Citat:
Ursprungligen postat av
Zelazzie
Hur mår du idag och hur ser bettet ut?
Det ömmade fortfarande lite emellanåt igår kväll, men hittills den här förmiddagen har jag inte känt något alls, vilket bör vara ett bra tecken. Jag tycker såret ser rätt ok ut också. Såna där sår ser ju lite läskigare ut än "vanliga", men jag tror det ser normalt ut. Jag tvättade det på kvällen då det blivit lite smutsigt då, men sen igår såg det så bra ut så jag tänkte jag kanske lika gärna kan låta det va ifred (har aldrig tvättat ett sår förr vad jag minns, och aldrig fått problem med något) men min anhöriga som är ännu ängsligare än mig bad mig tvätta ändå så jag gjorde det igår kväll trots att det såg fint ut. Ser inget sämre ut nu tycker jag, men om du tycker det behövs kan jag köra en till tvätt ikväll.
Jag läste dock att det är först efter en vecka som den röda ringen/rodnaden dyker upp om man fått smitta, så min oro lär fortsätta öka snarare än sjunka. Har skrivit ner datumet då jag behöver börja vara nervös varje gång jag kollar till bettområdet. Sen ska man tydligen vara nervös i ca en månad innan risken för både borrelia och TBE börjar dyna av, och ha kvar lite oro en till två månader till innan faran helt är över. Och att man kanske knappt får symtom osv gör det inte bättre, man liksom kanske tror att allt är frid och fröjd och sen om en månad ryker nervsystemet från ingenstans. Så det blir en lång sommar/höst för mig