2025-07-08, 22:15
Medlem
När jag begärde ut statistik från IVO gällande anmälningar mot socialtjänsten barn och familj i Ale kommun i år så fanns en pågående lex Sarah utredning som i innehåll verkade ha brister i handläggning och rättssäkerhet. När jag vidare begärde ut antal upplysningar (enskildas klagomål) mot densamma, fanns 22 registrerade redan i år. Det bör rimligen vara en relativt hög siffra med tanke på att endast halva året har gått samt är det ingen jättestor kommun.

Hur många fler har drabbats av den kommunens osakliga lvu ärende? Har ni framfört klagomål? Anmält till IVO, JO?

Skulle vara intressant att veta hur många vi är som blivit drabbade.
Citera
2025-07-08, 23:21
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rcv80
När jag begärde ut statistik från IVO gällande anmälningar mot socialtjänsten barn och familj i Ale kommun i år så fanns en pågående lex Sarah utredning som i innehåll verkade ha brister i handläggning och rättssäkerhet. När jag vidare begärde ut antal upplysningar (enskildas klagomål) mot densamma, fanns 22 registrerade redan i år. Det bör rimligen vara en relativt hög siffra med tanke på att endast halva året har gått samt är det ingen jättestor kommun.

Hur många fler har drabbats av den kommunens osakliga lvu ärende? Har ni framfört klagomål? Anmält till IVO, JO?

Vad har hänt? Har du begärt ut alla handlingar och granskat dem?
Citera
2025-07-09, 09:49
Medlem
Citat:

Du kan vidare begära ut besluten som ligger till grund för LVU. Sedan kan du begära ut domstolarnas domar.
Tänk på att alla Lex Sarah/Lex Maria inte gäller själva handläggningen av LVU utan många gäller själva vården av den unge i både LVU, SoL och LSS.

Man räknar med att enbart 10% av de som får LVU har ett verkligt behov av en placering som är proportionellt mot riskerna som kommer med en placering. På svenska: Det är bara 10% av placeringarna som uppfyller kritierierna som står i LVU §2 och den första meningen. Alla andra är gummimeningen i slutet.
Citera
2025-07-09, 10:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Vad har hänt? Har du begärt ut alla handlingar och granskat dem?
Jag har inte begärt ut alla handlingar men har läst i lex Sarah anmälan att kritiken gäller bland annat brister i kommunikation där föräldrarna inte fick ta del av utredning innan beslut om lvu klubbades igenom. Anmälaren som jobbar i kommunen har även uttryckt tvivel kring om lvu var nödvändigt. Jag har själv liknande erfarenhet och då framförallt tillvägagångssättet, bristande kommunikation, ej erbjudna insatser tidigare osv. Vad gäller upplysningar har jag inte tagit del av vad de gäller men då tjänsten finns i syfte att lämna synpunkter på verksamheten, utgår jag ifrån att de gäller framförda klagomål mot myndigheten från enskilda.
Citera
2025-07-09, 10:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Du kan vidare begära ut besluten som ligger till grund för LVU. Sedan kan du begära ut domstolarnas domar.
Tänk på att alla Lex Sarah/Lex Maria inte gäller själva handläggningen av LVU utan många gäller själva vården av den unge i både LVU, SoL och LSS.

Man räknar med att enbart 10% av de som får LVU har ett verkligt behov av en placering som är proportionellt mot riskerna som kommer med en placering. På svenska: Det är bara 10% av placeringarna som uppfyller kritierierna som står i LVU §2 och den första meningen. Alla andra är gummimeningen i slutet.

Ja nu var det inte mer än ett anmält lex Sarah ärende gällande barn och familj men skulle vara intressant att ta del av innehållet i upplysningar som lämnats av enskilda. Ska pröva få ut dem.
Citera
2025-07-09, 10:55
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Jag har inte begärt ut alla handlingar men har läst i lex Sarah anmälan att kritiken gäller bland annat brister i kommunikation där föräldrarna inte fick ta del av utredning innan beslut om lvu klubbades igenom. Anmälaren som jobbar i kommunen har även uttryckt tvivel kring om lvu var nödvändigt. Jag har själv liknande erfarenhet och då framförallt tillvägagångssättet, bristande kommunikation, ej erbjudna insatser tidigare osv. Vad gäller upplysningar har jag inte tagit del av vad de gäller men då tjänsten finns i syfte att lämna synpunkter på verksamheten, utgår jag ifrån att de gäller framförda klagomål mot myndigheten från enskilda.

Gör det på en gång. DU ska ha ut allt. Du kan PM:a mig för tips.
Citera
2025-07-09, 18:50
Medlem
Citat:
Gör det på en gång. DU ska ha ut allt. Du kan PM:a mig för tips.

Jag har begärt ut på nytt och väntar på återkoppling från IVO.
Citera
2025-07-09, 18:55
Medlem
Kurt-Sune

Jag fick dessvärre inte skriva ett pm till dig så jag inte varit tillräckligt aktiv på fb för det 😅
Senast redigerad av Rcv80 2025-07-09 kl. 18:57. Anledning: Fel mottagare
Citera
2025-07-09, 18:59
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Jag fick dessvärre inte skriva ett pm till dig så jag inte varit tillräckligt aktiv på fb för det 😅

jag tipsar dig här istället. Fyll i denna mall och skicka detta omedelbart till din kommun:

Glöm inte att skriva att du vill ha det digitalt.

Skicka till kommun@ale.se och se till att du får ett diarienummer som du håller rätt på om de inte svarar dig, så du kan skicka en påminnelse.

Citat:
Begäran om utlämnande av samtliga allmänna handlingar i ärende som rör mig och mitt barn
Till [Kommunens namn]
[Socialtjänstens enhet eller Registrator]
[Datum]

Jag begär härmed, med stöd av 2 kap. tryckfrihetsförordningen (TF) samt 6 kap. offentlighets- och sekretesslagen (OSL), att få ta del av samtliga allmänna handlingar som rör mig och mitt barn [barnets namn och personnummer], i ärende[n] hos socialtjänsten.

Begäran omfattar bland annat, men är inte begränsad till:

Journalanteckningar, minnesanteckningar, promemorior, e-postkorrespondens, interna meddelanden, arbetsmaterial, utredningar, bedömningar, anteckningar från SIP- eller nätverksmöten, samt eventuella externa yttranden eller PM från andra myndigheter eller aktörer.

All form av kommunikation eller dokumentation som nämner mitt eller mitt barns namn eller personnummer, direkt eller indirekt.

Även sådana handlingar som kommunen själv inte anser vara beslutsskrivande eller diarieförda, men som är att betrakta som allmänna handlingar enligt 2 kap. TF.

Om någon handling eller del av handling inte kan lämnas ut, begär jag att ett formellt avslagsbeslut fattas enligt 6 kap. 3 § OSL och 44 § förvaltningslagen, så att jag ges möjlighet att överklaga beslutet till domstol.

Vänligen återkom utan dröjsmål, i enlighet med skyndsamhetskravet i 2 kap. 15 § TF.

Med vänlig hälsning,
[Fullständigt namn]
[Personnummer]
[Adress]
[Telefonnummer]
[E-postadress]
Senast redigerad av kurt-sune 2025-07-09 kl. 19:07.
Citera
2025-07-09, 19:59
Medlem
Citat:
jag tipsar dig här istället. Fyll i denna mall och skicka detta omedelbart till din kommun:

Glöm inte att skriva att du vill ha det digitalt.

Skicka till kommun@ale.se och se till att du får ett diarienummer som du håller rätt på om de inte svarar dig, så du kan skicka en påminnelse.

Stort tack 🙏🏼
Citera
2025-07-09, 20:00
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Stort tack 🙏🏼

Återkom gärna om du har några frågor. Snart kan du skriva PM. Jag vill gärna hjälpa dig. har lite tips och trix.
Citera
2025-07-09, 23:49
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Stort tack 🙏🏼

Är du själv drabbad av LVU på egna barn? I annat fall behöver du inte skicka detta. Men är du drabbade ska du se till att få ut alla dina handlingar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in