2025-07-08, 03:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av biloxiblues
Ska bo i ett fritidshus i 4 dygn och behver ha med mig maten. 2 personer. Ej gluten.

Tacos
Kassler
Pasta
Fetaost
gg

Hllbart brd
Plgg
Grnsaker

Tips? Kompisen har en del allergier och ej gluten men hon tyckte att jag kan vl kpa snt som jag tycker om. Hon ter inte korv eller ntktt.

Mnga som inte vet vad de pratar om i trden men tacoskal innehller inte gluten och precis all "vanlig" mat s som knckebrd, surdegsbrd, fryspizza mm finns att kpa glutenfritt.

Jag skulle rekommendera en torsksoppa som den hr exempelvis https://www.youtube.com/watch?v=pDrNLZpAOmA

Sedan r det vl lge att grilla om ni r i ett fritidshus? Lk som man lgger i en bit folie tillsammans med en klick smr och kryddor blir gott. Halvkoktpotatis + fisk + purjolk i folie blir ocks gott p grillen. Om inte detta passar r det ju bara att du lagar den maten du annars lagar minus det hon inte vill ta.
Citera
2025-07-08, 05:54
Medlem
needAlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Addhoc
Mitt topplock hade gtt om kompisen bad MIG handla maten nr det r HON som har fdomnesallergier. Flera stycken till p kpet..
Haha Ja fyfan. Hade tvrvgrat direkt. En jvla lista p olika allergier, glutenfritt + ingen korv eller ntktt. Kul nd med semester
Citera
2025-07-08, 06:01
Medlem
Onanikrems avatar
Tv fyrpack med kotletter/karr, en pse potatis och fyra paket bacon, en tolvpack gg, klart!
Lite kryddor, olja men det antar jag du har hemma. Gm inte l och vin.
Citera
2025-07-08, 06:18
Medlem
Vitiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Addhoc
Mitt topplock hade gtt om kompisen bad MIG handla maten nr det r HON som har fdomnesallergier. Flera stycken till p kpet..

Helt enig.
r man av olika skl kinkig med maten fr man kpa den sjlv.
Citera
2025-07-08, 06:41
Medlem
KillenArCPs avatar
Citat:
Ska bo i ett fritidshus i 4 dygn och behver ha med mig maten. 2 personer. Ej gluten.

Tacos
Kassler
Pasta
Fetaost
gg

Hllbart brd
Plgg
Grnsaker

Tips? Kompisen har en del allergier och ej gluten men hon tyckte att jag kan vl kpa snt som jag tycker om. Hon ter inte korv eller ntktt.
Ser ut som en bra lista. Glutenfri pasta r rtt trkig. Du kan byta till vfflor. Finns riktigt bra glutenfria, dyra men bra. Ska vara ngon plastpse, ljusbeige, kommer inte ihg vad den heter.

Tacoskalen innehller inte gluten men allt r fan mig lurigt idag. Fr allt innehller gluten idag, d vete r oerhrt billigt. Exempelvis rostad lk. S kolla vldigt noga p innehllsfrteckningen.

Brd kan du kpa en frpackning till henne. Men ni andra ter inte det. Det r mitt starka rd! Vrre skit fr du leta efter hr i Sverige.
Citera
2025-07-08, 07:25
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:

Tacos
Kassler
Pasta
Fetaost
gg

Hllbart brd
Plgg
Grnsaker

Det finns glutenfria frysta panerade fiskpanetter som kan avnjutas med rtagrdsss, (eller remouladss d fr enkelhetens skull) potatis, sallad, morot.
Det finns god glutenfri pasta p GF-hyllan.
Kassler r gott att kombinera med riven delost och creme fraiche t ex.
Kyckling r otroligt varierbar mat.
Glutenfri msli fr morgonfruckan. Ev GF kncke.
Senast redigerad av LuluBrooksie 2025-07-08 kl. 07:31.
Citera
2025-07-08, 07:28
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KillenArCP
Ser ut som en bra lista. Glutenfri pasta r rtt trkig.

Brd kan du kpa en frpackning till henne. Men ni andra ter inte det. Det r mitt starka rd! Vrre skit fr du leta efter hr i Sverige.

1 finns riktigt bra GF-pasta t ex av mrket Garofalo.

2 finns riktigt bra knckebrd GF, av mrket Semper.

Lovar att du inte ens hade mrkt ngot av dessa, speciellt inte med ss p pastan.
Citera
2025-07-08, 07:33
Medlem
KillenArCPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
1 finns riktigt bra GF-pasta t ex av mrket Garofalo.

2 finns riktigt bra knckebrd GF, av mrket Semper.

Lovar att du inte ens hade mrkt ngot av dessa, speciellt inte med ss p pastan.
1. Har smakat den och jag r inte direkt imponerad av pastan. Inte i nrheten av samma konsistens!

2. Knckebrdet r bra. Men det mjuka brdet r fan mig en katastrof.

Sedan beskriver inte TS hur allvarlig personens gluten r. Vissa gr det inget om det fr i sig lite lite mjl men fr andra r det en katastrof.
Citera
2025-07-08, 07:44
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KillenArCP
1. Har smakat den och jag r inte direkt imponerad av pastan. Inte i nrheten av samma konsistens!

2. Knckebrdet r bra. Men det mjuka brdet r fan mig en katastrof.

Sedan beskriver inte TS hur allvarlig personens gluten r. Vissa gr det inget om det fr i sig lite lite mjl men fr andra r det en katastrof.

1 ok det r vl 75-80% samma konsistens, du fr absolut inte verkoka den. Men den kan bli sl dente.

2 hller helt med. Mjukt GF brd r s segt och trkigt! Stackars oss som ftt svrt fr att bryta ner vete. Mrkligt nog har alla jag knner som r gluten-intoleranta blivit det direkt efter pandemin..?

N,viasa klarar inte av om en kniv skurit i vanligt brd... Knivigt att f ihop en meny p 4 dagar utan livsmedelsaffr.
Citera
2025-07-08, 07:54
Medlem
KillenArCPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
1 ok det r vl 75-80% samma konsistens, du fr absolut inte verkoka den. Men den kan bli sl dente.

2 hller helt med. Mjukt GF brd r s segt och trkigt! Stackars oss som ftt svrt fr att bryta ner vete. Mrkligt nog har alla jag knner som r gluten-intoleranta blivit det direkt efter pandemin..?

N,viasa klarar inte av om en kniv skurit i vanligt brd... Knivigt att f ihop en meny p 4 dagar utan livsmedelsaffr.
1. Ptja, det dr har jag inte koll p. Svrmor som har gluten brukar kra riktigt pasta t oss nr hon gr mat.

2. Segt? Nja, det vet jag inte. Dremot ett helvete att ta d det bara smular snder. Torrt och trkigt. Ska visst finnas bra utomlands men i Sverige r det hopplst. Finns ngra mindre bagerier som kan ha bra.

De jag knner har alltid haft gluten. Men de har lrt sig att leva med det. Mitt tips r dra utomlands fr att kpa dig riktigt bra glutenfri mat. Sverige ligger lngt efter.
Citera
2025-07-08, 08:57
Medlem
Crabby88s avatar
Citat:

Tacos
Kassler
Pasta
Fetaost
gg

Hllbart brd
Plgg
Grnsaker

nda som innehller gluten r ju brdet du nmner. Kp glutenfritt brd.
Citera
2025-07-08, 09:45
Medlem
Kp lamm och lgstekar och smr. Vitlk och chili. Klart.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in