• 1
  • 2
2025-07-11, 18:38
Moderator
Allaballawallas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nolivesmatter25
Jag har inte skjutit mycket i mitt liv men .22 lr är ju relativt billig. I ett gevär ger den knappt mer rekyl än vad man har i ett luftgevär. Sedan bör man öva sig lite med ett gevär som har rekyl också.

Precis så tänker jag också.

Mängdträning med 22lr är riktigt bra.
Jag skjuter något tusental kulor nu på sommaren med 22:an. Till det blir det några hundra per bössa med övriga kulvapen.

Sen blir det tre-fem serier hagel en till två gånger i veckan fram till hagelbanan stänger i höst.

Brukar inte bli så mycket jaktstig, men försöker få till någon gång per år för att inte bomma avståndsbedömningen och att öva lite mer på situationer för att bibehålla fokus på att läsa av om det är lämpligt att skjuta i olika situationer eller ej.
Citera
2025-07-13, 08:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Allaballawalla
Precis så tänker jag också.

Mängdträning med 22lr är riktigt bra.
Jag skjuter något tusental kulor nu på sommaren med 22:an. Till det blir det några hundra per bössa med övriga kulvapen.

Sen blir det tre-fem serier hagel en till två gånger i veckan fram till hagelbanan stänger i höst.

Brukar inte bli så mycket jaktstig, men försöker få till någon gång per år för att inte bomma avståndsbedömningen och att öva lite mer på situationer för att bibehålla fokus på att läsa av om det är lämpligt att skjuta i olika situationer eller ej.

Hur lägger du upp träningen med 22lr? Stående skytte på tavla varvat med älg? Kör du med eller utan käpp?
Citera
2025-07-13, 11:43
Moderator
Allaballawallas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fieldstream416
Hur lägger du upp träningen med 22lr? Stående skytte på tavla varvat med älg? Kör du med eller utan käpp?

Kör både stående och sittande och med och utan käpp. Sitter ibland på pass på drevjakter och vill därför även kunna skjuta sittandes.

Skjuter som standard både på tavla (Har några olika måltavlor att välja mellan och några av dem är med djurmotiv. Det är bara att printa ut i a4 eller a3 på någon av skrivarna på jobbet.) och vandrande mål (triangelmål).

Ibland fäster jag målet på en tunna hängandes i snöre så att det rör lite på sig. Inte alltid man får en perfekt bredsida i skogen heller, så lika bra att öva på att träffa lite från sidan för att veta hur man då ska tänka och placera skottet. Kan även sätta målet uppe eller nere i en slänt för att även öva på att skjuta uppåt eller neråt och inte bara rakt fram.

Hade tidigare självmarkerande 4+1 snurrmål som jag sköt mycket på, men det har gått sönder. Får väl skaffa nytt för det var hyfsat kul.

Brukar bara skjuta älgbanan med klass 1 studsare. Vildsvinsbanan likaså.
Citera
2025-07-16, 04:23
Avstängd
Lösningen är naturligtvis att bygga sin egen skyttebana, när man ändå håller på kan man olika gärna göra en långhålsbana på 1200 m. Har man bara tillräckligt med mark så utgör miljöprövningen inget problem
Citera
2025-07-16, 05:17
Medlem
Conams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Glöm inte att vilt-vana och skogs-vana är väl så viktigt när du hamnar l skarpt läge. Det är där det överlägset oftast brukar brista. Elektroniskt skytte och luftgevärs skytte är underskattat.

Lita aldrig till magasinet, det är alltid det första skottet som skall vara avgörande.
Sämsta påståendet i mannaminne dyker alltid upp, korrekt anläggning, ett bra avtryck är grunden i allt skytte! att man sedan bor under en sten i skogen medans man tränar är ju upp till var o en.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in