2025-07-09, 13:03
Medlem
Rätt på banan vet jag väl inte. Troligare har han blivit kränkt av Putin och vill hämnas. Han kommer hinna vända iaf ett par ggr innan det är över. Lättkränkt impulsiv snubbe som han är.
Citera
2025-07-09, 13:23
Medlem
Skulle inte han fixa fred på 24 timmar ?
Citera
2025-07-09, 13:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Varför har inte Ryssland tagit över Ukraina för länge sen då om de får alla vapen de behöver?

Uppenbarligen går motståndet mot invasionen helt ok.
Ingen vill att kriget skall ta slut varken Putin eller Zelenskyj
Dom tjänar pengar på kriget
Citera
2025-07-09, 13:47
Avstängd
aztlans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hemorojdbiff
Ingen vill att kriget skall ta slut varken Putin eller Zelenskyj
Dom tjänar pengar på kriget
Tror du pootins orderböcker är fulla när alla sett tornflygningar och ryzzka luftvärnets effektivitet? Hur menar du att kremlhoran tjänar pengar på detta?
Citera
2025-07-09, 14:10
Medlem
vanartads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tom.Of.Finland
Från SVT:

Detta handlar mestadels om defensiva vapen, dvs vapen för att slå ut drönare och robotar. Men mycket andra attackvapen också.

Samtidigt så har Kina allt mer gett sig in i konflikten och börjat stötta Ryssland med drönare.

Trump har även infört tullar mot alla BRICS-länder som har en fientligt inställd attityd emot USAs vilja, t.ex. Ryssland och Kina.

https://www.bbc.com/news/articles/c1dnz7gw92zo

Så börjar han komma rätt på banan nu?

Ge Trump en vecka eller två så kommer han troligtvis ha ändrat sig igen, då han inte verkar förstå hur makalöst burdus och obildad han framstår.
Detta, i sin tur, kommer högst sannolikt leda till en världsomfattande lågkonjunktur, då räntan lär skjuta i höjden när precis alla länder belånar sig långt upp över öronen.

Vi lever i intressanta tider...
Citera
2025-07-09, 14:46
Medlem
Tom.Of.Finlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vanartad
Ge Trump en vecka eller två så kommer han troligtvis ha ändrat sig igen, då han inte verkar förstå hur makalöst burdus och obildad han framstår.
Detta, i sin tur, kommer högst sannolikt leda till en världsomfattande lågkonjunktur, då räntan lär skjuta i höjden när precis alla länder belånar sig långt upp över öronen.

Tror du?
Jag menar. Detta lär inte vara Trumps vilja...utan Pentagon/Senatorer/Epstein/Rådgivare/Israel...
Citera
2025-07-09, 15:45
Medlem
Kalliss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hemorojdbiff
Skulle inte han fixa fred på 24 timmar ?
Trump är mytoman, typ: https://www.youtube.com/watch?v=GXAxGOKnEUs
Citera
2025-07-09, 16:06
Medlem
[quote=Mary99|9238928
Verkar inte som att Trump är pigg på att spendera mer pengar eller vapen på Ukraina när väl Bidens paket är förbrukad..
[/QUOTE]
Du är som vanligt fel ute. Trump har nu för första gången godkänt att tillhandahålla ett större vapensystem till Kiev utöver det antal som godkänts av Biden, enligt Wall Street Journal.

För att fullfölja denna U-sväng så känner du säkert till att Trump nu gått från att uttala sig i vänliga och berömmande ordalag om Putin till att säga att Putin snackar en j...a massa SKIT!

Trump varnade också den ryska presidenten att han överväger nya sanktioner mot Ryssland.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...ar-mycket-skit

https://www.wsj.com/world/russia/tru...8fc373?mod=mhp
Senast redigerad av lont 2025-07-09 kl. 16:44.
Citera
2025-07-09, 16:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vanartad

Vi lever i farliga tider.

Trump har inte haft minsta intresse av att sätta sig in i denna konflikt tidigare, hans intresse har begränsat sig till att göra effektfulla utspel i syfte att vinna politiska poäng, typ "fred inom 24 timmar.

Det är oomkullrunkelig fakta att Putin inte har något intresse av att ingå ett fredsavtal med Ukraina, skälen till detta är flera. Om Trump hade valt medarbetare och rådgivare utifrån kompetens istället för lojalitetsförklaringar hade han upplysts om detta faktum redan på sin första dag som President elect.
Putins regim kommer inte överleva om imed mindre än att det blir ett fredsavtal där Ryssland är den stora vinnaren och Ukraina store förloraen, ett sådant läge är vi inte i närheten av idag. Dessutom har Putin ställt om hela det ryska samhället till krig och krigsekonomi, att han skulle byta fot, skriva på ett fredsavtal nu är osannolikt, en sådan underskrift skulle sannolikt vara förknippad med en snabb och plötslig död, antingen via en plötslig dom i interimdomstol eller hopp från hög våning.

Om man ska säga något positivt om Trump är det att han pressat länderna i Europa att öka försvarsanslagen till att omfatta 5% av BNP, det lär behövas.

Vill vi hoppas på ett snabbt slut så får vi hoppas på en för tidig död av Putin men det kan vi inte räkna med och tyvärr är det nog så att kriget kommer fortsätta och antagligen sprida sig till andra delar och länder. Det är en dyster spaning men nu är tiden slut att vara naiv- det är antagligen den insikten Trump kommit till (hoppas jag).
Citera
2025-07-09, 16:41
Medlem
vanartads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tom.Of.Finland
Tror du?
Jag menar. Detta lär inte vara Trumps vilja...utan Pentagon/Senatorer/Epstein/Rådgivare/Israel...

Jag kan förvisso hålla med dig om att det finns otal mycket 'märkliga' parallella potentiella skandaler som möjligtvis är sammankopplade med alla de andra skandalerna/misstagen.
Hanlon's lag gäller fortfarande "Never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity."
Skall jag vara helt ärlig, tror jag inte någon av alla dessa figurer har en satellitbild över hur världen förändras
Citera
2025-07-09, 16:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lont
Du är som vanligt fel ute. Trump har nu godkänt att tillhandahålla ett större vapensystem till Kiev utöver det antal som godkänts av Biden, enligt Wall Street Journal.

https://www.wsj.com/world/russia/tru...8fc373?mod=mhp
Som vanligt tolkar du in saker och ting utan att kolla vad som faktiskt står i källtexten:
"President Trump is considering sending an additional Patriot air-defense system to Ukraine after vowing in recent days to strengthen Kyiv against Russian attacks, according to two officials."
Översatt:
Trump överväger att skicka ett extra Patriotsystem till Ukraina för att stärka upp Kiev.....enligt två (anonyma) statstjänstemän.
Formellt beslut är alltså ännu inte fattat och det rör sig om ett (1) Patriotsystem.
Inte mycket att ha för att täcka upp Kiev som är en tre miljoners stad när ett antal Patriotsystem redan har blivit demolerade.
Men bättre än inget alls såklart.
Patriotsystem fungerar bra mot drönare men betydligt sämre mot hypersoniska ballistiska missiler.
Ryssarna spammar först Kiev med hundratals drönare och då förbrukas Patriotmissiler i stor omfattning och sedan matar de på med ballistiska missiler. (Iran tillämpade samma taktik mot Israel förut.).
Citera
2025-07-09, 17:02
Medlem
vanartads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pstvftr
Vi lever i farliga tider.

Trump har inte haft minsta intresse av att sätta sig in i denna konflikt tidigare, hans intresse har begränsat sig till att göra effektfulla utspel i syfte att vinna politiska poäng, typ "fred inom 24 timmar.

Det är oomkullrunkelig fakta att Putin inte har något intresse av att ingå ett fredsavtal med Ukraina, skälen till detta är flera. Om Trump hade valt medarbetare och rådgivare utifrån kompetens istället för lojalitetsförklaringar hade han upplysts om detta faktum redan på sin första dag som President elect.

Putins regim kommer inte överleva med mindre än att det blir ett fredsavtal där Ryssland är den stora vinnaren och Ukraina store förloraen, ett sådant läge är vi inte i närheten av idag. Dessutom har Putin ställt om hela det ryska samhället till krig och krigsekonomi, att han skulle byta fot, skriva på ett fredsavtal nu är osannolikt, en sådan underskrift skulle sannolikt vara förknippad med en snabb och plötslig död, antingen via en plötslig dom i interimdomstol eller hopp från hög våning.
Om man ska säga något positivt om Trump är det att han pressat länderna i Europa att öka försvarsanslagen till att omfatta 5% av BNP, det lär behövas.

Vill vi hoppas på ett snabbt slut så får vi hoppas på en för tidig död av Putin men det kan vi inte räkna med och tyvärr är det nog så att kriget kommer fortsätta och antagligen sprida sig till andra delar och länder. Det är en dyster spaning men nu är tiden slut att vara naiv- det är antagligen den insikten Trump kommit till (hoppas jag).

Vi är rörande överens. Jag vill dock tillägga ett inte helt osannolikt skräckscenario:
Som det ser ut nu tror jag Ryssland kommer få mycket svårt att vinna detta krig utan att den ryska befolkningen reser sig. Jag anser således att sannolikheten är större att Ryssland kommer förlora, läs "Ukraina inte blir en vasall stat utan förblir Ukraina".
Om Ryssland 'förlorar' detta krig, lär Putin snart avpolletteras, vilket denne sannolikt är fullt medveten om. Putin kommer aldrig överlämna sig åt någon internationell organisation. Med tanke på Putins ålder och dennes syn på omvärlden, är jag helt övertygad om det talesätt som som upprepas gång på gång från de ryska media-kanalerna att "utan Ryssland har planeten inget existensberättigande".

Just detta faktum gör mig oroligt. Det är inte en bra situation att ha två äldre män som bägge anser sig besitta "svaren". Skulle någon av dem 'förlora' kan man inte utesluta att dennes ego återigen kommer ifrågasätta huruvida "... har planeten utan mig ett existensberättigande?" Det är högst osannolikt att en av dessa herrar, med ena foten i graven, kommer acceptera en förlust. Frågan är då, vad hindrar denna att inte dra med sig ett antal miljarder människor in i döden?
Detta är förvisso bara ett scenario. Tyvärr finns det ett otal liknande scenario med samma utgång.
Senast redigerad av vanartad 2025-07-09 kl. 17:09.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in