• 1
  • 2
2025-07-08, 19:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nightdrift
Fint, tack

Det typ vattnas och grejar som brännsår brukar göra, så det är nog klokt att tvätta det lite emellanåt.

Hur mår du idag och hur ser bettet ut?
Citera
2025-07-09, 11:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zelazzie
Hur mår du idag och hur ser bettet ut?

Det ömmade fortfarande lite emellanåt igår kväll, men hittills den här förmiddagen har jag inte känt något alls, vilket bör vara ett bra tecken. Jag tycker såret ser rätt ok ut också. Såna där sår ser ju lite läskigare ut än "vanliga", men jag tror det ser normalt ut. Jag tvättade det på kvällen då det blivit lite smutsigt då, men sen igår såg det så bra ut så jag tänkte jag kanske lika gärna kan låta det va ifred (har aldrig tvättat ett sår förr vad jag minns, och aldrig fått problem med något) men min anhöriga som är ännu ängsligare än mig bad mig tvätta ändå så jag gjorde det igår kväll trots att det såg fint ut. Ser inget sämre ut nu tycker jag, men om du tycker det behövs kan jag köra en till tvätt ikväll.

Jag läste dock att det är först efter en vecka som den röda ringen/rodnaden dyker upp om man fått smitta, så min oro lär fortsätta öka snarare än sjunka. Har skrivit ner datumet då jag behöver börja vara nervös varje gång jag kollar till bettområdet. Sen ska man tydligen vara nervös i ca en månad innan risken för både borrelia och TBE börjar dyna av, och ha kvar lite oro en till två månader till innan faran helt är över. Och att man kanske knappt får symtom osv gör det inte bättre, man liksom kanske tror att allt är frid och fröjd och sen om en månad ryker nervsystemet från ingenstans. Så det blir en lång sommar/höst för mig
Senast redigerad av Nightdrift 2025-07-09 kl. 11:52.
Citera
2025-07-09, 16:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nightdrift
Det ömmade fortfarande lite emellanåt igår kväll, men hittills den här förmiddagen har jag inte känt något alls, vilket bör vara ett bra tecken. Jag tycker såret ser rätt ok ut också. Såna där sår ser ju lite läskigare ut än "vanliga", men jag tror det ser normalt ut. Jag tvättade det på kvällen då det blivit lite smutsigt då, men sen igår såg det så bra ut så jag tänkte jag kanske lika gärna kan låta det va ifred (har aldrig tvättat ett sår förr vad jag minns, och aldrig fått problem med något) men min anhöriga som är ännu ängsligare än mig bad mig tvätta ändå så jag gjorde det igår kväll trots att det såg fint ut. Ser inget sämre ut nu tycker jag, men om du tycker det behövs kan jag köra en till tvätt ikväll.

Jag läste dock att det är först efter en vecka som den röda ringen/rodnaden dyker upp om man fått smitta, så min oro lär fortsätta öka snarare än sjunka. Har skrivit ner datumet då jag behöver börja vara nervös varje gång jag kollar till bettområdet. Sen ska man tydligen vara nervös i ca en månad innan risken för både borrelia och TBE börjar dyna av, och ha kvar lite oro en till två månader till innan faran helt är över. Och att man kanske knappt får symtom osv gör det inte bättre, man liksom kanske tror att allt är frid och fröjd och sen om en månad ryker nervsystemet från ingenstans. Så det blir en lång sommar/höst för mig

Ja, det stämmer att det kan ta 1-4 veckor innan man ser någon rodnad men kom ihåg att risken är låg för borrelia (2-3%) och det är många som inte får några symptom alls av det. TBE är ännu mer ovanligt, ca 300 fall per år i Sverige.

Tvätta ikväll eller när du duschar idag och se hur det ser ut imorrn.

Rekommenderar att du vaccinerar dig mot TBE till nästa år också så du slipper oron då!
Citera
2025-07-09, 17:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zelazzie
Ja, det stämmer att det kan ta 1-4 veckor innan man ser någon rodnad men kom ihåg att risken är låg för borrelia (2-3%) och det är många som inte får några symptom alls av det. TBE är ännu mer ovanligt, ca 300 fall per år i Sverige.

Tvätta ikväll eller när du duschar idag och se hur det ser ut imorrn.

Rekommenderar att du vaccinerar dig mot TBE till nästa år också så du slipper oron då!

Tack, det var riktigt fina siffror! Det lilla jag fick fram i min snabba sökning förkunnade att så många som var tredje fästing kan bära på TBE i mina trakter, och att det ökat mycket på sista åren med folk som blir sjuka av fästingbett. Såg också att runt 50 pers blir sjuka av fästingar per år i mitt län, och 300 med TBE tycker jag låter mycket med. Men det kanske egentligen är väldigt låga siffror. Skulle man också få höra att typ tusentals blir bitna i länet så skulle det kännas mycket bättre. Men 2-3% och ännu färre med TBE ska jag ha i minnet när oron kryper på

Då jag inte är så förtjust i vaccin (eller några mediciner för den delen - mina fobier och rädslor är ett reellt problem på så sätt) och jag nu haft en fästing på över 20 år så skippar jag nog det skyddet. Lite mindre tryggt känns det dock när jag får en utan att ens ha vistats ute, såvida inte den gömt sig någonstans i flera veckor sen den enda gången jag var i gräs tidigare i somras...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in