2025-07-07, 10:09
Medlem
För några dagar sedan loggade jag in på min privata mail via webbläsaren på jobbdatorn, och noterar att "Notes" från min privata dator ligger som en egen flik i mailen.
Jag provade då att öppna mailen i webbläsaren hemma hos en familjemedlem och då fanns inte fliken "Notes" med.

Mina "Notes" i datorn har aldrig tidigare varit synkroniserade med min email.
Och mina notes i datorn är inte sammankopplade med notes i iPhone heller (om det är bra att veta för ärendets skull).

Häromdagen raderade jag fliken för notes i webbläsaren på jobbdatorn då jag aldrig haft något behov av att dom ligger i mailen.
Notes i datorn är oftast random korta texter för framtida verk och/eller kreativa ideér (som jag självklart inte vill ska synas i min mail).

Jag undrar nu om det går att få tillbaka mina notes i datorn?
Jag undrar också hur det kommer sig att min privata mail (endast när den öppnas i webbläsaren på arbetsdatorn) har fått en egen flik där allt jag skriver i min privata Mac syns?

Edit: såg nu att både Notes och Pages kommer upp i mailen på jobbdatorn som egen flik från min Mac.
Citera
2025-07-07, 14:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av unlimitedpower
För några dagar sedan loggade jag in på min privata mail via webbläsaren på jobbdatorn, och noterar att "Notes" från min privata dator ligger som en egen flik i mailen.
Jag provade då att öppna mailen i webbläsaren hemma hos en familjemedlem och då fanns inte fliken "Notes" med.

Mina "Notes" i datorn har aldrig tidigare varit synkroniserade med min email.
Och mina notes i datorn är inte sammankopplade med notes i iPhone heller (om det är bra att veta för ärendets skull).

Häromdagen raderade jag fliken för notes i webbläsaren på jobbdatorn då jag aldrig haft något behov av att dom ligger i mailen.
Notes i datorn är oftast random korta texter för framtida verk och/eller kreativa ideér (som jag självklart inte vill ska synas i min mail).

Jag undrar nu om det går att få tillbaka mina notes i datorn?
Jag undrar också hur det kommer sig att min privata mail (endast när den öppnas i webbläsaren på arbetsdatorn) har fått en egen flik där allt jag skriver i min privata Mac syns?

Edit: såg nu att både Notes och Pages kommer upp i mailen på jobbdatorn som egen flik från min Mac.

Kör du inloggning på samma AppleID på de enheter du använder? Har du nån synkning via iCloud aktiverat?
Har du iCloud automatisk säkerhetskopiering av din iPhone aktiverat?
Citera
2025-07-07, 14:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Kör du inloggning på samma AppleID på de enheter du använder? Har du nån synkning via iCloud aktiverat?
Har du iCloud automatisk säkerhetskopiering av din iPhone aktiverat?

Har inget AppleID på jobbdatorn, om det var det du frågade efter?
Har ingen synkning till iCloud gällande "notes" i min privata dator (var inne på Apple store igår och bad om hjälp där också).
Har automatisk säkerhetskopiering på Iphonen.

Jag laddade ner en recovery setup efter att ha sökt runt på nätet men det hjälpte inte.

Jag uppskattar all hjälp jag kan få. Jag vill bara få tillbaka mina Notes i datorn och vore också bra att mina Notes inte dyker upp i min privata mail när den öppnas i min jobbdator (jobb och privata datorn har ingenting med varandra att göra)
Som sagt så syntes inte mina Notes i mailen när jag öppnade den på en familjemedlems dator.
Citera
2025-07-07, 22:46
Medlem
Vilken mail-provider har du, dvs hos vem finns dina privata mail? Google/Microsoft/Apple/annat? Det är lite svårt att kunna hjälpa till utan att veta det.

Om det är Apple du menar, dvs att du loggar in på iCloud.com för att läsa mail, så ska inte Notes från iCloud synas på något sätt när du är inne bland själva mailen. Däremot syns Notes (och foton, kalendrar, mm) när du är inloggad på iCloud i den första vyn, tillsammans med de senaste mailen. Det är en slags översiktsvy där du ser det senaste relevanta från ditt data på iCloud som just mail, kommande kalender-events, senaste uppdaterade filer, osv. Om du därifrån tar bort/ändrar data kommer det så klart ändras överallt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in