2025-07-10, 23:00
Medlem
Mondhers avatar
En sak jag aldrig förstått är hur folk på varma sommardagar kan ha skor och sockor under. Det är ju helt sjukt. Jag har en känsla att dessa fortfarande har en osund relation till kläder. Antingen handlar det om en osäkerhet/otrygghet om man inte har sockor och skor på eller ännu värre så tror dessa fortfarande att folk bryr sig om vad de har i fötterna. Det som såklart är betydligt mycket värre är ju ifall det faktiskt finns folk som bryr sig om vad andra har i fötterna.

För mig, och det som är normalt och bör gälla för alla människor som har en hjärna, handlar kläder om tre saker:

1- hur bekväma dom är (40%)

2- hur billiga dom är (34%)

3- hur snygga dom är (26%)

Allt annat är bara trams.
Citera
2025-07-10, 23:05
Medlem
IRMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mondher
En sak jag aldrig förstått är hur folk på varma sommardagar kan ha skor och sockor under. Det är ju helt sjukt. Jag har en känsla att dessa fortfarande har en osund relation till kläder. Antingen handlar det om en osäkerhet/otrygghet om man inte har sockor och skor på eller ännu värre så tror dessa fortfarande att folk bryr sig om vad de har i fötterna. Det som såklart är betydligt mycket värre är ju ifall det faktiskt finns folk som bryr sig om vad andra har i fötterna.

För mig, och det som är normalt och bör gälla för alla människor som har en hjärna, handlar kläder om tre saker:

Finns många aspekter. Eller tänker du även bara på 1. 2. och 3. för kläder om du ska gå på begravning?
Citera
2025-07-10, 23:09
Medlem
StoreSvartes avatar
Citat:

Jag håller med om att det är dumt att ha skor på sig på sommaren. Men flip flops är fan det värsta som finns. Man går som man vore invalid, får skavsår vid stortån och halkar på fan allt.
Citera
2025-07-10, 23:12
Medlem
Mondhers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IRME
Finns många aspekter. Eller tänker du även bara på 1. 2. och 3. för kläder om du ska gå på begravning?

Det är ju jist det som är hela grejen. Om man tänker på något sätt så är det ens inställning till (det sociala) livet som är fel och inte något annat. Kläder ska vara, oavsett sammanhang, vara bekväma, billiga och snygga. Allt annat ör trams.

Citat:
Ursprungligen postat av StoreSvarte
Jag håller med om att det är dumt att ha skor på sig på sommaren. Men flip flops är fan det värsta som finns. Man går som man vore invalid, får skavsår vid stortån och halkar på fan allt.

Nej väljer man rätt flops så blir det nog bra.
Citera
2025-07-10, 23:14
Medlem
IRMEs avatar
Citat:
Det är ju jist det som är hela grejen. Om man tänker på något sätt så är det ens inställning till (det sociala) livet som är fel och inte något annat. Kläder ska vara, oavsett sammanhang, vara bekväma, billiga och snygga. Allt annat ör trams.

Du verkar ju inte tycka att allt annat är trams?

Eller kan man gå i en snygg, billig morgonrock på begravning tycker du?
Citera
2025-07-10, 23:15
Medlem
Precis. Som du gör.

"Det som såklart är betydligt mycket värre är ju ifall det faktiskt finns folk som bryr sig om vad andra har i fötterna. "
Citera
Medlem
Jordgubbes avatar
Citat:
hur folk på varma sommardagar kan ha skor och sockor under ...
Varför skor över huvud taget, eller varför inte cykla runt naken också.
Citera
Bannlyst
Citat:

-Om man jobbar kanske man inte kan ha det
-det är otympligt
Citera
2025-07-10, 23:17
Medlem
Merwinnas avatar
Flip flops vill man väl inte ha? Då blir man ju snabbt ansträngd i fötterna. Jag har rejäla, fotriktiga sandaler på sommaren, med tre åtdragbara remmar så att de fäster ordentligt vid fötterna. Kan till och med springa i dem vid behov. Och inga strumpor såklart. Till fest har jag nättare sandaletter med lite klack (finns det möjlighet till dans så tar jag med mig mina åtnknytbara dansskor med lädersula!).

...men sedan kan det vara så att en del av de personer du ser är på väg till eller från jobbet, och där kan det finnas en klädkod som inte medger sandaler. En flygvärdinna/steward i sandaler t.ex. är en orimlighet.
Citera
2025-07-10, 23:24
Medlem
Purpurhaegers avatar
Hur billiga dom är kan väl kvitta? Så stor skillnad är det inte. Det är komfort och i viss mån utseende som gäller, och i den senare kategorin har väl inte sandaler/flip-flops någon fördel?

Själv föredrar jag sneakers (med korta ankelsockar) alla dagar i veckan, så länge det inte är över 35 grader varmt. Det är det sällan i Sverige.

Sneakers är klart bekvämare än sandaler/flip-flops om man ska promenera långt eller snabbt. Om det inte går pga värmen kan jag ta sandaler. Flip-flops tycker jag själv inte är bekväma, men det är väldigt populärt i sydost-asien. Det är väl en vanesak gissar jag.
Citera
2025-07-10, 23:25
Medlem
S.O.Stolps avatar
Är det riktigt varmt och jag ska gå och bada kan flip-flopsen åka på. Då kan man glida runt som the dude ett tag.

Annars tänker jag att det är nog inte så varmt ändå, och det blir kallt i kväll, jag tar på mig låga strumpor och sneakers. Det är ändå Sverige vi pratar om.
Citera
2025-07-10, 23:28
Medlem
mikaelss avatar
Citat:

Varför? För att de har stil och klass, såklart.
Kläder och skor är inte bara skydd, som för dig.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in