Citat:
Ursprungligen postat av
Rcv80
Jag fick dessvärre inte skriva ett pm till dig så jag inte varit tillräckligt aktiv på fb för det 😅
jag tipsar dig här istället. Fyll i denna mall och skicka detta omedelbart till din kommun:
Glöm inte att skriva att du vill ha det digitalt.
Skicka till kommun@ale.se och se till att du får ett diarienummer som du håller rätt på om de inte svarar dig, så du kan skicka en påminnelse.
Citat:
Begäran om utlämnande av samtliga allmänna handlingar i ärende som rör mig och mitt barn
Till [Kommunens namn]
[Socialtjänstens enhet eller Registrator]
[Datum]
Jag begär härmed, med stöd av 2 kap. tryckfrihetsförordningen (TF) samt 6 kap. offentlighets- och sekretesslagen (OSL), att få ta del av samtliga allmänna handlingar som rör mig och mitt barn [barnets namn och personnummer], i ärende[n] hos socialtjänsten.
Begäran omfattar bland annat, men är inte begränsad till:
Journalanteckningar, minnesanteckningar, promemorior, e-postkorrespondens, interna meddelanden, arbetsmaterial, utredningar, bedömningar, anteckningar från SIP- eller nätverksmöten, samt eventuella externa yttranden eller PM från andra myndigheter eller aktörer.
All form av kommunikation eller dokumentation som nämner mitt eller mitt barns namn eller personnummer, direkt eller indirekt.
Även sådana handlingar som kommunen själv inte anser vara beslutsskrivande eller diarieförda, men som är att betrakta som allmänna handlingar enligt 2 kap. TF.
Om någon handling eller del av handling inte kan lämnas ut, begär jag att ett formellt avslagsbeslut fattas enligt 6 kap. 3 § OSL och 44 § förvaltningslagen, så att jag ges möjlighet att överklaga beslutet till domstol.
Vänligen återkom utan dröjsmål, i enlighet med skyndsamhetskravet i 2 kap. 15 § TF.
Med vänlig hälsning,
[Fullständigt namn]
[Personnummer]
[Adress]
[Telefonnummer]
[E-postadress]