Citat:
Ursprungligen postat av
The-Servant
Du behöver inte ens ha en skuld för att ditt fordon ska kunna förverkas enligt lagen om självständigt förverkande.
Det räcker att du inte kan bevisa att du fått eller köpt bilen (eller vilken annan ägodel som helst i din besittning) med hederligt intjänade pengar.
Bevisbördan ligger på dig, och "jag fick den av min döde kompis" räknas inte som bevis.
När man sedan lägger till att staten ser besittning som ägande blir det nästan parodiskt. Du kan få din kompis bil beslagtagen bara för att du är fattig, även om du inte har några skulder alls.
Så man kan ju anta att om den här lagen tillämpas fullt ut, så finns risken att en felparkerad bil som bärgats av staten helt enkelt förverkas, bara för att ägaren är för "fattig".
Tacka lagvrängarna som förstör landet med byråkrati för det. Agenda?
Fast nu var det ju inte självständigt förverkande som TS frågat om, utan om kommunens parkeringsbolag. Och de, med mindre jag har missat något, ägnar sig inte åt att beslagta bilar i det syftet.
Polisen kan däremot göra det, men det är ett annat förfarande och där finns det definitivt möjligheter att överklaga och det lär vara väldokumenterat.