2025-07-29, 12:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rainbowia
Bra poänger.

Jag gjorde en lista där jag har listat åkare när de blev etablerade toppåkare i vc. Satte gränsen vid 5st topp-10 resultat.

Listan är inte komplett men ger en fingervisning.

Fetat de som var 26 år eller äldre. Tendensen är att det tagit längre tid att slå in i toppen på senare tid. Inte undra på det då ett flertal unikum har härjat de senaste 15 åren. En global generationsväxling står vi inför. Sådana talanger som Märta och Helen H har ännu ej fått en topp-10.

Edit. slutsats; det kommer i snar framtid bli huggsexa om placeringarna. Bara för Märta, Lisa, Evelina m fl hoppar på tåget. Norge har redan t ex Sanness och Fosnäs som visat sina biljetter och sitter lugnt i väntan på nästa station.

Håller för övrigt med om Louise L.
Tack för en intressant lista. Det är tydligt hur svårt den unga generationen har att slå sig in i toppen. Att det idag inte finns någon u-23-åkare (på damsidan) som på allvar tagit steget att bli en toppåkare i världscupen är talande. Nästan så att Frida och Linn fortfarande är de yngsta stjärnorna trots att de slog igenom för många år sedan. Och 25-åringar som Sanness och Fosnäs är de lovande framtidsnamnen. (Sedan var ju iof Fossesholm kanon redan som förstaårssenior och får hon bara ordning på kroppen så tror jag fortfarande hon kan bli en superstjärna.) Såg för några år sedan en statistik som visade att damåkare i snitt maxade antalet pallplatser runt 26-27år. Gissar att den siffran ökat markant sedan dess...
Citera
2025-07-29, 12:57
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hoppelin
Tack för en intressant lista. Det är tydligt hur svårt den unga generationen har att slå sig in i toppen. Att det idag inte finns någon u-23-åkare (på damsidan) som på allvar tagit steget att bli en toppåkare i världscupen är talande. Nästan så att Frida och Linn fortfarande är de yngsta stjärnorna trots att de slog igenom för många år sedan. Och 25-åringar som Sanness och Fosnäs är de lovande framtidsnamnen. (Sedan var ju iof Fossesholm kanon redan som förstaårssenior och får hon bara ordning på kroppen så tror jag fortfarande hon kan bli en superstjärna.) Såg för några år sedan en statistik som visade att damåkare i snitt maxade antalet pallplatser runt 26-27år. Gissar att den siffran ökat markant sedan dess...

Nu tycker jag ni är lite väl hårda och har lite väl höga krav. Sundling och Dahlqvist slog väl igenom först under sitt fjärde seniorår.

Helen Hoffman bör väl nämnas som ett lovande framtidsnamn tillsammans bla med Lilliane Gagnon, Marina Kälin, Alison Mackie, Gina Del Rio, Sonja Schmidt och Sammy Schmidt (och valde jag att inte ta med några svenska eller norska åkare i samma ålder).
Citera
2025-07-29, 13:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Nu tycker jag ni är lite väl hårda och har lite väl höga krav. Sundling och Dahlqvist slog väl igenom först under sitt fjärde seniorår.

Helen Hoffman bör väl nämnas som ett lovande framtidsnamn tillsammans bla med Lilliane Gagnon, Marina Kälin, Alison Mackie, Gina Del Rio, Sonja Schmidt och Sammy Schmidt (och valde jag att inte ta med några svenska eller norska åkare i samma ålder).
Absolut, det har alltid funnits åkare som slagit igenom sent. Rosie Brennan var över 30 när hon blev bra på allvar. Och visst finns det unga lovande, tror ex. mycket på Del Rio och Hoffman. Men det är skillnad på att vara lovande och att ha tagit steget. Och de senaste åren har det varit väldigt få som lyckats ta det steget som u-23or. Där tycker jag ändå att det finns ett trendbrott mot tidigare. Om det sedan bara är en slumpvis variation eller något mer bestående återstår att se.
Citera
2025-07-29, 13:22
Medlem
bcdefgs avatar
Citat:
Skistad m fl ska in på listan.
Italienskorna satsar mot hemma-OS. Tror Comarella född 97 redan har aviserat att hon slutar efter OS. Lite väl tidigt.
Minns inte mycket av Slindarna. Enda jag minns var Silje på För-OS 2017, tror hon kom på pallen I medioker konkurrens.
Min bild har varit att åkare på kontinenten som inte etablerat sig som stadig världscupåkare lägger av kring 24-årsåldern, men jag verkar ha varit väl pessimistisk
Citera
2025-07-29, 16:47
Medlem
rainbowias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hoppelin

Kollade förra säsongen. 31 tävlingstillfällen U-23 topp-10 var endast 3st.
Sonjaa Schmidt 4a
Gina del Rio 4a
Maria Gismondi 9a
Måste vara bottenrekord.
Tror att zenit är 28-29 år numera.

Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades

Har väl inte så mycket med att vara hård eller ha höga krav utan mer ett konstaterande hur läget är.
Är väl en kombination av att man peakar senare nu och att storfräsarna födda 99 och tidigare har inte släppt något och håller på längre än tidigare. Generationsväxling i annalkande så att säg. De du nämner kommer att bli etablerade med tiden (förutom Sammy S tror jag). Tror mest på Björgenlookaliken Gina del Rio.
Citera
2025-07-29, 17:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bcdefg
Hur kom du fram till att Ebba har störst chans på guld?

Ebba har 3 bra chanser på guld. Övriga åkare har 1-2.

Citat:
Jag håller Frida som klar favorit på femmilen. De övriga två distansloppen är väldigt jämna mellan åtminstone fyra åkare. Sprinten känns också väldigt öppen med Skistad som knapp favorit i dagsläget (före tre svenskor och Fähndrich)
Mycket möjligt jag harfel, men har svårt att förstå varför OS störstafavorit (i damskidåkning) är Ebba på skiatlon

Det enda jag håller med om är att sprinten är väldigt öppen.

Vilka 4 åkare tänker du på?
Citera
2025-07-29, 17:17
Medlem
Citat:
Två senaste mästerskapsgulden talar sitt tydliga språk?

Räkna bort Johaug så var hon en tiondel från seger på För-VM på touren. (är det samma bana på OS förresten?).

Den klassiska delen är annorlunda på OS.

Citat:
Ok, hon är inte supersuperfavorit på skiathlon fast underskattas mycket (av dig?) av många. Det troliga är iaf att hon blir mästerskapsdrottning för tredje gången på raken.

Att satsa på att den regerande mästerskapsdrottningen försvarar sin titel har varit ett vinnande koncept sedan 2011.

Förutom då Björgen och Johaug slutade förstås.
Citera
2025-07-29, 18:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av utredare1
Om vi ser till de individuella loppen tycker jag Frida är den som har störst chans att ta ett eller flera guld. Storfavorit på 50 km, troligtvis mycket god chans på skiathlon också. 10 km, ja som sagt, Diggins, Ebba, Frida, möjligtvis bör Diggins vara största favoriten där.

Självklart ska Diggins vara favorit. Hon har fler segrar på distansen än övriga åkare tillsammans.

Resultat från mästerskap och VC.

Diggins 8-3-6
Ebba 2-3-6
Frida 1-3-1
Jonna 1-1-0
Moa I 1-0-1
H.Weng 0-6-4
AÖS 0-1-2

Citat:
Om Frida och Jonna är i bra form tror jag Ebba kan få svårt mot dessa i skiathlon då hon har sämre spurt än både Frida och Jonna. Det gick bra senast i Trondheim, men där var det ju tillfälligheter som avgjorde.

Visst, är du mycket inne på statistik så är det förstås så att Ebba har två raka vm-guld i skiathlon, och det är klart att det säger något om att Ebba kan det här med att toppa form inför mästerskap.

Visst gjorde Jonna det bra på skiathlonen i Trondheim. Men det är bara 1 lopp. I Lillehammer var hon långt efter.

Citat:
Men jag tänker att det kan bli ett problem detta att hon kanske inte har den spets som kan komma att behövas. För att slå Diggins på 10 fritt, för att spurta mot Jonna och/eller Frida i skiathlon samt att kunna besegra Frida på 50 km där Frida verkar ha det där lilla extra.

Oavsett spets så har hon iallafall 4 individuella mästerskapsguld. Ingen annan aktiv åkare har mer än 1 på distans. Men som det heter, en gång är ingen gång.
Citera
2025-07-29, 23:11
Medlem
bcdefgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Impact21
Ebba har 3 bra chanser på guld. Övriga åkare har 1-2.

Det enda jag håller med om är att sprinten är väldigt öppen.

Vilka 4 åkare tänker du på?
Frida har väl lika många (samma) guldchanser som Ebba?
Även Jonna har tre, iofs lite mer tveksamma, guldchanser.

Guldkandidater på 10 km skate och skiatlon är Ebba, Frida, Jessie, Heidi och troligen också Jonna. Slind känns som en outsider. Sanness är med och hugger på 10 km med rätt utveckling. Ilar också om hon lär sig formtoppa, vilket jag håller för osannolikt.
Förhoppningsvis blommar ytterligare nån åkare ut.

Så jag står fast vid att om jag ska tippa en guldmedaljör vid damernas längdåkning vid OS 2026 så satsar jag på Frida
Citera
2025-07-30, 00:39
Medlem
Svenskorna har gått i bunker igen
Enligt anmälan kommer ingen av damlagets toppnamn att springa på Blinkfestivalen.
Citera
2025-07-30, 00:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AngryToni
Svenskorna har gått i bunker igen
Enligt anmälan kommer ingen av damlagets toppnamn att springa på Blinkfestivalen.
Vet inte om man klandra dem för att inte vilja tävla på en ganska ointressant bana mitt i en småstad på Rogaland? Är väl ingen svensk sponsor som vill betala extra för att ha dem där heller.

Lysebotn Opp har väl något slags sportsligt värde men exponering blir sisådär när det inte kan direktsändas
Citera
2025-07-30, 17:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bcdefg
Frida har väl lika många (samma) guldchanser som Ebba?
Även Jonna har tre, iofs lite mer tveksamma, guldchanser.

Guldkandidater på 10 km skate och skiatlon är Ebba, Frida, Jessie, Heidi och troligen också Jonna. Slind känns som en outsider. Sanness är med och hugger på 10 km med rätt utveckling. Ilar också om hon lär sig formtoppa, vilket jag håller för osannolikt.
Förhoppningsvis blommar ytterligare nån åkare ut.

Så jag står fast vid att om jag ska tippa en guldmedaljör vid damernas längdåkning vid OS 2026 så satsar jag på Frida

Diggins har fler segrar på 10 km F än Frida och Jonna har pallplatser. Weng har ingen seger. Visst kan de på en bra dag konkurrera om guldet. Men normalt sett är Diggins klart bättre och borde ses som tydlig favorit.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in