2025-07-10, 23:55
Medlem
Findus har länge haft en färdigrätt som heter Fyra ostar. Jag har tidigare testat den och smaken var ok, men den var på bara 250g. Deras övriga färdigrätter brukar ligga på 390-400g så därför har jag sen länge undvikit denna. Kändes inte prisvärt direkt...

Nu har de dock boostat den. De har lagt till något italienskt namn utöver Fyra ostar, men strunt samma. Det är Fyra ostar fast väger nu 390g. Därför köpte jag den "igen" för första gången på länge.

Så vad skiljer? Uppenbarligen mer vikt men den har även broccoli, små tomater och kuber av skinka.

Hur var då detta kulinariska mirakel? Efter standard-tid i mikron drar jag av platsen och möts av...

Tunn pasta som ser torr ut, sås som inte direkt är riklig och tunn och rinnig. Verkar nästan som något är fel på såsen och jag undrar om pastan ens är klar...

Jodå, men en första avsmakning blir ingen sensation, och såsen har lite obehaglig smak jag inte märkte med förra varianten av denna rätt. Möjligen för den även innehåller grönmögelost, och det kan verkligen bli hit eller miss.

Så jag rör runt lite i rätten och tillsätter en del chilisås...

Nu ja... Det smakar bättre. Absolut inte fantastiskt men hyfsat gott. Det kunde varit mer sås och den kunde varit godare. Övriga ingredienser är inte rikliga men de smakar bra. Skinka i små kuber är knappt lönt, och här borde Findus verkligen tillsätta mer eller skippa helt.

Så hur var den totalt? Den väger alltså 140g mer men det märks inte oerhört. Möjligen tar den lite längre tid att äta. God? Den förra versionen var nästan godare. Denna är bara precis ok... Mättande? Nja, den duger men Findus har andra rätter i samma serie som mättar mer.

Totalt kan jag ge den 6,3/10 och det är ganska generöst. Vill man ha pasta och vill ha variation från deras andra rätter kan den vara ett alternativ. Gillade man den gamla är det en blandad kompott. Mer men det märks inte oerhört... Fler ingredienser men smaken är inte direkt bättre...

Så detta är mitt omdöme om detta gastronomiska underverk från Findus.
Senast redigerad av Snobird 2025-07-11 kl. 00:21.
Citera
2025-07-11, 00:09
Medlem
Brr jag ryser så fort någon nämner Findus.

Att ni äter det frivilligt när det bokstavligen tar 4 min att röra till något mkt bättre själv är för mig ett masochistiskt mysterium.
Citera
2025-07-11, 00:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chilledippen
Brr jag ryser så fort någon nämner Findus.

Att ni äter det frivilligt när det bokstavligen tar 4 min att röra till något mkt bättre själv är för mig ett masochistiskt mysterium.

Egentligen kan man koka pasta och hälla i färdig sås av någon sort, möjligen tillsätta lite créme fraiche eller grädde och smaka av med kryddor.

Så detta är lite väl mycket lathet kanske och jag kan faktiskt laga mat. Fast vill man ha något ultimat snabbt är Findus ibland bra. Denna rätt är dock inte deras bästa...
Senast redigerad av Snobird 2025-07-11 kl. 00:20.
Citera
2025-07-11, 00:24
Medlem
exoticspices avatar
Istället för micro. Värm den i en kastrull och häll i extra grädde, matlagningsgrädde och låt det puttra så kommer den smaka helt annorlunda och pastan blir mjukare.
Citera
2025-07-11, 00:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snobird
Egentligen kan man koka pasta och hälla i färdig sås av någon sort, möjligen tillsätta lite créme fraiche och smaka av med kryddor.

Så detta är lite väl mycket lathet kanske och jag kan faktiskt laga mat. Fast vill man ha något ultimat snabbt är Findus ibland bra. Denna rätt är dock inte deras bästa...

Behöver ju inte ens göra det..

Vattenkokare on. Häll över nudlar 2 min. sila-> tillsätt krydda, frysta räkor, ägg, pastasås w/e enjoy.
Försöka svälja en Findus rätt
Citera
2025-07-11, 00:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av exoticspice
Istället för micro. Värm den i en kastrull och häll i extra grädde, matlagningsgrädde och låt det puttra så kommer den smaka helt annorlunda och pastan blir mjukare.

Säkerligen men då kan man lika gärna laga mat från scratch. Fördelen med färdigrätter är snabbheten. Jag tillsätter ofta åtminstone extra kryddor efter, ibland annat.

En del färdigrätter blir faktiskt utmärkta i mikro...
Citera
2025-07-11, 00:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chilledippen
Behöver ju inte ens göra det..

Vattenkokare on. Häll över nudlar 2 min. sila-> tillsätt krydda, frysta räkor, ägg, pastasås w/e enjoy.
Försöka svälja en Findus rätt

Visst, det går att göra snabbt på annat sätt. Jag pallar dock inte strula för mycket med mat sedan jag bor själv...
Citera
2025-07-11, 00:37
Medlem
Citat:
Visst, det går att göra snabbt på annat sätt. Jag pallar dock inte strula för mycket med mat sedan jag bor själv...

Life hacket heter skala upp!
Du gör det inte varje dag... Var 3'e dag duger för mig
Citera
2025-07-11, 00:38
Medlem
exoticspices avatar
Citat:
Säkerligen men då kan man lika gärna laga mat från scratch. Fördelen med färdigrätter är snabbheten. Jag tillsätter ofta åtminstone extra kryddor efter, ibland annat.

En del färdigrätter blir faktiskt utmärkta i mikro...
Jo men maten är ju färdiglagad och det enda du behöver göra är att värma den.

Nu är sanningen den att min micro är trasig så jag har inget val, liksom. Jag måste värma på spisen
Citera
2025-07-11, 00:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av exoticspice
Jo men maten är ju färdiglagad och det enda du behöver göra är att värma den.

Nu är sanningen den att min micro är trasig så jag har inget val, liksom. Jag måste värma på spisen

Kanske är lika bra?

Annars är mikrovågsugn något som inte direkt är dyrt.

Kan också nämna jag ens skrev en recension för jag hittade ingen bra på nätet så jag tyckte jag kunde skriva en. Denna bör ge folk en hyfsad uppfattning av vad de har att förvänta, om de ger sig i kast med denna rätt...
Citera
2025-07-11, 00:48
Medlem
Citat:
Kanske är lika bra?

Kan också nämna jag ens skrev en recension för jag hittade ingen bra på nätet så jag tyckte jag kunde skriva en. Denna bör ge folk en hyfsad uppfattning av vad de har att förvänta, om de ger sig i kast med denna rätt...

Det var en väldigt bra recension.
Jag vill bara att du ska äta bättre!
Det är inte hat! hård omtanke
Citera
2025-07-11, 00:51
Medlem
exoticspices avatar
Citat:
Kanske är lika bra?

Ja, jag har blivit van vid att värma i kastrull och micro är inget jag saknar då jag sällan använde den ändå. Kostar några hundra så det är inga pengar.

Jag har tittat på Fyra ostar men aldrig köpt och provat och nu efter din recension men hård pasta och tunn sås tror jag att hoppar den. En som jag gillar är Pasta Alfredo om jag är lat någon dag men ofta lagar jag min pasta själv med egengjord ostsås.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in