoj men funderar på om jag inte ska ta och börja igen. Började 2019 och höll på i några år.
Citera
2025-12-25, 20:35
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
En barebow är samma som en recurvebåge, men utan sikte och andra hjälpmedel.
Bågar och pilar har det mestq, men det finns även andra företag som säljer bågskyttegrejer.

De består av en stock och två lemmar. Lemmarna kan bytas ut så att man kan öka styrkan vartefter man blir starkare/bättre.

Nej, det har inte blivit av annat än någon gång på skoj men funderar på om jag inte ska ta och börja igen. Började 2019 och höll på i några år.

Tack för info, låter som något för mig. Recurve känns som rent fusk med alla utväxlingar, sikten och stabilisatorer, en båge ska vara en båge och inte mer.
Försökte få kontakt med stadens bågklubb här men fick bara svar att det var kö och sen har inget mer hänt. Man tappade lite sug efter det.
Citera
2025-12-25, 20:42
Medlem
Citat:
Tack för info, låter som något för mig. Recurve känns som rent fusk med alla utväxlingar, sikten och stabilisatorer, en båge ska vara en båge och inte mer.
Försökte få kontakt med stadens bågklubb här men fick bara svar att det var kö och sen har inget mer hänt. Man tappade lite sug efter det.

Jag känner samma sak, vill bara skjuta, inte hålla på med en massa grejer.

Trist att du inte har hört nåt, höst och vår brukar vi ha nybörjarkurser, eller brukade iaf,vet inte hur det är nu.
Citera
2025-12-25, 21:29
Medlem
Patrik2108s avatar
Jag är 50+ och har nu som då i livet fått infall att förkovra mig i saker. Det har varit mest matematik och filosofi jag tänkt på. När jag tänkte på detta igen för några år sen, vad ska jag ta mig an nu, vad ska jag förkovra mig i, så föll valet så småningom på teologi. Teologi är verkligen lite udda. Det är inte var mans kunskap. Så jag började läsa bibeln och se föreläsningar på youtube. Nu är jag rätt bevandrad i ämnet men långt ifrån fullärd. Men det är en hobby att se predikanter på youtube. Jag lär mig nåt varje gång. Jag ångrar inte valet.
Citera
2025-12-25, 21:32
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:

Trist att du inte har hört nåt, höst och vår brukar vi ha nybörjarkurser, eller brukade iaf,vet inte hur det är nu.

Ska testa dra iväg ett mail till och se om något händer. Även vi över 50 behöver hobbies.
Citera
2025-12-27, 00:54
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:

Drog iväg mailet och gubben ringde två minuter senare, de hade lite kö på folk som ville testa men skulle få några provträningar i slutet av januari eller början av februari.
Passar mig perfekt skulle jag säga.
Gick att låna båge där till att börja med innan man valt vad man vill köpa om man tycker det är kul.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in