• 5
  • 6
2025-07-11, 20:54
Medlem
FarbrorCitron81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
tRump försöker INTE lösa problemet med de växande skulderna. Hans Big Bad Bill är ju raka motsatsen till det, är ju därför som Musk har brutit med tRump och t o m försöker att bilda ett nytt politiskt parti.

Tack för infon. Jag har haft uppfattningen att Trump jobbar hårt med nedskärningar och att det skulle resultera i ett mindre budgetunderskott. Men efter din post läste jag på lite mer och det verkar precis som du säger som att han ökar på den rejält istället.

Då blir troligen Kina nya världsmakten och världsförälder när USAs ekonomi kraschar. Om Europa kan enas och få något gjort istället för att bara prata, så kan Europa flytta fram sina ställningar ordentligt framöver.
Citera
2025-07-12, 00:50
Medlem
GustavAnders avatar
USAs problem grundar sig i att dom är hopplöst på efterkälken vad det gäller modern humanitär och rättvis fördelningspolitik gentemot inte bara Europa
utan nästan hela världen.

Trump och den råkorkade Maga skyller deras tillkortakommanden och efterblivenhet på
att " omvärlden har lurat dom" ekonomiskt
istället för att ta tag i deras egna efterblivna system med nästan obefintliga skyddsnät och cementerade system grundade i 1800-tals tänk.
USA var på G under Roosevelts era sen har det bara degenererat!

Vad den genomkorkade maga-rörelsen inte fattar är hur mycket USA tjänat på den mjuka makten dom utövat, dom lär snart bli varse..
Senast redigerad av GustavAnder 2025-07-12 kl. 00:56.
Citera
2025-07-12, 02:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hobbybonde
Jag har ända sedan Trump började sin omdaning av USAs politik, och då speciellt utrikespolitiken, funderar på vad själva drivkraften bakom detta är. Jag kan inte se igenom det som sker.. Jag hör givetvis vad Trump och hans anhang säger,en det kan omöjligen vara den egentliga orsaken. Alla som har något innanför pannbenet ser ju att nuvarande utrikespolitik är som att pissa i byxorna när det är kallt ute, en kortvarig värme men sen blir det snabbt bara värre än förut.

Sedan andra världskrigets slut har USA varit navet i hela världens ekonomiska system, tillika den politiska tuppen i hönsgården. Det här har gett USA en ENORM handelsfördel inom alla sektorer, deras livsstil har varit normsättande i hela västvärlden med alla de handelsfördelar detta ger gör amerikanska produkter/märken. Och när det kommer till försvarsmateriel så har i princip alla inom NATO haft amerikanska tillverkare som en bas eller iaf som en stor leverantör.

Men på bara månader har hela spelplanen förändrats. De flesta västländer med Kanada i spetsen lägger nu om sina strategier fullständigt. Ingen vill på lång sikt längre ha med amerikansk försvarsindustri att göra om det finns alternativ. Ingen kommer bygga upp långsiktiga handelsförbindelser med jänkarna när man inser hur snabbt man kan hamna i onåd på EN enda mans ingivelse.

Visst, det finns en mkt liten chans att Trumps förändringar kan ge en kortsiktig förbättring för amerikansk tillverkningsindustri, en mkt liten chans dock. Men sen?
De har på några månader spelat bort sin ledarroll. Om 5-10 år kommer amerikansk försvarsindustri vara en skugga av sitt forna jag. Likaså de flesta industrier som förlitar sig på världsexport. Förtroende och pålitlighet är A och O i denna värld.

Jag tror kanske inte att Trump har förstånd att förstå detta.. Men det finns ju gigantiska ekonomiska krafter i USA med alla muskler att båda tillsätta och avsätta presidenter, de måste ju se det här.

Så då återstår frågan.. Vad är syftet att göra denna utrikespolitikiska och ekonomiska försvagning av sitt eget land?

Jag har inte tänkt läsa hela tråden. Det behöver jag inte. Jag vill skriva direkt till dig:

USA är ett kolossalt stort land i alla dimensioner. Det har en hisnande stor landmassa, det är hem åt 300 miljoner människor minst. Det är dessutom världen äldsta demokrati. Landet har utöver det den mest radikala formen av demokrati sedan den atenska för 2500 år sedan.

Det är det enda landet på planetens yta som har en komplett – dvs från huvud till tårna – konstruerad legal konstitution.

Inget den nuvarande administrationen gör är i konflikt med konstitutionen. Vilken, ifall du är glömsk, är den äldsta existerande i världen. Om något så är administrationens hållning och agerande, en återgång till en introvert tolkning som fanns före de stora världskrigen.

Du har ett klent grepp om geopolitik och skriver som en köksstol dansar.

Min tolkning av din trådstart är att du vill (eller hoppas) att USA återtar sin position som ekonomisk, militär och kulturell motor samtidigt som du vill veta varför den positionen nu övergivits. Min åsikt är också att den positionen var, är och kommer att vara ohållbar. USA har, i min tolkning, alltid varit en instansiering av de antika grekernas ideal. Aten för 2500 år sedan var en mycket aggressiv makt som tvingade sin form av demokrati ner i halsen (figurativt) på sina motståndare.

Den övertygelsen liknar den religiösa: dvs om man tror att man har sanningen så vill man hjälpa andra att förstå på rätt sätt (med våld om nödvändigt). Men den amerikanska demokratiska impulsen är, liksom alla djupa tankar, dubbelriktad. Vad händer om jag har fel, ska vi inte ge ett öra till avvikande åsikter och så vidare?

Den amerikanska konstitutionen har en öppenhet och en självkorrigerande mekanism inbyggd. Och jag menar det på ett bokstavligt sätt. Den nuvarande administrationen har beslutat, med den röstberättigade befolkningen som ryggrad, att återgå till en mer isolationistisk (nationalistisk kanske) hållning. Det mest förvånande för mig är att de som röstade för detta innehöll majoriteten (eller åtminstone stora delar) av invandrare från Sydamerika. Länder som Mexiko.

Det var inte nödvändigtvis människor med ursprung i Västeuropa.

Uttryckt mer direkt: de som röstade, inklusive mexikaner, röstade på, och för, den amerikanska konstitutionen. Eftersom den är den enda hållningen som tillåter dem att leva i fridfull samexistens. Det är också intressant att de som röstade mot administrationen fanns överlag vid kusterna: Kalifornien och New York låt säga. Där, liksom i stora områden av Europa, väljer väljare att hoppas på en mer utopisk version av demokrati. Den versionen är vad du kanske hör över ett glas vin med din överutbildade granne, eller efter en haschpipa med artister.

En fantasi, en dröm. Demokrati måste alltid handla om de som röstar och inga andra. Det måste finnas gränser både bokstavligen och figurativt. Det finns inga naturliga lagar eller principer som gäller överallt för alla. Du kan inte vandra över gränsen in i ett nytt land och kräva tillgång till det landets lagar.

Om du överhuvudtaget läst så här långt vet jag inte. Jag tror inte det. Men om du har så skiter du väl i brallan just nu. Personligen föraktar jag den nuvarande administrationen men beundrar dess öppenhet. Och jag tror att du är en korkskalle.

Ha det bra!
Senast redigerad av Proprioception 2025-07-12 kl. 02:37. Anledning: Jag hoppas du blir upprörd och kommer vevande med armarna mot mig. Hoppas verkligen eftersom jag hatar korkade människor som dig.
Citera
2025-07-12, 09:11
Medlem
Hobbybondes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Proprioception
Jag har inte tänkt läsa hela tråden. Det behöver jag inte. Jag vill skriva direkt till dig:

USA är ett kolossalt stort land i alla dimensioner. Det har en hisnande stor landmassa, det är hem åt 300 miljoner människor minst. Det är dessutom världen äldsta demokrati. Landet har utöver det den mest radikala formen av demokrati sedan den atenska för 2500 år sedan.

Det är det enda landet på planetens yta som har en komplett – dvs från huvud till tårna – konstruerad legal konstitution.

Inget den nuvarande administrationen gör är i konflikt med konstitutionen. Vilken, ifall du är glömsk, är den äldsta existerande i världen. Om något så är administrationens hållning och agerande, en återgång till en introvert tolkning som fanns före de stora världskrigen.

Du har ett klent grepp om geopolitik och skriver som en köksstol dansar.

Min tolkning av din trådstart är att du vill (eller hoppas) att USA återtar sin position som ekonomisk, militär och kulturell motor samtidigt som du vill veta varför den positionen nu övergivits. Min åsikt är också att den positionen var, är och kommer att vara ohållbar. USA har, i min tolkning, alltid varit en instansiering av de antika grekernas ideal. Aten för 2500 år sedan var en mycket aggressiv makt som tvingade sin form av demokrati ner i halsen (figurativt) på sina motståndare.

Den övertygelsen liknar den religiösa: dvs om man tror att man har sanningen så vill man hjälpa andra att förstå på rätt sätt (med våld om nödvändigt). Men den amerikanska demokratiska impulsen är, liksom alla djupa tankar, dubbelriktad. Vad händer om jag har fel, ska vi inte ge ett öra till avvikande åsikter och så vidare?

Den amerikanska konstitutionen har en öppenhet och en självkorrigerande mekanism inbyggd. Och jag menar det på ett bokstavligt sätt. Den nuvarande administrationen har beslutat, med den röstberättigade befolkningen som ryggrad, att återgå till en mer isolationistisk (nationalistisk kanske) hållning. Det mest förvånande för mig är att de som röstade för detta innehöll majoriteten (eller åtminstone stora delar) av invandrare från Sydamerika. Länder som Mexiko.

Det var inte nödvändigtvis människor med ursprung i Västeuropa.

Uttryckt mer direkt: de som röstade, inklusive mexikaner, röstade på, och för, den amerikanska konstitutionen. Eftersom den är den enda hållningen som tillåter dem att leva i fridfull samexistens. Det är också intressant att de som röstade mot administrationen fanns överlag vid kusterna: Kalifornien och New York låt säga. Där, liksom i stora områden av Europa, väljer väljare att hoppas på en mer utopisk version av demokrati. Den versionen är vad du kanske hör över ett glas vin med din överutbildade granne, eller efter en haschpipa med artister.

En fantasi, en dröm. Demokrati måste alltid handla om de som röstar och inga andra. Det måste finnas gränser både bokstavligen och figurativt. Det finns inga naturliga lagar eller principer som gäller överallt för alla. Du kan inte vandra över gränsen in i ett nytt land och kräva tillgång till det landets lagar.

Om du överhuvudtaget läst så här långt vet jag inte. Jag tror inte det. Men om du har så skiter du väl i brallan just nu. Personligen föraktar jag den nuvarande administrationen men beundrar dess öppenhet. Och jag tror att du är en korkskalle.

Ha det bra!
Tänker att det med tanke på tidpunkten för ditt inlägg är så att du är påverkad.
Men nej, jag är ingen påhejare av USA eller deras ställning i världen. Jag tror det är nyttigt för både Europa och Kanada att inte ha storebror som vaktar deras rygg.
Men en ändring i denna världsordning kommer givetvis märkas, det kommer bli turbulent både politisk och ekonomiskt tills det hela har stabiliserats sig i ett system som de flesta känner sig tillfreds med.

Och jag tycker inte din textmassa innehöll någon förklaring. Visst, på pappret är det så att väljarna i USA är de som väljer en president, och på pappret är det presidenten som sedan sätter sin agenda. Men i realiteten är det givetvis inte så. Presidenter tillsätts av en rik klick i USA genom sina donationer till kampanjer, deras pengar är avgörande för att ro en presidentkanpanj i land idag.
Min fråga var mer vad dessa personer tjänar på att USA går tillbaka till en position landet var i innan andra världskriget, dvs att de inte är en världsledare utan bara en något starkare regional makt.
Citera
2025-07-12, 09:24
Medlem
Hobbybondes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GustavAnder
USAs problem grundar sig i att dom är hopplöst på efterkälken vad det gäller modern humanitär och rättvis fördelningspolitik gentemot inte bara Europa
utan nästan hela världen.

Trump och den råkorkade Maga skyller deras tillkortakommanden och efterblivenhet på
att " omvärlden har lurat dom" ekonomiskt
istället för att ta tag i deras egna efterblivna system med nästan obefintliga skyddsnät och cementerade system grundade i 1800-tals tänk.
USA var på G under Roosevelts era sen har det bara degenererat!

Vad den genomkorkade maga-rörelsen inte fattar är hur mycket USA tjänat på den mjuka makten dom utövat, dom lär snart bli varse..
Ja exakt. Men det är ju ganska uppenbart hur fullkomligt enormt mkt USA tjänat på att vara världsledar. Centreringen av världshandeln runt dollarn och deras politiska inflytande har ju gett deras ekonomi och deras produkter en särställning i världen i 80 år nu. Jag vägrar att tro att de iaf ekonomiska ledarna i USA (och det är ju ändå de som i slutänden har makten genom ekonomiska bistånd till politiken) inte inser detta.

Så frågan är ju varför dessa ekonomiska ledare har släppt fram Trump, de måste ju se att deras företag kommer lida enormt på lång sikt av det som nu sker, att USA går tillbaka till att bara bli ett land av många.
Visst, de tjänar ju kortsiktigt på det med Trumps skattepolitik men som sagt på lång sikt är det ju en riktig dödsstöt.
.
Men kanske det är som någon skrev i tråden tidigare.. Det här som sker var ändå helt oundvikligt, kanske tänker företagarna att det är bättre att det sker snabbt så de kan tjäna så mkt som möjligt på skeendet för att sedan investera om utanför USA. Dvs att de suger ur det sista blodet ur USAs kropp
Citera
2025-07-12, 13:06
Medlem
Citat:
USA är dessutom världen äldsta demokrati.
Njae. Det beror på hur man räknar.
Usas Founding Fathers LÄRDE sig demokrati av tre indianstammar intill varandra, som hållit fred sinsemellan genom demokrati. Två av dem slogs på amerikanernas sida i frihetskriget mot britterna. Som "tack" tog sedan amerikanerna sedan de indianstammarnas land...
Citat:
Demokrati måste alltid handla om de som röstar och inga andra.
Det verkar Trump ha "glömt" eftersom hans fattiga/medelklassväljare har Trump blåst genom att ha lurat i dem att det är utlänningar som betalar tullarna. Det är de Trumpväljarna som får betala en stor del av kostnaderna...
Citera
2025-07-12, 13:46
Medlem
Citat:

Den nuvarande ledningen med Trump i spetsen utmanar konstitutionen hela tiden. Konstitutionen bygger på treenigheten där kongressen stiftar lagar. Trump rundar konstant det faktumet och åberopar kris för att själv stifta lagarna.
Exempelvis att han säger att landet är i krig för att deportera invandrare. Bara kongressen hade kunnat göra det tidigare, men nu har Trump lyckats tack vare hot och det faktum att han lyckades placera många konservativa i högsta domstolen.

Tullar är någonting kongressen skulle besluta om, men som Trump rundar.

Han ignorerar domstolsbeslut. Han hotar oberoende FED för att de ska sluta följa direktiven och istället sänka räntan för det passar Trump.

Han använder sitt ämbete för att tjäna pengar. Han åtalar motståndare bara för att skrämma folk till lydnad.

USAs författning är under ett intensivt krig och har aldrig någonsin upplevt någonting liknande. Det liknar mest Orbans Ungern och Maos Kina.
Citera
2025-07-12, 13:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FarbrorCitron81
Tack för infon. Jag har haft uppfattningen att Trump jobbar hårt med nedskärningar och att det skulle resultera i ett mindre budgetunderskott. Men efter din post läste jag på lite mer och det verkar precis som du säger som att han ökar på den rejält istället.

Han jobbar hårt med nedskärningar. Exempelvis vill han skära i myndigheter som tar fram väderprognoser, forskare kring klimat och miljö, förebygger och hjälper till vid naturkatastrofer osv. Han vill att staterna själva ska lösa det, vilket är fullständigt vansinne då en gemensam myndighet är mycket bättre än 50 mindre individuella.

Han vill minska hjälp till de fattiga i form av mycket mindre pengar till food stamps och hälsovård.

Men, allt trattar ned i extrema skattesänkningar som främst gynnar de allra rikaste och lite till medelklassen.
Samt mycket mer till militären och hans egna motsvarande SS, dvs ICE som är den myndighet som ska ansvara för utvisningar men som också blivit hans privata inhemska armé.

Kort sagt så kommer budgetunderskottet bli astronomiskt.
Citera
2025-07-15, 23:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hobbybonde
[edit] ... Och jag tycker inte din textmassa innehöll någon förklaring (min fetning). Visst, på pappret är det så att väljarna i USA är de som väljer en president, och på pappret är det presidenten som sedan sätter sin agenda. Men i realiteten är det givetvis inte så. Presidenter tillsätts av en rik klick i USA genom sina donationer till kampanjer, deras pengar är avgörande för att ro en presidentkanpanj i land idag.
Min fråga var mer vad dessa personer tjänar på att USA går tillbaka till (min fetning) en position landet var i innan andra världskriget, dvs att de inte är en världsledare utan bara en något starkare regional makt.

Tack för din replik. Två saker:

-Jag tror det finns fler än en orsak till valresultatet. Den storskaliga analysen och sammanfattningen får vi nog vänta på en tid. Jag kan omöjligen veta, men tror att vi måste fundera över historiska skeenden som sträcker sig tillbaka en lång tid. Det var alltså impulsen bakom min långa textmassa. <--- och ja, jag hade druckit vin efter en trevlig middag.

-Sak nummer två: det går inte att vinna ett amerikanskt val utan pengar och sponsorer. Det är grunden i alla kampanjer. Jag tycker systemet är vedervärdigt. Och du frågar vad "en rik klick i USA" har att tjäna på honom som president. Alliansen mellan Elon Musk och Donald Trump framstod för mig alltid som ytterst bräcklig. Den offentliga skilsmässan mellan de två verkar oundviklig samtidigt som den framstår som planerad i förväg. Människor som är abnormt rika, som herr Elon, får inte sin motivation av mer pengar. Makt tror jag det kan vara, men det är också möjligt att han är ideologiskt motiverad. Att förändra samhället i grunden. Precis som Bill Gates motivation verkar vara.

En faktor (bland många) är att valet är kan vara en reaktion mot tidigare administrationers extremt nihilistiska hållning:

-Bill Clinton som totalt sålde ut den amerikanska arbetaren med alla dessa frihandelsavtal.
-George W. Bush som hade en lista på 7 länder som skulle invaderas efter elfte september. Här är ett citat från tidskriften "Salon" som lyder: "We’re going to take out seven countries in five years. And he named them, starting with Iraq and Syria and ending with Iran.” De andra fyra länderna var tydligen Libanon, Libyen, Somalia och Sudan.
-Efter det fick vi Barack Obama. Jag läste hans bok "The Audacity of Hope" och tänkte "vilken schysst snubbe alltså". Han eskalerade våldet i mellanöstern med "drone killings" och var frikostig med att kasta in ST6 och Delta mot allt och alla. Han lyckades inte genomföra några av sina reformer och var i efter hand en medioker president som bäst, kanske tom en usel president.
-Joe Biden får nästan alla ovan att se bra ut. Han var ju förmodligen svårt senil under de sista åren. Ronald Reagan var svårt senil under sina sista år också, har det visat sig, men då gick det att hantera, det var ett annat läge helt enkelt. Joe Biden är en av de sämsta presidenter USA någonsin haft, han är där nere i toaletten med sluskar som Warren Harding.

Jag tror att valet av "the Donald" faktiskt delvis är en reaktion mot allt detta ovan. Han har aldrig tillhört den sofistikerade östkust ligan. Han guldpläterar kranar i sina hotel, verkar vara en narcissist. Men han verkar inte vara intresserad av fantasmogorisk utrikespolitik som låt säga Bush, Biden eller Obama. Han vill att Europa ska axla sitt eget ansvar för NATO, vilket är något den amerikanska väljaren förmodligen uppskattar.

Som jag skrev tidigare, och har argumenterat för tidigare, så vänder USA blicken inåt. Och de gör detta med benäget stöd från väljare som nyss kommit till USA. När allt kommer omkring så vill vanligen en väljare att staten, landet, tar hand om sina EGNA innevånare först. Allt annat är sekundärt.

Men det kanske inte övertygar dig nu heller. I vilket fall är det ett intressant samtalsämne.
Senast redigerad av Proprioception 2025-07-15 kl. 23:30. Anledning: "egna" är ett viktigt ord i texten
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in